Nybörjare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frans89
    • November 2004
    • 9

    Nybörjare...

    Funderar på att köpa ett akvarium. Tyckte att Skalarna verkar fina och intressanta.. Vill även ha lite tips om vilka mindre färgglada fiskar som kan vistas med dem utan att bli uppätna. klarar neontetror sig? Och hur stort akvarium måste jag minst ha?

    mvh joel
  • twistedfish
    • August 2003
    • 140

    #2
    Det bör vara över 300 liter. Men tänk på att du behöver filtrering och bra balans i karet då scalarer är känsliga för nitrit. Och får man för mycket nitrit i så blir fenorna krokiga och fula på dem. Får man fråga i vilken del av landet du bor Joel, för jag kan eventuellt ordna fram nya akvarium till bra priser.
    220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

    Kommentar

    • frans89
      • November 2004
      • 9

      #3
      ojdå. så stort. nej då är det nog inte värt att prega ned dem i ett 100l, för det är nog vad mamma max tillåter. Har du någon idé på liknande fiskarter? jag vill ha färgglada fiskar som inte störs av varann. Du får gärna lägga upp en plan för vilka fiskar jag skulle kunna ha. kanske några ciklider eller neontetror? och dylikt. du verkar vara rätt person att vända sig till.
      Just det ja. var i en fiskaffär idag. där var ju ett tiotal skalar i ett max 70l akvarium. är det bra då? bor i skåne. tack på förhand.

      Kommentar

      • figo
        • October 2004
        • 480

        #4
        I affärerna så ska dom säljas så de är bara där i någon månad!
        m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

        Kommentar

        • sammy
          • March 2004
          • 282

          #5
          Hejsan!

          Jag föreslår fjärilsciklider och ett litet stim av någon fin tetra samt evenyuellt någon ancistrus
          240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
          270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
          54 l. Fiskhotell

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #6
            Ursprungligen skickat av twistedfish
            Det bör vara över 300 liter. Men tänk på att du behöver filtrering och bra balans i karet då scalarer är känsliga för nitrit. Och får man för mycket nitrit i så blir fenorna krokiga och fula på dem. Får man fråga i vilken del av landet du bor Joel, för jag kan eventuellt ordna fram nya akvarium till bra priser.
            Vad är det för akvarier du kanske kan ordna?

            Kommentar

            • Amalia
              • October 2004
              • 601

              #7
              Om du inte vill ha färggranna fiskar så finns ju Sorgmanteltetror, de är lite platta orunda så som Skalarerna är. Gurami är ju fina, de kan man ha ett par av. Vill man ha färggranna tetror så finns ju neon och kardinal. Gurami fins ju i många färger. Molly är ju fina, de finns ju många olika färger o så är de ju levande födare.

              Lycka till
              /Amalia
              1 Kampfisk
              1 Otto

              Kommentar

              • ch1mpy
                • March 2004
                • 151

                #8
                Amalia, jag tror han menar att han vill ha små men färgglada fiskar.

                Frans: Jag tycker att Sammys råd är utmärkt. Titta på fjärilsciklider här på zoopet och fundera på om det är några fiskar för dig.

                Kommentar

                • Amalia
                  • October 2004
                  • 601

                  #9
                  Okej, fårlåt. Men jag kan säga såhär. MIn syster ville ha Skalarer men de fick ej plats i hennes akvarium. Då föreslog de som jobbade i akvarieaffären Sorgmanteltetror eftersom de har en viss likhet med Skalarer. Vill man ha fiskar som lätt får ungar kan man ju satsa på Guppy nu för tiden har ju öven honorna fina färger. Eller nån sort molly, platy eller svärdbärare.
                  /Amalia
                  1 Kampfisk
                  1 Otto

                  Kommentar

                  • cicci_81
                    • June 2004
                    • 51

                    #10
                    Hm, jag hade inte haft neontetror och skalarer. Slurp säger det. (Egen erfarenhet)Fast som jag uppfattat det av vissa här på zoopet så kan man ha neoner med små scalarer (med små munnar), vilket gör att skalarerna hinner vänja sig vid neonerna tills när de blir större.

                    Svarta neontetror är fina, fast inte så färgglada. Rödmunstetror är också fina, lite röda iallafall...

                    Ha inte fjärilar med kampfiskar, det går inte bra i mitt akvarium. Fjärilshannen är för aggressiv, kampfisken har inte så goa fenor längre (måste verkligen åtgärdas snart!). Fast det beror ju på från individ till individ förstås.
                    ***********************************************
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=201493

                    Kommentar

                    Arbetssätt...