Fisk till 40 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tixe
    • January 2003
    • 114

    Fisk till 40 liter

    Jag har ett akvarium på ca 40 liter där jag främst tänkte satsa på att ha snygga växter. Några fiskar skulle dock vara snyggt och nu undrar jag vad ni har för förslag. Jag har funderat på kampfisk eller guppy, men kan tänka mig att ändra mig.

    Kan man ha en ensam kampfisk eller blir den deprimerad av det? Antar att jag inte får plats med fler än en... Hur är kampfisken i övrigt, är den pigg eller lugn? De jag sett i butikerna har verkat väldigt slöa, nästan så de verkar sjuka. Och jag vet att guramin är rätt så slöa och blyga av sig, är kampfiskarna likadana?

    Skulle det gå att ha två eller tre guppyhanar tillsammans (bara)? Vill helst inte ha yngel eftersom akvariet är så litet... Min uppfattning är att guppyn verkar piggare än kampfiskar, stämmer det?

    Vill också gärna ha andra förslag på fiskar som kan passa. Täckglaset täcker inte helt så jag vill inte ha fiskar som hoppar. Temperaturen kan anpassas efter fiskarna och ph:t har varit lite åt det sura hållet (klarar guppyn det?).

    Vi har ancistrusyngel i ett annat akvarium som antagligen kommer få ta hand om algerna tills de blir för stora.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    En bra kandidat till ditt akvarium är kakaduacikliden (apistogramma cacautoides(??)). Det är en lugn trevlig fisk med mycket socialt spel. Dom leker ofta men klarar sällan ynglena i ett sällskapskar.

    Sen kan du ju stoppa i lite ottociclus och amanoräkor för algernas skull.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Det är nog ingen bra idé att ha en pigg fisk i ett litet akvarium. En kampfisk-kille och ett par tre tjejer skulle kunna bo där.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Legolas
        • April 2003
        • 107

        #4
        Guppy passar väldigt bra. Du kan nog ha iallafall 4 hanar i det, det är inga problem. En kamphane kan också gå men ha inga honor till honom i sådana fall, honorna kan börja bråka och dom biter både varandra och hanen.
        Jag har aldrig brytt mig om att kolla pH eller några andra värden i mina akvarium och det enda problemet jag har haft är att mina fiskar vägrar att dö.
        Du bör nog skaffa ett helt täckglas, kostar inte mycket i djuraffären eller hos glasmästaren eftersom alla fiskar kan hoppa bara dom vill. Kampfiskar enligt mig är ganska lugna iallafall hanarna, och guppys är lite livligare men dom passar ändå bra i 40L, det är ju inte så jättelitet i alla fall, jag har haft 5 kampfiskar i ett kar på 34L själv. Guppys bryr sig inte så mycket om temperaturen men kampfiskar är exotiska fiskar så dom vill ha ganska varmt, jag har ca 26-27grader till min. Lycka till och skriv gärna vad du betämmer dig för!

        54L: 1 algätare, massor med guppy, 2kopparbarbar
        54L: 1 Kampfiskhane, 1 algätare, 6 guppyhonor
        32L: 1 Eldbukssalamander (Jack Sparrow)


        1 katt (Cello)
        2 kaniner (Arez och
        Callisto)
        1 Hund (Xelda)
        5 Hönor och 1 tupp
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

        Kommentar

        • Amalia
          • October 2004
          • 601

          #5
          Kampfiskar tycker jag verkar bra. Kanske 1 hane och 2-3 honor.
          JAg vet inte, men du kan nog ha nån guppe med tillsammans me dem. Fast jag vet inte riktigt om de går :S Men om du har guppy hanar och honr och honarna föder ungarna i samma akvarium, så kommer nästan inga yngel att över leva.
          /Amalia
          1 Kampfisk
          1 Otto

          Kommentar

          • Tixe
            • January 2003
            • 114

            #6
            Jag ska nog hålla mig till en sort, alltså inte blanda guppy och kampfisk. Tror dessutom inte att det går, med tanke på gyppyns långa fenor.

            Verkar vara lite blandade åsikter om huruvida jag ska ha en enbart en kampfisk eller hane + honor. Är lite skeptisk till att ha både hane och honor, väljer nog att tro på Legolas där... Eller är det bättre för fiskarna att få vara flera?

            Verkar ju inte som någon säger emot idén att ha enbart guppyhanar i alla fall, gillar inte riktigt tanken att skaffa massa yngel som man låter bli uppätna. Får de väl yngel kan jag nog inte låta bli att hoppas att de överlever...

            Så tack för svaren än så länge, fler tips och idéer mottages tacksamt...

            Kommentar

            • Amalia
              • October 2004
              • 601

              #7
              Att blanda borde gå, båda fiskarna har ju långa fenor :S
              Jag skulle ha valt 1 kampfisk och 2 honor. Men de kan ju bar agresiva mot varandra Så de är ju synd. Men nnå guppy/platy och ett stim neon kanske?
              /Amalia
              1 Kampfisk
              1 Otto

              Kommentar

              • martin_skytt
                • August 2004
                • 84

                #8
                Både hane och honor av kampfisk rekommenderar jag inte. Hanen kommer troligen att trakasera honorna för mycket.

                För övrigt vet jag inte om jag tycker att guramin är så slö av sig. Mina är relativt livliga.

                En ensam kampfiskhane är inget problem. De är uppfödda i små ensamakvarier vad jag har hört.

                Jag har killifiskar i mitt 40-liters. De är trevliga! De klarar av små akvarier så då kan du ha flera par. (Själv har jag två par plus en mal.)
                /Martin

                Kommentar

                • Tixe
                  • January 2003
                  • 114

                  #9
                  Amalia - Är det inte guppyns stora fenor som är problemet? Att kampfiskhanen kan få för sig att guppyn är en annan kampfiskahane och börja slåss? Nåja, vill som sagt bara ha en sorts fiskar.

                  martin skytt - Kanske bara mina guramin som är extra blyga då, de trivs bäst med att stå bakom växterna och smyga.
                  Vilken typ av killifisk tänker du på? Sökte på killi här på zoopet och upptäckte att det finns en hög att välja på, och kraven på storlek och sånt var väldigt varierande. Har ingen erfarenhet av killi alls.

                  Kommentar

                  • Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

                    #10
                    Det känns lite underligt för en Sydamerika-fanatiker, men jag rekommenderar kardinalfisk. Antingen den vanliga Tanichthys albonubes eller den "nya" vietnamesiska T. micagemmae, som tål lite varmare vatten.
                    mvh Daniel
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

                    Kommentar

                    • Amalia
                      • October 2004
                      • 601

                      #11
                      Jaha, då fattar jag vad du tänkte på. sorry.
                      /Amalia
                      1 Kampfisk
                      1 Otto

                      Kommentar

                      Arbetssätt...