Akvariemormor....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chagak
    • November 2004
    • 2

    Akvariemormor....

    har jag blivit och jag har ingen erfarenhet av denna vackra hobby. (men håller på att lära mig). Har precis köpt ett akvarium (men inga fiskar än) till min 10-åriga dotter och antagligen har jag (kanske )köpt grisen i säcken. Detta är ett 25-30 l akvarium (fransk tillverkare) sexkantigt fast med baksidan platt. Min dotter köpte ngn form av sten som hade färgen knallcerise. Vi har gjort efter konstens alla regler och tvättat den här cerisa stenen (som vi blandat upp med grå småsten som ingick i "akvariepaketet")tills vattnet blev helt klart. MEN- jag blir tokig för att när vi väl tänder belysningen så blir hela vattnet grönt! Det ser smutsigt och tråkigt ut. Är det kanske när ljuset refleketerar mot den här starkt färgade stenen eller?? Jag såg i en akvarieaffär att man kunde byta ut glödlampan till en "infrablå", men på detta akvariet är det ngn konstig sorts lampa. Vad kan jag göra? Finns det ngt att göra? JAg har blandat i 15ml Aquasafe och det finns en växt i.
    Tacksam för svar!
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    För det första är det ju inte världen lättaste att hålla ett kar på 25L... Det kräver många och regelbundna vattenbyten... vilket iofs inte är så jobbigt med ett så här litet kar... Det gröna du ser i vattnet är med mycket stor sannorlikhet svävalger ... Att skaffa ett UV-C (Ultraviolett ljus ... det är som en separat liten behållaere med en UV lampa insluten och så pumpar man vatten genom och alla levande organismer som åker igenom dör ikluderat goda bakterier men väven svävar alger) till ett så här litet kar är inget jag skulle rekommendera det kommer kosta allderless för mycket då ska du hellre skaffa ett nytt kar... Men att itället för din glödlampa i karet kanske stoppa in en lågenergilampa kan vara en bra ide då dessa har ett bättre ljus och avger mindre värme har längre livslängd och är strömsnålare...

    Och sedan ha ljuslängden på denna kanske bara ställd på 10timmar och se till att det inte kommer solljus in i på karet...
    Gör även ett stort vattenbyte ca 50% och kolla över att ditt filter funkar som det ska... och gör 20% vattenbyten varje dag dom närmaste dagarna ... Om detta inte hjälper inom ca 1 vecka så tycker jag du ska slänga en filt över karet och totaltmörklägga karet i 6dagar då kommer algerna dö...
    Orsaker till dessa alger är för mycket ljus med för mycket näring i vattnet...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • Labeth
      • September 2004
      • 533

      #3
      Läste lite ordentligare om du inte har fisk tycker jag du ska starta om karet och byta allt vatten göra rent allt ordentligt det lär vara snabbare än att sitta och små dutta trode du hade fisk i karet
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Nja, cerise sten borde väl knappast färga vattnet grönt och jag tycker väl att det är lite tidigt för algblommning.
        Blev vattnet grönt när du hade i Aquasafe kan det säkert vara det som färgat vattnet och i så fall övergående.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • Labeth
          • September 2004
          • 533

          #5
          Ursprungligen skickat av Karon
          Nja, cerise sten borde väl knappast färga vattnet grönt och jag tycker väl att det är lite tidigt för algblommning.
          Blev vattnet grönt när du hade i Aquasafe kan det säkert vara det som färgat vattnet och i så fall övergående.
          Med rätt näringsnivåer kan det nog visst bildas svävaralger så fort men det låter lite konstigt kan jag hålla med om att förhållandena fanns om det nu är detta... Som jag upfattade var det regält grönt? eller va det bara en liten smutta pyttelite grönt så kan det säkert vara medlet...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

          Kommentar

          • patrick
            • November 2003
            • 178

            #6
            det är nog bara och tömma burken och börja om.
            Patrick

            Kommentar

            Arbetssätt...