Vilka fiskar passar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jurgur
    • August 2003
    • 7

    Vilka fiskar passar?

    Jag har ett 54-liters akvarium, där jag för närvarande har 2 st Ancistrus (rättstavat?), 1 stor Blå Gurami (hanne), och 1 stor Palettciklid (hanne). Jag vill utöka antalet fiskar, men är osäker på vilka som funkar. Gärna någon typ av stimfisk. Vore tacksam för svar och goda råd!
    /Jörgen [a.k.a. Jurgur]
  • LadyTiera
    • November 2004
    • 151

    #2
    jag tycker du har för stora fiskar i ett för litet akvarie, och du bör skaffa ett större och sedan kan du ha ett stim neonisar i det lilla eller något.
    112l;snäcklekare+zebrafiskar
    pansarmalar
    80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
    30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

    http://ladytiera.blogspot.com/

    Kommentar

    • Labeth
      • September 2004
      • 533

      #3
      Håller med Lady ... Du kan dessutom inte skaffa mindre fiskar när man har stora fiskar då dessa tenderar till att bli mat...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

      Kommentar

      • Jurgur
        • August 2003
        • 7

        #4
        ok, ok, ingen skulle bli gladare än jag om jag kunde ersätta min 54-liters tank med en på 4-500 liter, men här måste vi tyvärr räkna in problemen pengar och utrymme.
        Så frågan är då ... vad kan jag göra med det jag har? Ska jag slänga ut mina stora tjusiga fiskar och köpa små istället, eller ...?
        /Jörgen [a.k.a. Jurgur]

        Kommentar

        • Labeth
          • September 2004
          • 533

          #5
          Du kan ju alltid kolla lite på www.blocket.se lr på tradera om det nu bara är plånboken som är problemet... Finns ju alltid folk som säljer läckande kar till vrakpriser det är bara att lägga nytt silicon och du har ett perfekt kar eller fullt fungerande kar till halva priset mot handeln eller billigare... Men om du nu inte vill köpa ett större kar skulle jag rekommendera att du säljer fiskarna till någon med ett lite större kar tex här på zoopet... och skaffar ett större stim med mindre fiskar då det kommer vara mycket snyggare i karet (iaf enligt min smak)...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

          Kommentar

          • LadyTiera
            • November 2004
            • 151

            #6
            jag köpte mitt på blocket, det var som klippt och skuret för mig och killen körde tom hem det till oss. ett bra tips, kolla även lokaltidningen och hos vänner, många har ett i garaget/källaren.
            112l;snäcklekare+zebrafiskar
            pansarmalar
            80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
            30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

            http://ladytiera.blogspot.com/

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Jag håller med LadyTiera och Labeth. Du kan sälja/omplacera fiskarna på Zoopets annonsbörs och sen köpa mindre fiskar, eller satsa på ett större akvarium. Jag köpte mitt 250 L på annonsbörsen till ett schysst pris.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • cool
                • October 2002
                • 1869

                #8
                Men jurgur skriver ju också att det e platsbrist som råder ni kanske borde skicka hemsidor på hus han kan köpa också då om ni ska skicka massa billiga akvarier.
                Tobbe
                Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                NY MSN:t__skate@hotmail.com
                Skorpion och amfibie fantast

                Kommentar

                • fc25
                  • September 2003
                  • 330

                  #9
                  Ursprungligen skickat av cool
                  Men jurgur skriver ju också att det e platsbrist som råder ni kanske borde skicka hemsidor på hus han kan köpa också då om ni ska skicka massa billiga akvarier.
                  Tobbe
                  Förstår problemet men hur mycket mer plats tar egentligen ett 150L t.ex., det går väl att möblera om?
                  Annars är väl alternativet att sälja dom stora fiskarna och skaffa mindre.
                  //Fredrich

                  Kommentar

                  • ICEBOX
                    • April 2004
                    • 150

                    #10
                    Hör efter där du köpte fiskarna om du får byta in dem mot andra, passande fiskar!
                    "Min" akvarieaffär tillåter det i alla fall.

                    Annars är nog alternativen köpa nytt kar eller sälja fiskarna...

                    Om/när du funderar på andra fiskar: Fråga om råd här innan du köper! Här finns garanterat mer kunskap om akvaristiken än vad en enskild zoohandlare kan uppbringa!
                    Du kan också söka lite på avdelningen "fiskar" här på sidan!

                    Lycka till hur du än väljer att göra!
                    375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

                    Kommentar

                    • guppy9
                      • August 2004
                      • 51

                      #11
                      du kan skaffa ett större akvarium och skaffa kampfiskar i det jag har haft kampfiskar i mitt 59l kar så du kan prova det

                      ps
                      du kan också odla ancistrus i karet!

                      Kommentar

                      • Jurgur
                        • August 2003
                        • 7

                        #12
                        Ursprungligen skickat av fc25
                        Förstår problemet men hur mycket mer plats tar egentligen ett 150L t.ex., det går väl att möblera om?
                        Hur mycket mer plats tar egentligen ett 150L? Jo, tillräckligt mycket för att inte få plats på den möbel jag nu använder, vilket då innebär att jag förutom sagda 150L även måste införskaffa en ny möbel.

                        Det är väldigt lätt att säga "Köp en större tank", men det är betydligt svårare när det kommer till att göra det eftersom det ju inte bara en ny tank man måste köpa utan ett nytt möblemang. Om ni nu inte tycker att jag ska ställa allt direkt på golvet.

                        Att skaffa en större tank är helt enkelt inte aktuellt just nu, så jag förmodar att jag får tänka över alternativet att göra mig av med de stora fiskarna till förmån för små. Eller behålla det som det är tills jag har möjlighet att skaffa större tank?
                        /Jörgen [a.k.a. Jurgur]

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Hur mycket mer plats tar egentligen ett 150L? Jo, tillräckligt mycket för att inte få plats på den möbel jag nu använder, vilket då innebär att jag förutom sagda 150L även måste införskaffa en ny möbel.

                          Det är väldigt lätt att säga "Köp en större tank", men det är betydligt svårare när det kommer till att göra det eftersom det ju inte bara en ny tank man måste köpa utan ett nytt möblemang. Om ni nu inte tycker att jag ska ställa allt direkt på golvet.

                          Att skaffa en större tank är helt enkelt inte aktuellt just nu, så jag förmodar att jag får tänka över alternativet att göra mig av med de stora fiskarna till förmån för små. Eller behålla det som det är tills jag har möjlighet att skaffa större tank?
                          När jag köpte mitt 250 L på zoopets annonsbörs följde även en akvariemöbel med. Plus filter och en del annat. Men jag förstår att det kanske inte är aktuellt just nu.

                          Tycker ändå att du borde omplacera/sälja de stora fiskarna. Akvariet är för litet för dem som det är nu. Även om du inte skaffar några nya fiskar.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...