Matning av guppi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcusitl
    • November 2004
    • 48

    Matning av guppi

    har precis fått guppi i ett nytt akvarie, och enligt någon jag snacka me tidigare så ska man inte mata dom så mycket i början för dom ska kunna vänja sig vid akvariet istället eller nått sånt...jag fick förslag att mata en gång per varranan dag? stämmer det´....känns som man svälter dom!....
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    #2
    Fiskar kan gå ett par dagar utan mat, tom ganska länge utan att ta skada... Och när du väl matar så ska de hinna äta upp maten på 2min, annars är det för mycket mat... Bara ett tips!

    Det där med att bara mata varannan dag är inte bara för fiskarna utan för bakteriefloran so ska ta hand om fiskbajs och matrester...

    Lycka till!
    Black Molly

    Kommentar

    • tuxied
      • February 2007
      • 20

      #3
      Hej! jag har ett två veckor gammalt akvarie. 7 dagar stod det med vatten, pump och värmare + grus och aqua safe, sen har jag haft två malar i en vecka och idag köpte jag 5 guppis (2 hanar, 3 honor) + en växt, fick med mat till också, står att man ska mata morgon, middag och kväll.. hur ofta och hur mycket ska jag mata enligt er?. Jag tog en nypa mat från burken och la i. det flöt omkring på vatten ytan. och fiskarna åt upp det på ca 3-5 min.

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Vuxna kontra yngel...

        Ursprungligen postat av tuxied
        Hej! jag har ett två veckor gammalt akvarie. 7 dagar stod det med vatten, pump och värmare + grus och aqua safe, sen har jag haft två malar i en vecka och idag köpte jag 5 guppis (2 hanar, 3 honor) + en växt, fick med mat till också, står att man ska mata morgon, middag och kväll.. hur ofta och hur mycket ska jag mata enligt er?. Jag tog en nypa mat från burken och la i. det flöt omkring på vatten ytan. och fiskarna åt upp det på ca 3-5 min.
        Mina vuxna får "liten" nypa flingfoder på morgonen och 3/4 ruta (helst ännu mindre) frysta mygglarver på e m.
        Ynglen, snart 14 dagar, får 3 ggr per dag, Mikropulver eller mosade flingor (som de ska äta upp direkt).
        De vuxna glänser så det sticker i ögonen och ynglen har redan börjat få färgtecken på fenorna. Mycket granna djur!

        Kommentar

        • tuxied
          • February 2007
          • 20

          #5
          Håller med! jag hade tänkt innan att köpa nån ovanlig fisk men fastnade för guppinarna för jag tyckte de hade så fina svansar&färger

          Kommentar

          • Kriget
            • February 2007
            • 3

            #6
            Ursprungligen postat av Malinitzi
            Mina vuxna får "liten" nypa flingfoder på morgonen och 3/4 ruta (helst ännu mindre) frysta mygglarver på e m.
            Ynglen, snart 14 dagar, får 3 ggr per dag, Mikropulver eller mosade flingor (som de ska äta upp direkt).
            De vuxna glänser så det sticker i ögonen och ynglen har redan börjat få färgtecken på fenorna. Mycket granna djur!
            Får guppys finare färg/mår bättre av att bli matade med mygglarver eller:O
            Eller är det bara deras "lyxmat"? flingor duger väl:P?

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #7
              Ingen aning....

              Ursprungligen postat av Kriget
              Får guppys finare färg/mår bättre av att bli matade med mygglarver eller:O
              Eller är det bara deras "lyxmat"? flingor duger väl:P?
              men jag vet att de gillar mygglarverna, svarta och vita. Antar att de skulle klara sig bra på bara flingor också. Man kan ju mata med mycket annat också, för att variera kosten. Men överutfodra inte!

              Kommentar

              Arbetssätt...