Nu ger jag upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _moni_
    • September 2004
    • 43

    Nu ger jag upp

    Har haft mitt akvarium i drygt 2 månader och nu ger jag upp.. fiskarna åker ut imorrn efter två dödsfall och två bortgivanden nu är de bara en fisk kvar och den blir fluchad imorrn när jag ska göra rent i akvariet. De va sorgligt att de gick så dåligt men de blir inga fler akvarium i de här huset!
  • LadyTiera
    • November 2004
    • 151

    #2
    så bara för att du misslyckas tänker du plåga fisken genom att ge den en sakta död i toaletten?

    fy skämms
    112l;snäcklekare+zebrafiskar
    pansarmalar
    80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
    30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

    http://ladytiera.blogspot.com/

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Två dödsfall på två månader för en nybörjare är ju inte ens mkt.
      Men vad dog fiskarna av då? Hade du rätt vattenvärden? Sjukdom? Eller vad var det?

      MVH/Glenn
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • _moni_
        • September 2004
        • 43

        #4
        läste jusst hur man avlivar fisken så de kan nog lätt fixas.. min ena fisk dog strax efter att hon fått yngel och den ena har så kallad Quasimodo-rygg. så den mår inte så bra jusst nu... vattenvärden vet jag inte. men jag har varit noga med att byta vatten ordentligt!

        Kommentar

        • LadyTiera
          • November 2004
          • 151

          #5
          du borde ha köpt vattentester inna nakvariet, så att du kan hålla koll på kh, ph och nitrit
          112l;snäcklekare+zebrafiskar
          pansarmalar
          80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
          30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

          http://ladytiera.blogspot.com/

          Kommentar

          • _moni_
            • September 2004
            • 43

            #6
            jo jag har förstått de nu men de är lite svårt när man är nybörjare på hela grejen att veta vad man ska göra och som jag har förstått nu har jag gått till fel zooaffär eftersom den jag har vänt mig till inte har varit så bra och ingen annan heller inom 2 mils radie!

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              Oki men det är ju ganska vanligt med krokiga ryggar iaf på levandefödare. Men tycker inte att du ska ge upp bara för att det gick åt skogen första gången. Lyckas man inte första gången så får man försöka igen.

              /Glenn
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • _moni_
                • September 2004
                • 43

                #8
                Kanske de men de är itne så kul att lägga ut dyra pengar på fiskar som endå inte klarar sig i mer än 2 månader!

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #9
                  Du kan ju iaf vara glad att det inte var diskus
                  Sen så har det hänt oss alla att fiskar har dött när man var nybörjare och att man fortfarande kan ha fiskar som dör.

                  /Glenn
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • _moni_
                    • September 2004
                    • 43

                    #10
                    jag ska nog sattsa på glasfiskar från nu.. men de va ju tur att jag inte betalade de dyra akvariet, synd bara för mormor som la ut dyra pengar på de.. men som sagt om de ska va fint så kostar de!

                    Kommentar

                    • Glenn
                      • April 2002
                      • 3904

                      #11
                      Men att fiskar och växter dör när man skaffar akvarium det är sånt man får räkna med. Tycker personligen att det är ganska fegt att sluta med en hobby bara för att man har haft lite motgångar. Testa igen fast med fisk som kanske är ännu tåligare och sköt bara akvariet så ska du se att det inte blir massa problem.

                      /Glenn
                      Mvh /Glenn

                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • _moni_
                        • September 2004
                        • 43

                        #12
                        men de har ju aldrig riktigt blivit min hobby testade bara om de kunde bli.. sköt bara akvariet så ska du se att det inte blir massa problem.?? jag sköter ju karet byter vatten tar bort alger på glaset och växterna osv... va mer kan man begära?

                        Kommentar

                        • Glenn
                          • April 2002
                          • 3904

                          #13
                          Kanske att kolla upp vilket ph dina fiskar vill ha och vilket dem har och använda tester för att se så att allt står rätt till i akvariet.

                          /Glenn
                          Mvh /Glenn

                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • _moni_
                            • September 2004
                            • 43

                            #14
                            Joo men iaf. Jag vet att du jobbar i kungsängens zoo affär.. har läst lite jusst nu om de här med skålarna skulle du avråda någon från att köpa en så kallad guldfisk skål?

                            Kommentar

                            • Labeth
                              • September 2004
                              • 533

                              #15
                              Att ge upp nu är väl verkligen att ha kastat pengarna i sjön ...

                              Åk till en bra affär och skaffa några tåliga fiskar jag menar det är en tripp du behöver göra 1 gång det är ju inte direkt så att man dör av det?

                              Jag råkade gå in i min närmasteaffär(stor zoo kedja) precis när dom öppnade jag kunde inte tro mina ögon dom fiskade upp 2-3döda fiskar ur varje kar dom hade... tror under dom 3 gånger jag varit där att jag har sett döda fiskar varje gång så det är ganska viktigt att hitta några där man inte får misshandlade fiskar från början...

                              Jag har aldrig köpt en fisk där kan tillläggas bara något medel då det verkligen är kris vill ju inte riktigt stödja dom...

                              Lycka till och jag hoppas verkligen inte du ger upp bara för att du fick lite motgångar nu i början som kanske inte ens va ditt fel
                              /Henrik
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                              Kommentar

                              Arbetssätt...