Har svårt att välja fisk till mitt 400L! 3 val.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dragge
    • October 2004
    • 229

    Har svårt att välja fisk till mitt 400L! 3 val.

    Som sagt, sliter mig lite mellan Bandgurami, Dvärggurami samt Fjärilsciklid. Eller kan jag ha några av alla 3? Sen tänkte jag ett litet stim med Svarta Neontetror. Vad sägs om det?

    Har rätt ljus sand i akvariumet, nämnligen Blästersand 'a la Biltema.
    Blev skitsnyggt nu när jag har lite skiffer, rötter o sådär.

    Väntar dock med fisk tills lön kommer och tänkte börja lite smått då men vad ska man välja
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    Fjärilsciklider tror jag skulle vara tufft i ett så stort akvarium. Man kan nog få ett lite mer naturligt beteende och de kan få skaffa sig revir i bottenregionen.
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • matzen
      • February 2004
      • 608

      #3
      Varför inte en sydamerikabiotop med skalarer, fjärilsciklider, apistogramma och nån jordätare. Skulle bli hur fräckt som helst och mycket intressant!
      To be or not to be a cichlidlover that´s no question

      Kommentar

      • Labeth
        • September 2004
        • 533

        #4
        Gå runt i akvarieaffären och titta på fiskarna tills du har bestämt dig för vad du vill ha är inge kul att ångra sig senare ...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

        Kommentar

        • Dragge
          • October 2004
          • 229

          #5
          Ursprungligen skickat av matzen
          Varför inte en sydamerikabiotop med skalarer, fjärilsciklider, apistogramma och nån jordätare. Skulle bli hur fräckt som helst och mycket intressant!
          Det är något sånt jag gått och funderat på.
          Tycker Bandguramin verkar rätt schysst också.
          Får läsa vidare och se om jag kommer på något, skulle vilja se Fjärilsciklider "live" så att säga men inget zoo här i stan har dom vad jag vet

          Kommentar

          • Dragge
            • October 2004
            • 229

            #6
            Hur går t.ex. Svarta neontetror ihop med Gurami? Tänkte då mest på Bandgurami och Dvärggurami? Skulle vilja ha en mindre fisk som stimmar bra också.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Jag skulle nog inte blanda olika gurami-arter. Håll dig till en art. Det är snyggast.

              Kilfläcksrasbora tycker jag skulle passa bättre ihop med gurami än vad tetra-arter gör. Och svartneon skulle passa bättre ihop med fjärilsciklid. Detta eftersom de kommer från samma världsdel. Men det är jag det.

              Sen tycker jag definitivt du ska vänta med fiskarna tills bakterierna som bryter ner ammoniak och nitrit har kommit igång. Annars kommer en del fiskar garanterat att bli skadade och/eller dö. Läs gärna artikeln på: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html

              Fjärilciklider samt många tetra-arter är väldigt känsliga för dåligt vatten.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Dragge
                • October 2004
                • 229

                #8
                Ursprungligen skickat av batski
                Jag skulle nog inte blanda olika gurami-arter. Håll dig till en art. Det är snyggast.

                Kilfläcksrasbora tycker jag skulle passa bättre ihop med gurami än vad tetra-arter gör. Och svartneon skulle passa bättre ihop med fjärilsciklid. Detta eftersom de kommer från samma världsdel. Men det är jag det.

                Sen tycker jag definitivt du ska vänta med fiskarna tills bakterierna som bryter ner ammoniak och nitrit har kommit igång. Annars kommer en del fiskar garanterat att bli skadade och/eller dö. Läs gärna artikeln på: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html

                Fjärilciklider samt många tetra-arter är väldigt känsliga för dåligt vatten.
                Innan fisken kommer i så har vattnet stått 1½ vecka.
                3 dagar sen jag körde igång det nu, alltså utan fisk, och kommer inte köpa fiskar förns om 7-10 dagar till(Om jag hinner bestämma mig, har ju ingen brådska direkt). Har kollat vattenvärden redan nu och allt är kalas. Dock ska jag bara få upp värmen lite till, det ligger på 23,6 grader(digitaltermometer) konstant så ska fixa en doppvärmare till.

