frågor om fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cindy´s
    • November 2004
    • 2

    frågor om fiskar

    Hej!
    Jag har fått ett akvarium av en släckting. Ett 222 Liters akvarie. I det har jag 4 pakistanbotior och 4 ålar (jag vet inte vad de heter men de är ca 8 cm långa och har orangea ränder)
    Jag hade tänkt att köpa -slöjstjärtar? De är väll de som har stora fenor?
    De kommer väll inte att slåss med mina andra fiskar?
    Hur ska ett akvarium för slöjstjärtar se ut?
    Det finns mycket växter i mitt akvarium nu, det är väll bra?
    Tack på förhand!
    Cindy
    Cindy
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    det är inte http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=281 du har i karet då?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Cindy´s
      • November 2004
      • 2

      #3
      Ja det är såna ålar jag har, 4 stycken =)
      Cindy

      Kommentar

      • Ron
        • October 2004
        • 50

        #4
        Den fisk som vanligen kallas slöjstjärt, en variant av guldfisken, kan inte rekomenderas.

        Den vill ha svalare vatten än de flesta kan erbjuda, och svalare än de fiskar du redan har.

        Den blir mycket större än vad de flesta nybörjare inbillar sig. (15 - 20 cm?)

        De äter mycket. Det blir massa avfall (skit).

        De bökar mycket i sanden/gruset.

        ...
        Nu orkar jag inte vara så negativ mer.

        De fiskar du har är ganska trevliga. Kolla i någon bok,eller surfar omkring här, så få du se att det finns mycket annat, trevligt, att välja.
        Se vad du har för temperatur i akvariet - och kolla vad kuli och pakistanbotia vill ha för temperatur - och utgå från det.
        Ta tid på dig - och fråga mera.

        mvh Ron

        Ron

        Kommentar

        • Bubblan89
          • November 2002
          • 1220

          #5
          Jag har två slöjstjärtar i ett 105 liters akvarium tilsammans med kuhlii ålar och det fungerar bra.
          Förut hade jag praktbotior i akvariet också men jag flyttade dem när de började bita på slöjstjärtarnas fenor.

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            Jag kan fortfarande inte fatta hur en ful missbildad Kallvattenfisk som har mer medfödda sjukdomar än man kan tänka sig. Som äter på upp alla växter och äter i övrigt mycket och behöver mer eller mindre en damm för att få ett någorlunda normalt boende kan bli en så otrolig populäritet i akvarier. Det finns så otroligt mycket snygga fiskar att köpa som faktiskt skulle kunna trivas och är lättare att hålla än dessa missfoster... Om man nu ska köpa någon typ av guldfisk måste absolut ha ett stortkar helst runt 1000L skulle jag vilja se att man har även om vissa tycker att runt 200L kan vara minimum... Sedan måste man skaffa sig en kylare för 6000-27000kr för att ens lyckas hålla temperaturen nere om man inte har 18grader MAX hemma året runt vilket jag inte vet många som har...

            Det finns ju jättemycket häfftiga ciklider och malar och så som man kan ha...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            Arbetssätt...