BEHÖVER HJÄLP AKUT

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcusitl
    • November 2004
    • 48

    BEHÖVER HJÄLP AKUT

    KNAS!

    vafan.....så här e det...köpte i lördes alltså för 6 dagar sen ett par guppi hanar och guppi honor....killen i affären sa "om två veckor ungefär kommer yngel"..jaa ok??....så har jag frågat runt här på zoopet hur jag ska märka när honan e gravid, så sa nån att den blir jättetjock...så nu under veckan har två av fem honor blivit lite tjockare...så jag tänkte att OK nu e det på gång snart.....sen idag satt jag o kolla lite på firrarna...och plötsligt simmar två yngel förbi....!!!!va???? vafan....e det redan dags? blir dom inte tjockare än såhär tänkte jag? då föder ssnart den andra också kanske??? jag har bara hittat två yngel, ska titta nogrannare nu.....märkte allt nyss....

    fråga 1. Vad står på??? hur ska jag göra med den honan som e mest tjock??

    fråga 2. har inte köpt nån yngelbox än, trodde inte det var dags än, men har lagt ynglena i en gammal glassburk med vatten och sera aquatan....klarar dom sig tills imorn???

    ge mig nu massvis med tips o sånt och förklaringar gärna....
    bäst vore om nån adda min msn :cleanest_mc@hotmail.com
    så jag kan fråga massa.....tack!
  • marcusitl
    • November 2004
    • 48

    #2
    hittat två till nu, fyra sammanlagt....ska det inte va fler????svara daaaaaaaaaaaaaaa

    Kommentar

    • robbygg
      • November 2004
      • 188

      #3
      Ta det lugnt bara... Jag hade mina i en glasburk en dag när dem anlände utan varning. Du kan kan ha dem i lådan en dag men imorgon så får du fixa andra grejer. Så dem kan va i akvariet.
      http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010

      Kommentar

      • marcusitl
        • November 2004
        • 48

        #4
        men förklara....hur kommer det sig att de redan födde på 6 dagar?`och ska det inte komma fler...har hittat fem nu sammanlagt?.....

        Kommentar

        • Labeth
          • September 2004
          • 533

          #5
          Inte så gamla guppies inte så många yngel + att fiskarna äter upp yngel om man inte är snabb nog att plocka bort dom ... så du hade säkert en förlust på ganska många yngel i hungriga fiskars munnar... Att dom föder redan nu beror på att dom troligen redan var gravida när dom kom från akvarieaffären kan jag gissa?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

          Kommentar

          • LadyTiera
            • November 2004
            • 151

            #6
            Andas mannen, det är itne världens undergån gom några blir uppätna

            köp en yngelbur så är du beredd för oväntade småttingar
            112l;snäcklekare+zebrafiskar
            pansarmalar
            80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
            30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

            http://ladytiera.blogspot.com/

            Kommentar

            • marcusitl
              • November 2004
              • 48

              #7
              nej det kan dom inte vatt, de var åtskillda hanar och honor i var sitt akvarium.....men en fråga till...jag har kollat honorna nu ordentligt, fyra av fem är någorlunda tjocka, en är smal...betyder det då att fyra är gravida....med "tjock" menar jag att det liknar som dom har en dubbelhaka typ fast den sträcker sig över halva kroppen....

              Kommentar

              • marcusitl
                • November 2004
                • 48

                #8
                hur snabbt växer ynglena???

                Kommentar

                • Maya
                  • November 2003
                  • 1162

                  #9
                  beror på hur mycket plats och tillgång till mat de har... men du... ca var 3e - 4e vecka kommer det att komma yngel... finns en orsak till att guppys har smeknamnet "miljonfisk" de är ständigt gravida...så yngel kommer det att komma fler av.. det kan jag garantera...sedan så är det som de andra säger.. en guppyhona är "gravid i ca 21 dagar.. så har du redan fått yngel så var de gravida redan innan du köpte dem i affären.
                  Juh mer "kantig" en hona ser ut desto närmare är hon till att föda.
                  Mvh M.
                  Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                  Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                  Min hemsida om hoyor & pelargoner

                  Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                  Kommentar

                  • marcusitl
                    • November 2004
                    • 48

                    #10
                    jaa tillgången på mat bestäms väl av mig??? och plats?tja dom får bo i en sånn där yngelbur ju...men jag ska fråga allt på affären imorn så får vi se..nån som har mer tips, svar?

                    Kommentar

                    • marcusitl
                      • November 2004
                      • 48

                      #11
                      men det där med tillväxten....asåå säg på ett ungefär...en millimeter per vecka, eller vad?

                      Kommentar

                      • LadyTiera
                        • November 2004
                        • 151

                        #12
                        det beror som sagt på gener, vatten, mat osv.
                        112l;snäcklekare+zebrafiskar
                        pansarmalar
                        80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
                        30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

                        http://ladytiera.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • marcusitl
                          • November 2004
                          • 48

                          #13
                          mm ok om jag matar en gång om dan och jag har 26 graders vatten???

                          Kommentar

                          • simosaurus
                            • July 2004
                            • 373

                            #14
                            Varför flytta på yngel? JAg har 5st gyppys i en 54 L balja och jag tar aldrig bort något yngel, det är i princip omöjligt ( kan ju inte sitta där med håven i flera dagar juh). Ändå har jag säker 30-40 yngel per månad. Rensar i och försig varje vecka och ger till mina altum, men guppys föder ju nästan hela tiden, så om nått yngel skulle försvinna är ingen fara.
                            Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

                            Kommentar

                            • marcusitl
                              • November 2004
                              • 48

                              #15
                              men jag har ingen balja...får isåfall bli en spann men hur kul känns det....men jag vill veta hur snabbt som växer!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...