                Kilfläcksrasbora, är rätt ok. Då tillsammans med t.ex. Dvärggurami skulle kanske bli en rätt härlig kombination. Det där ska jag fundera på.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Det är bra att det inte är brottom. Själv håller jag på och kör ingång akvariet på det sättet som beskrivs i artikeln på länken (och väntar otåligt på att akvariet ska bli klart). Detta med tanke på att annars kommer man att få både ammoniak och efter några dagar även nitrit efter det att fiskarna flyttat in i akvariet. Därför är det bäst att köra en sån "fishless cycle" som beskrivs i artikeln.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Dragge
                    • October 2004
                    • 229

                    #10
                    Jo precis.
                    Har ringt runt o kollat lite angående Fjärilsciklider nu också och kan säga att det inte var lätt att få tag på dom. Måste beställas hem. Och dom hade inget pris på dom.
                    Även Kilfläcksrasbora måste beställas och kostar c:a 20:-/st.

                    Va även iväg och blängde på ett gäng dvärggurami och måste säga att dom är riktigt läckra

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ja visst är de det. Hanarna har fantastiska färger. Tänk dock på att ha de i par - en tjej till varje kille. Och även om akvariet är stort bör du inte ha för många. Hanarna slåss annars.

                      Synd att du inte kunde hitta vare sig fjärilsciklider eller kilfläcksrasbora. Kunde du inte få ett lägre pris per skalle i fall du köper dem i grupper av 10? Har sett att de flesta (alla?) butiker här i Göteborg brukar ha ett speciellt 10-pris när det rör sig om stimfiskar.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Dragge
                        • October 2004
                        • 229

                        #12
                        Ursprungligen skickat av batski
                        Ja visst är de det. Hanarna har fantastiska färger. Tänk dock på att ha de i par - en tjej till varje kille. Och även om akvariet är stort bör du inte ha för många. Hanarna slåss annars.

                        Synd att du inte kunde hitta vare sig fjärilsciklider eller kilfläcksrasbora. Kunde du inte få ett lägre pris per skalle i fall du köper dem i grupper av 10? Har sett att de flesta (alla?) butiker här i Göteborg brukar ha ett speciellt 10-pris när det rör sig om stimfiskar.
                        Ska fasiken åka ner och prata med killen imorgon istället för att ta det över telefon som vi gjorde idag. Men vad är rekommenderat antal att ha av Fjäril.. samt Kilfläckisar ?? Vill ju gärna ha ett gäng så det inte ser så tomt ut, akvariet har måttet L17*B4*H6 dm.

                        Sen tänkte jag ha 2 Ancistrusar samt 2-3 Pansarmalar i akvariumet också, kanske 1-2 Siamesiska Algätare, vi får se.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Fjärilsciklider lever i par. Jag tror 2 par skulle kunna bo i ett 400L kar. Varje par kommer att ha sitt revir och hålla sig i sin del av akvariet.

                          Du kan börja med 20-30 st kilfläcksrasboror och se hur det känns. Tycker du att det ser för tomt ut kan du sen ta 10 till.

                          Pansarmalar vill gärna vara fler än 2-3. Med tanke på att de är så små kan du gott ha minst 6 st.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Dragge
                            • October 2004
                            • 229

                            #14
                            Ursprungligen skickat av batski
                            Fjärilsciklider lever i par. Jag tror 2 par skulle kunna bo i ett 400L kar. Varje par kommer att ha sitt revir och hålla sig i sin del av akvariet.

                            Du kan börja med 20-30 st kilfläcksrasboror och se hur det känns. Tycker du att det ser för tomt ut kan du sen ta 10 till.

                            Pansarmalar vill gärna vara fler än 2-3. Med tanke på att de är så små kan du gott ha minst 6 st.
                            Nu har jag varit nere och pratat med han, 39:-/st för Blå Fjärilsciklid och 45:-/st för Gul Fjärilsciklid. Skulle vilja hitta fler bilder på dessa 2 olika för att sedan ta ställning.
                            Jag hade tänkt mig närmare 8-10st Fjärilar, tror du att det skulle bli mycket bråk?

                            Såg dock 2 riktigt fina XL Discus när jag var ner nu... man vart ju nästan lite knäsvag, dock 1500:- är lite mycket för mig just nu

                            Kommentar

                            • simosaurus
                              • July 2004
                              • 373

                              #15
                              8-10 st fjärilar är på tok för mycket. Ha 2 par, så blir det inte nå bråk.

                              Sen kan jag ju säga att ett gäng discusar inte heller är fel ;-)
                              Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

                              Kommentar

                              Arbetssätt...