platy och guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcusitl
    • November 2004
    • 48

    #16
    hur stor är chansen att några yngel överlever? har fem guppy honor och tre hanar i mitt akvarium nu, zoo killen sa att man kan räkna me yngel inom två veckor? sen sa han att man bör ha en sånn där behållare att ha ynglen i....men finns det chans att visa klarar sig om man struntar i behållaren....känns lite jobbigt med den där....

    Kommentar

    • Labeth
      • September 2004
      • 533

      #17
      marcusitl det beror ju helt på hur karet ser ut är det helt tomt så har dom inte mycket change medans om det är fyllt till 100% med växter så man knappt kan se fiskarna så har dom större change... om du vill ha yngel bör du skydda dom...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

      Kommentar

      • gogar
        • November 2003
        • 365

        #18
        Skaffa hornsärv om du vill ha en lätt, tålig och snabbväxande växt som både flyter fritt och kan planteras i gruset. Då har ynglen något att gömma sig i och du kan strunta i yngelkar. De starka och smarta växer upp och kan ersätta de gamla....
        Mvh Håkan
        - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

        Kommentar

        • marcusitl
          • November 2004
          • 48

          #19
          njaa asså det är ett 42 liter och det har 5 växter både stora och mså samt en liten stock...kan ju inte säga att det är överfullt med växter precis..hehe....får nog fixa den där lådan då?

          Kommentar

          • elvina
            • October 2004
            • 103

            #20
            såklart kan något yngel klara sig, om du har mycket gömställen dvs.
            Jag skulle nog säga 4 veckor istället för 2, men dom kanske redan hade ungar i magen när du köpte dom så man vet ju aldrig!

            Kommentar

            • elvina
              • October 2004
              • 103

              #21
              opps! trodde inte någon hade svarat på frågan om yngel! Såg inte att det var 2 sidor.

              Kommentar

              • Guppy_Bea
                • November 2004
                • 6

                #22
                Jag har haft MASSOR av yngel utan nån behållare. Förresten så blev min guppyhane deprimerad när våran guppyhona dog!!!
                þea©

                Kommentar

                • Guppy_Bea
                  • November 2004
                  • 6

                  #23
                  ´Förresten är det inte bra att köpa guppy med yngel i magen det är bättre att köpa nån som aldrig haft det. min guppyhona dog ju i måndags antagligen därför att hon fått för många yngel
                  þea©

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Platyhanar är inte snyggare än platyhonor, så du skulle kunna ha honor. Men både platy och guppy är väldigt sexuellt aktiva fiskar, så jag undrar om de verkligen mår bra av att leva utan sex...

                    Hornsärv var faktiskt den enda växten som dog i mitt nystartade akvarium...

                    Tycker också det är fint med vattenspikblad maanda :-)

                    Annars är Javaormbunke (Microsorum pteropus) en väldigt lättskött växt. Som flytväxter tycker jag att både Sumatraormbuke (Ceratopteris thalictroides) och vanlig vattenormbunke (Ceratopteris cornuta) är bra och växer så det knakar. Man kan även plantera dem i sanden i fall man föredrar det.

                    Javaormbunke: http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=39
                    Sumatraormbuke: http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=62
                    Vanlig vattenormbunke: http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=24
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...