Hjälp med fiskval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Evert
    • November 2004
    • 28

    Hjälp med fiskval

    Hej,
    Har lite beslutsvånda om vad jag ska ha för fisk i mitt 90 literskar...
    Neontetra har en given plats tror jag men sen?
    Har funderat på svärdbärare,guppys o mollys och nån eller några malar som håller rent i karet.
    Är det någon av dessa som håller nere yngelbeståndet?
    Tänkte försöka sköta det på "naturlig" väg.
    Som sagt bara funderingar men tips mottages tacksamt.

    (Som botten material tänkte jag ha svart grus, skulle det funka med dessa fiskar eller?)
    En gång tänkte jag ingen gång ????
  • MrFisk
    • June 2004
    • 250

    #2
    Jag har ett stim neontetror, guppy och ett par ancistrus i ett 100l akvarium. Det funkar fint och antalet guppyyngel är inte allt för stort (runt 10st/månad) då det sköts på ett naturligt sätt. Neontetror ska hålla antalet yngel nere men det gör guppy själva också.
    Experience is the thing that you get just after you needed it.
    Zoonen

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Om du vill sköta det på naturligt väg måste du ha gömställen för yngeln. Dvs rätt många växter. Inte minst flytväxter.

      Tänkt på att neontretror trivs i litet surt vatten medans både svärdbärare och platy trivs bättre i neutralt eller något basiskt vatten. Neontetra är nog känsligast av dessa 3 arter.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Jag vill helst blanda fiskar som kommer från ungefär samma miljö. I senaste SARF-aktuellt kan man läsa att vilda neontetror lever med bland annat Apistogramma agassizii, pennfiskar, bilbukar och Corydoras, fiskar som inte är svåra att hitta och som passar i ett 90-liters. Huvudsaken är förstås att fiskarna har ungefär samma krav på vatten m m. Därför tycker jag att neontetror och guppy är en rätt konstig (om än vanlig) blandning. Men akvarie-guppies kanske inte längre har en aning om att de härstammar från kustområden med hårt vatten.
        Svart grus är jättesnyggt. Men se upp så att det inte är vasst, vilket är rena döden (bokstavligt talat) för pansarmalar.
        Med dämpad belysning trivs inte växterna - men fiskarna! I mitt 128-liters ersatte jag lysrörsrampen med en billig halogenspot från Clas Ohlson. Jag sparar ingen ström, men jösses vad mycket snyggare det blev. Nu ser man rörelserna på vattenytan spegla sig på bottnen, precis som i naturen. Och svärdsplantorna verkar kunna trivas hyggligt. (Men se upp så att inte täckglaset spricker av värmen.)
        mvh Daniel
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Evert
          • November 2004
          • 28

          #5
          Hmm...tänkte inte på det där med pH...attans
          jaha vad gör man då?
          Vad för fisk ska man ha då ihop med tetrorna?
          En gång tänkte jag ingen gång ????

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ett par fjärilsciklider och kanske en tetra-art till. Välj i så fall en art som inte är för lik neon. Själv tycker jag att rubintetra är jättesnygga. Gillar även sorgmanteltetra.

            Läs annars daniel60:s inlägg ovan.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Evert
              • November 2004
              • 28

              #7
              Hur skulle det funka med neontetror och guppy o svärdbärare o några orangefärgade molly + skäggmunsmal (2st)
              En gång tänkte jag ingen gång ????

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Neontetra trivs som sagt i lite surt vatten. Guppy, svärdbärare och molly i lite basiskt vatten (precis som platy). Så med tanke på det är de kanske inte den bästa kombinationen.

                Skäggmunsmalarna (jag antar att det är L144A du syftar på?) klarar av både lite surt, neutralt och lite basiskt vatten, men blir väldigt stora som vuxna. Kolla gärna upp L168 istället. Jättecharmiga och blir inte större än 8 cm.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Mini_agge
                  • May 2004
                  • 165

                  #9
                  Tydligen så är min kombination inge bra för jag har neontetra och guppy tillsammans, men det är annars inga problem =)
                  ASTA =)






                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

                  Kommentar

                  Arbetssätt...