Första akvariet, fiskval!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyTiera
    • November 2004
    • 151

    Första akvariet, fiskval!!

    Har nu läst på lite om vattenkvaliten i min kommun, den är 8.3 och hårdheten ligger på medel till mjukt.

    växter jag hitils har tänkt skaffa är vattenpest och javamossa.

    nu till grädden på moset; fiskarna.

    akvariet är 80bredd 40höjd 35 djup.

    <b>mitt mål;</b> ett trevligt akvarie som kan hålla mig sällskap och där fiskarna passar in med varandra och rent estetiskt och som gillar det ph jag kan erbjuda ur kranen.

    givetvis har jag läst på ordentlig nu i några månader innan akvarieköpet och vill göra allting rätt, det värsta som finns är fiskar som dör eller far illa.

    jag vill gärna ha yngel, men inte för många och jag tänker göra ett akvarie där ynglen kan överleva utan bur eller separat akvarie (jag tycker det är vackrast så, att se dem titta fram ur mossan, och då överlever de tuffaste och smartaste)

    så, har någon en basic uppställning som de kan inspirera mig med?

    (ej guppysar tack, jag gillar dem verkligen inte och platy är jag lite trött på)

    112l;snäcklekare+zebrafiskar
    pansarmalar
    80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
    30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

    http://ladytiera.blogspot.com/
  • LadyTiera
    • November 2004
    • 151

    #2
    är ltie sugen på ett par; Benga-aulonocara
    112l;snäcklekare+zebrafiskar
    pansarmalar
    80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
    30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

    http://ladytiera.blogspot.com/

    Kommentar

    • twistedfish
      • August 2003
      • 140

      #3
      Själv gillar jag tetror och om du öser i lite rötter så hjälper de till att sänka pH och gör vattnet mjukare. Annars är det afrikanska ciklider som gäller de vill ha ett högre pH och hårdare vatten. En annan sak som också spelar in är vilket bottenmaterial du har.
      220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Svärdbärare trivs i basiskt vatten. De är dock större än platy. Kolla gärna här på zoopet.com under fiskar, vilka som är lämpliga.

        Det finns produkter som buffrar PH-värdet runt 6.5 i fall du skulle vilja ha andra arter som föredrar surare vatten.

        Vill man att några ynglen ska överleva utan att ha en yngelbur så är det bra att ha flytväxter. Sumatraormbunke (Ceratopteris thalictroides) och Vattenspikblad (Hydrocotyle leucocephala) är både fina och lättskötta och dessutom föröker de sig väldigt snabbt.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Labeth
          • September 2004
          • 533

          #5
          Om du vill göra det lätt för dig tittar du på levande födare dom kan man nästan inte stoppa att få ungar... Andra typer kan vara mer eller mindre jobbiga...

          Tycker du ska satsa på ett stort stim av stimlevande fisk... Finns ju otroligt mycket att välja på. Om du nu vill ha lite utmaning att få yngel kan du ju försöka med tetor eller barber inte så jättesvårt men inte helt lätt heller... Om du skaffar en rot att ha i akvariet får du räkna med att den kommer att sänka pH till en början...
          även om du inte skaffar en rot så kommer nog ditt pH i karet stanna närmare 8.0 för det blir lite CO2 och sånt i karet...
          Mitt tips är att du går runt i affären och kollar på fiskarn det är det bästa sättet att veta vad man tycker om ...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            Hej

            Nu har jag ingen egen erfarenhet av malawi ciklider men jag tror att ditt akvarium är för litet för dom.Satsa på några sydamerikanska dvärgar.Men dom vill gärna ha lite surare vatten än vad du har.Det borde gå att fixa med lite rötter.
            Fredrik

            Kommentar

            • twistedfish
              • August 2003
              • 140

              #7
              Men kan inte mer än hålla med Labeth. Kolla i affären och anpassa karet efter vad du vill ha.
              220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

              Kommentar

              • LadyTiera
                • November 2004
                • 151

                #8
                tack så mycket för alla svar, jag vill planera noga så jag kommer att kolla på alal era förslag, även jag gillar tetror och har funderat lite på svärdbärare.

                skulle vilja bygga upp akvariet runt ett par lite ovanligare och kompletter med ett stim + några andra,
                112l;snäcklekare+zebrafiskar
                pansarmalar
                80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
                30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

                http://ladytiera.blogspot.com/

                Kommentar

                • papaya
                  • November 2004
                  • 4

                  #9
                  köp några paroonhajar!!! jag har två 30cm paroonhajar i mitt 40l akvarium.dom är bra nybörjarfirrar!!=)
                  sebbe

                  Kommentar

                  • Labeth
                    • September 2004
                    • 533

                    #10
                    Ursprungligen skickat av papaya
                    köp några paroonhajar!!! jag har två 30cm paroonhajar i mitt 40l akvarium.dom är bra nybörjarfirrar!!=)
                    Jaja jag hoppas detta var något mindre roligt skämt ... Tror till och med en 3åring förstår att det är för litet kar för en fisk som blir ca 1m
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

                    Kommentar

                    • LadyTiera
                      • November 2004
                      • 151

                      #11
                      och självklart tänker jag inte heller köpa fiskar som blir för stora för akvariet, bättre att de får en miljö de kan trivas i hela livet.
                      112l;snäcklekare+zebrafiskar
                      pansarmalar
                      80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
                      30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

                      http://ladytiera.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • SaraP
                        • August 2004
                        • 140

                        #12
                        Kanske snäckskalslekare? de är jättesmå, gillar högt ph och trivs i små akvarier... Tror att de ska vara ganska lätta att sköta.
                        *vill ha såna själv!*
                        *Min Zoon*

                        Kommentar

                        • LadyTiera
                          • November 2004
                          • 151

                          #13
                          vilket underbart tips! tack gumman!
                          blav jättesugna på dessa;

                          http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=669
                          112l;snäcklekare+zebrafiskar
                          pansarmalar
                          80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
                          30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

                          http://ladytiera.blogspot.com/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...