Jag har blivit med akvarium !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thorre
    • November 2004
    • 307

    Jag har blivit med akvarium !

    Hej,
    Detta är mitt första inlägg i detta forum. Jag har läst en hel del inlägg och fått svar på en del av frågorna som jag har haft. Ändå så kvarstår ett par frågor:

    1. Jag har startat min 200-liters tank med 13 st Sebrafiskar 3 Siamesiska Algätare och 1 Mal. Det finns en hel del växter i tanken också och växter samt fiskar verkar må bra så vitt jag kan se. Hur lång tid ska jag vänta innan jag kan sätta i mer fisk? Akvariet har varit igång i snart en vecka.

    2. Jag skulle bli väldigt glad om någon av er kan tipsa mig på fler fisksorter som jag ska ha i mitt Akvarium. Det jag tycker är viktigt är att fiskarna ska trivas tillsammans och de "nya" fiskarna som ska in i akvariet ska vara "levandefödare". Jag vill inte ha svårskötta fiskar men de ska ändock vara vackra att se på

    Akvariet: http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0002?full=1
    Fler Bilder: http://thorre.se/gallery/aquarium

    /thorre
    thorre.se
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    1 Jag skulle vänta ett par tre veckor veckor till innan jag har fisk, men om du har i en bakteriekultur så skulle det gå fortare. Problemet är ju att du inte har tillräckligt med nitrifikationsbakterier, bland annat.
    Hur dina växter mår kan jag inte svara på, men de behöver ju näring som kommer från gödning samt från fiskarnas avfall, ungefär. Visar de bristsymptom så måste du göda, men det är ltie känsligt i nya kar.
    Vattenpesten i ditt kar är bra mot alger, och vallisnerian och anunias kan ta upp kol från karbonater, vilket gör så att de blir lätta växter om du har i bikarbonat för att höja pH och stabilisera KH.
    Även din svärdplanta är en lätt växt, som inte kräver jättemycket. Enligt mina kunskaper har du alltså valt ganska bra växter som jag kan se det. (är ingen "växtnörd";P)

    2 Jag skulle skaffat fler zebrafiskar till ett så stort akvarium, i alla fall så att jag har 20-25 stycken. ÄVen ngn emr siames. Vill du ha levandefödare så finns det många som är lätta. Guppy, black molly, svärdbärare osv, samt kanske även endlers guppy. Tänk bara på att många av dem kan korsa sig med varandra...
    Hoppas att du förstod allt som jag skrev, blev lite mycket kanske
    Roligt att du hitatde hit

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Nemi
      • November 2004
      • 9

      #3
      Jag och min make funderar på att skaffa akvarium och gör lite undersökningar.
      Hittat en sort som heter dvärg gurami och fått höra att det är en fredlig fisk, som trivs bäst i par (hane+hona). Kanske det vore något?!
      Gurami finns även i olika varianter. Vill du ha en fin färg, så är marmor gurami fin och lite större än dvärg guramin.

      Du kanske får gå och fönstershoppa lite på någon zooaffär och fråga hur olika sorter fungerar ihop med dina nuvarande. Kanske hittar du någon egen favvo.

      Kommentar

      • thorre
        • November 2004
        • 307

        #4
        Tack för era snabba svar.
        malawi´n: Växterna får näring från "7 Kugeln" små lerkulor som jag grävt ner bland gruset på botten så de ska nog ha allt de behöver.

        Vad heter bakteriekulturerna som jag ska ha i mitt kar?
        thorre.se

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Glöm bara inte att fråga här innan du köper fisken om den går i ditt kar. Många fiskar som affärerna säljer blir till fiskar som kräver flera hundra liter eller till och med inte är lämpade för akvarium. Oftast har de inte rätt informatio om alla fiskar

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • thorre
            • November 2004
            • 307

            #6
            malawi'n Hade du ett namn eller tillverkare av bakteriekultur till sötvattensakvarium?
            thorre.se

            Kommentar

            • Marit
              • September 2004
              • 244

              #7
              Sera Nitrivec, en sort som många använder....
              105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

              Kommentar

              • thorre
                • November 2004
                • 307

                #8
                aaaa, trodde att nitrivec var en kemikalie
                Man lär sig nå't nytt varje dag .......
                thorre.se

                Kommentar

                • thorre
                  • November 2004
                  • 307

                  #9
                  Har inhandlat Sera Nitrivec och TetraTest NO2 på lunchen i dag. I går kväll gjorde jag ett vattenbyte på ca 20%.

                  Kan jag ha i Nitrivec i kväll utan att byta mer vatten? Är det bra att ha på Nitrivec på filtermaterialet vid rengöring av detta (filtermaterial)?

                  Jag vill få igång en bakteriekultur så snart som möjligt i mitt kar
                  thorre.se

                  Kommentar

                  • Nemi
                    • November 2004
                    • 9

                    #10
                    Var in och kollade på dina bilder.
                    Kan bara säga en sak... WOW!!!
                    Samma modell som vi funderar på, men vi ska börja med 102 liter.

                    Kommentar

                    • thorre
                      • November 2004
                      • 307

                      #11
                      Nemi: Tack, alltid kul när folk tycker om det som man har gjort
                      thorre.se

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        En dl Nitravec Innhåller ca 16 miljarder nitrosomas/nitrobakter bakterier.
                        Nej jag har inte räknat om det är så.
                        För att minska risken för skador vid nitrit i vattnet på fisken kan man tillsätta lite salt.
                        Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
                        Bakterierna kommer att i stort sett fördubbla sitt antal en gång varje dygn!
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Keyshen
                          • October 2004
                          • 52

                          #13
                          Kollade dina bilder...
                          Du har inte funderat på att införskaffa dej en Kamelont till din hemmabio? istället för alla de där fjärrkontrollerna. Det är det bästa köp jag gjort till min bio.
                          Ta en dag i taget!

                          Kommentar

                          • jolon
                            • December 2002
                            • 1075

                            #14
                            Måste hålla med om bilderna bra klavitet där. ett tips bara, är inte heller en växt idiot (ännu) men om jag har fattat allt rätt så är det en bra ide att ta bort krukorna och "luddet" runt rötterna själv så sket jag i det sist och det resulterade i en död och illaluktande anubias
                            My internet should be readonly.

                            Kommentar

                            • thorre
                              • November 2004
                              • 307

                              #15
                              fick ett tips på att man ska ha kvar krukorna av min handlare. har inte haft problem med dessa ....

                              Ang fjärren så har jag en pronto nuförtiden
                              thorre.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...