Massa fiskar i helt nytt kar? :/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krulle
    • September 2004
    • 635

    Massa fiskar i helt nytt kar? :/

    Hejsan!


    Står nu inför ett lite problem.
    Har precis startat ett nytt 720 liter kar.
    Ståt igång ca 2-3 dagar med 2 st ytterfilter som
    jag tidigare haft i ett annat akvarium.

    Nu till själva problemet.
    Har fått nyss om 6st Discu vara 5 st Blue Dimond
    1 Marlboro Red dom är mellan 15-20 cm.
    Ca 12-15 bottenfiskar, 10 st Kardinaltetror samt
    Kilfläcksrasboror.

    Dör dom om man bara sätter i dom i mitt akvarium
    som inte är vidare inkört? Har inte kört med några
    medel lr ngt sånt, bara ytterfiltren.

    Pris för detta 2000:-, vore MYCKET tacksam för snabba
    råd tips mm mm.

    Edit: Kan tillägga att hon sa att 2 st av dom hade
    skadade fenor, ngt jack i en fena på på två av dom.
    Hade tydligen blivit när dom skulle ta den med håven.

    Sen om ni tycker jag ska köpa dom, hur bör jag göra med frakten?
    Är ca 45 minuter bilfärd.


    Mvh / Krulle
  • Quartex
    • November 2003
    • 539

    #2
    Förmodligast inga problem alls, ett plus är ju om du har typ Aqvatan eller något liknande du kan hälla i vattnet och någon typ av biostarter Nitrivec eller liknande.

    Jag gjorde en liknande sak när jag gjorde en total omstart av mitt 540 kar. Väntade 4 dagar innan jag hällde i 7 st diskusar och 150 kardinaler som hade fått bo i spannar och backar ett par dagar. Detta är nu 3 veckor sedan och alla fiskar lever och mår bra......!

    Det innebär ju inte att du lyckas, vill bara säga att det fungera, mata väldigt sparsamt i början osv.....

    Lycka till !!

    //Jesper

    //- Glömde en sak, Håll noga koll på dina vattenvärden i början!!!
    To boldly go where no fish gone before!

    Kommentar

    • Krulle
      • September 2004
      • 635

      #3
      Har ingen biostarter :/
      Men skulle få me ddet sa hon, hon sa att jag skulle
      kunna hälla i lite när fiskarna va i?

      Men ska man inte ha i det ngt dygn innan fiskarna?

      Vill ju inte gärna att dom ska dö :/

      Hon hade haft allt i ca 1 ½ år sa hon.

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Jag skulle säga desamma,att du har gamla filter är det ju helt klart ett plus. Om du dessutom har gammalt bottenmaterial (om du inte har det kan du ju slänga ner några nävar av det gammla, om det är likadant).
        Håll koll på nitriten, byt vatten ofta och mata sparsamt eller helst inte alls i en vecka
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Frakten kan du ju lösa med backar eller hiak som du isolerar på ett eller annat sätt. tex kan du ju sättafrigolit i eller utanpå plastbackar och lägga frigolit som lock. om det är värmen du oroar dig för. är det dock i en väl uppvärmd bil så behöver du nog inte oroa dig. se bara till att det är lite luft i behållarna, den enda gången jag har varit emd om att en fisk har strukit med vid transport var när påsen var fylls med vatten och ingen luft alls.
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            Jag skulle ju inte riskera fiskarna på detta sätt speciellt inte 2000kr... Skulle ge dig en 75% sannorlikhet att du klarar dig utan några som helst förluster om du sköter dig bra...

            Förutsatt att filtrena varit torrlaggda ..
            Har dom inte detta och dom bara flyttats från ett fungerande kar till ditt kar utan att bakterierna dött kommer du inte ha några problem...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            • Quartex
              • November 2003
              • 539

              #7
              Biostartern går bar att hälla i dagararna efter oxå, såg inte att du hade ytterfilter som varit igång det är ju ett stort plus! Jag hade tagit chansen, men det är jag det

              Ta det bara försiktigt så skall det nog gå bra. Du kan ju börja med diskusen, de andra klarar sig i spannar ett par dagar. Låt diskusen göra sig hemmastadda först så undviker du mycket stress för dem...!

              //Jesper
              To boldly go where no fish gone before!

              Kommentar

              • Krulle
                • September 2004
                • 635

                #8
                Allt är nytt i akvariet förutom ytterfiltren :/

                Hon hade några frigolitlådor som jag kunde ta, dom får vää stå i bilen. Så det blir väll påsar i lådan och 1 fisk i varje påse eller?

                Kommentar

                • Labeth
                  • September 2004
                  • 533

                  #9
                  Se till att det finns regält med luft i påsarna ... luft innehåller flera 1000ggr mer syre än va vatten gör ... om man nu knyter påsarna ska det vara ca 1/3 vatten och 2/3 luft och sen så ska fiskarna kunna simma även om påsen välter så för diskus är det kanska stora påsar som behövs När jag fraktade fisk en lång sträcka i bil så hade jag en öppen hink som jag fyllde strax under halft och dumpade i en växt för att få mindre stress funkade finfint för mig iaf...
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                  Kommentar

                  • Quartex
                    • November 2003
                    • 539

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Labeth
                    Jag skulle ju inte riskera fiskarna på detta sätt speciellt inte 2000kr... Skulle ge dig en 75% sannorlikhet att du klarar dig utan några som helst förluster om du sköter dig bra...

