Friska fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bfrmr
    • November 2004
    • 10

    Friska fiskar?

    Jag installerade lite fiskar i mitt nyöppnade akvarium ca. kl. 13:00 idag.

    6 svärdbärare (fyra hanar, två honor)
    3 praktbotior
    3 pansarmalar
    4 glassugarmalar (i brist på annat namn. Jag har naturligtvis tillfälligt glömt bort vad de heter...)

    Svärdbärarna och de fyra malarna ser ut att må bra, men två av praktbotiorna sitter lodrätt på glaset i ena hörnet av akvariet (bakom filtret), och en har gömt sig i min synnerligen fina dödskalle.

    Två av pansarmalarna ligger bredvid varandra på botten, och en annan ligger ensam en bit därifrån.

    Så här har det sett ut ett bra tag nu. Jag börjar bli orolig för att de inte mår riktigt bra? Är det bara för att de är ovana vid sin nya miljö, eller kan det vara någonting annat?

    Skall jag slänga i lite mat?

    Bilder finns på http://www.kansli.dk/pics/aqua/20041119/
  • simosaurus
    • July 2004
    • 373

    #2
    Har du testat vattnet? Ph, nitrit o kh?
    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

    Kommentar

    • LadyTiera
      • November 2004
      • 151

      #3
      hur stort är akvariet?
      hur länge stod det innan?
      112l;snäcklekare+zebrafiskar
      pansarmalar
      80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
      30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

      http://ladytiera.blogspot.com/

      Kommentar

      • LadyTiera
        • November 2004
        • 151

        #4
        varför skaffade du pansarmal om du inte har sand i akvariet? jag trodde att de ville ha/bejövde det?? eller är jag ute och cyklar här?
        112l;snäcklekare+zebrafiskar
        pansarmalar
        80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
        30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

        http://ladytiera.blogspot.com/

        Kommentar

        • Mathias-D

          • December 2002
          • 1122

          #5
          Det tar ett tag att vänja sig vid nya saker, Men när startades akvariet?? Är det uppstartat idag är det nog alla kemikalier som spökar...har du några tester kan du ju testa vattnet och kolla efter nitrit regelbundet...sök på nitrit på forumet om du inte vet vad det är.

          Kommentar

          • Mathias-D

            • December 2002
            • 1122

            #6
            Ursprungligen skickat av LadyTiera
            varför skaffade du pansarmal om du inte har sand i akvariet? jag trodde att de ville ha/bejövde det?? eller är jag ute och cyklar här?
            Ne, det är du inte men det är nog ingen dödsrisk. (Corydoras är en stimmfisk du behöver 6 lr mer)
            men kolla om det blir några förslitningar på spröten...det visar om det är för vasst lr stort...

            Kommentar

            • Rödbettan
              • April 2004
              • 47

              #7
              Jag tycker det låter som rätt normalt beteende.
              Enligt beskrivningen av praktbotior på Zoopet rör de sig mest i skymningen och trivs i små grottor/trånga mörka utrymmen.
              Malar brukar ju heller inte vara så jättelivliga jämt.

              En bra regel: Du ska inte mata dina fiskar på 3 dagar efter att du installerat dem i akvariet.
              En annan bra regel: Fyll inte akvariet med för många fiskar i taget.
              Båda dessa regler har att göra med att mat och fiskbajs omvandlas till ett för fiskarna mycket giftigt ämne som heter Nitrit. Det är den vanligaste orsaken till att fiskar dör.

              Ps. När du frågar om fiskarna mår bra i ditt akvarium, beskriv gärna hur stort det är i antal liter, vilken temperatur du har o.s.v.
              Då blir det lättare att ge ett bra svar. Ds.
              /Jenny

              Kommentar

              • bfrmr
                • November 2004
                • 10

                #8
                Tack för bra svar!

                Akvariumet är på ca. 105 liter, och temperaturen ligger på ca. 23-24 ºC.

                Efter den första natten i akvariet verkar fiskarna må bra. Nu återstår bara att se till att de även fortsättningsvis mår bra!

                Jag har fått väldigt olika besked om hur ofta fiskarna skall ha mat - några gånger i veckan, en gång om dagen, tre gånger om dagen..
                Vad kan man generellt säga kan vara lämpligt med de djur jag skrivit här?
                Igår fick jag med mig "Tropical Supervit" och "Tropical Vitality & Color" flingfoder, som jag skall variera, samt "Hikari Algae Wafers" för älgätarna och malarna.

                Hur länge bör ljuset vara tänt? 10-14 timmar per dag? Övrig tid bör en handduk eller liknande läggas över akvariet för att dämpa ljuste (om det skulle råka vara annat ljus i rummet)?

                Tilläggas kan kanske att jag haft akvarium för några år sedan, men jag märker nu hur snabbt saker och ting glöms bort...


                Mvh.
                Thomas

                Kommentar

                • nikki
                  • May 2004
                  • 224

                  #9
                  Belysningen ska vara tänd max 12 timmar. Du bör nog även kolla upp hur många grader dina fiskar vill ha, svärdbärarna tex vill ha från 24 grader och uppåt och prakt botiorna vill ha från 25 grader och uppåt, så 23/ 24 grader är nog kanske lite för kallt.
                  Katti

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Har du 2 svärdbärarhonor till 2 hanar? Stackars honor. De kommer inte att ha en lugn stund. Man ska ha 2-3 honor till en hane!!!!!
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • twistedfish
                      • August 2003
                      • 140

                      #11
                      Ett tips som jag kan ge dig är att mata med Aquatic Natures granulat foder, har själv startat ett kar för cirka tre veckor sedan och jag lyckades inte hitta någon nitrit spik visst nitriten ökade lite ibörjan men efter två veckor var den nere på noll. Då hällde jag även i bakteriekultur i karet cirka fyra gånger på två veckor. Har själv testat här hemma med att gå över till flingfoder det kunde jag göra i cirka en vecka sedan var där rent för mycket alger i mitt tycke. Algerna försvann på några dagar efter det att jag gick tillbaka till granulatfodret. en bonus är att man slipper oljehinnan som brukar bildas på ytan när man kör med flingfoder.
                      220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Om du har öst i så mycket fisk i ett nystartat kar så skall du deffinitivt inte mata dom den första tiden. Dom klarar sig fint utan mat tills den första nitrittoppen är över.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...