                    Förutsatt att filtrena varit torrlaggda ..
                    Har dom inte detta och dom bara flyttats från ett fungerande kar till ditt kar utan att bakterierna dött kommer du inte ha några problem...
                    Inte riktigt helt rätt
                    Har vid ett antal tillfällen total omstartat olika kar, och aldrig tappat någon fisk. Vet man bara vad man pysslar med och använder de hjälpmedel som finss och tar det J*****T lugnt med foder så skall det gå bra....!

                    Sätter han sedan bara ned diskusen och väntar ett par dagar med övrig fisk kommer det förmodligen att funka jätte bra. 720 liter är mycket vatten för att ta hand om alla skadliga ämnen som nitrit osv.....är han bara noga med att kolla vattenvärdena de 2 första veckorna är chansen mycket stor att inget skall hända....

                    //Jesper
                    To boldly go where no fish gone before!

                    Kommentar

                    • Labeth
                      • September 2004
                      • 533

                      #11
                      Sväng förbi en mack och köp dunkar annars och tigg att personen du köper av ska göra ett vattenbyte så får du ju regält med bakterie kultur med på köpet...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                      Kommentar

                      • Krulle
                        • September 2004
                        • 635

                        #12
                        Labeth: Så du tycker inte jag ska chansa samt att du tycker det är för dyrt???

                        Filtren va aldrig utan vatten, flyttade bara dom från mitt gammla akvarium direkt till det nya.

                        Okej, men ni får det att lätta någonlunda okej iaf.
                        efter jag läst en del här så såg jag att det va bra om man had elite bakterie "kultur" i filtren, därför jag startade dom i det gammla, tack vare er

                        Okej, discusen först allt, sen någon stor hink med någon pump i, det låter bra det.

                        Priset är okej eller?
                        Det med fenorna är inget att oroa sig över?

                        Kommentar

                        • Labeth
                          • September 2004
                          • 533

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Quartex
                          Ursprungligen skickat av Labeth
                          Jag skulle ju inte riskera fiskarna på detta sätt speciellt inte 2000kr... Skulle ge dig en 75% sannorlikhet att du klarar dig utan några som helst förluster om du sköter dig bra...

                          Förutsatt att filtrena varit torrlaggda ..
                          Har dom inte detta och dom bara flyttats från ett fungerande kar till ditt kar utan att bakterierna dött kommer du inte ha några problem...
                          Inte riktigt helt rätt
                          Har vid ett antal tillfällen total omstartat olika kar, och aldrig tappat någon fisk. Vet man bara vad man pysslar med och använder de hjälpmedel som finss och tar det J*****T lugnt med foder så skall det gå bra....!

                          Sätter han sedan bara ned diskusen och väntar ett par dagar med övrig fisk kommer det förmodligen att funka jätte bra. 720 liter är mycket vatten för att ta hand om alla skadliga ämnen som nitrit osv.....är han bara noga med att kolla vattenvärdena de 2 första veckorna är chansen mycket stor att inget skall hända....

                          //Jesper
                          Men du kan ju inte påstå att risken för att han får förluster är 0 ... jag säger bara att det finns en risk och att han måste vara medveten om detta ... Att han skulle förlora alla fiskarna kan jag hålla med om att det låter lite absurt men att någon fisk skulle strycka med i en nitritspik är ju inte helt omöjligt... Han börjar ju faktiskt med en bakteriekultur som är på 0 ... och om man vidtar extrem förstiktighet och inte har otur så ska det inte vara några problem.... Jag har sätt många som startat med för mycket fisk som det gått rent åt pipsvängen för ... Om tex 1 fisk dör(kanske pga stress rentutav) och man missar detta DÅ är det mycket stor risk att resten dör oxå pga att nerbrytningen som ger en enorm nitritspik ... RISKEN FINNS ... Försök inte och säg något annat... bara för att man lyckats 10 gånger betyder inte att det är omöjligt att misslyckats
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                          Kommentar

                          • Krulle
                            • September 2004
                            • 635

                            #14
                            Visst kan jag ta med några dunkar o ta med lite vatten hem, men gör 50 liter vatten någon skillnad i ett 720 liters kar?

                            Och fiskarna är ju rätt stora, så STORA påsar går väll åt antar jag, dunkar, ja, men dunkarna måste ju då ha STOR öppning om man ska få i din, plasthinkar med plastlock kanske?
                            Då får jag ju med både fiskarna på ett smidigt sätt samt att jag får med en massa vatten.

                            Kommentar

                            • Labeth
                              • September 2004
                              • 533

                              #15
                              Om du bara flyttat filtret från gammla till nya tycker jag du ska köpa fisken...
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                              Kommentar

                              Arbetssätt...