Ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Heman
    • October 2004
    • 17

    Ytterfilter

    Har försökt söka efter nån med samma problem men har inte hittat. Jag köpte i helgen ett ytterfilter, märke JBL 120. Har idag försökt få igång det men det vill inte börja suga in vatten från karet, står bara där och låter. Har gjort som bruksanvisningen sa och fyllt det med vatten och försökt suga igång cirkulationen men det verkar inte vara nått ös i pumpen.
    Vad är fel?
    Zoopet.com rockar.
  • rennicke
    • November 2003
    • 335

    #2
    Det låter som ett luftrelaterat problem. Kolla fall det är luft i slangarna, mitt brukar vara segt att få igång fast jag fyllt det med vatten och försökt sugit igång det. Då beror det nästan alltid på luft i slangarna. Pröva även att vicka litet på filtret för att få ut eventuell luft.

    Det kan vara ett redigt gissel att få igång ytterfilter men trägen vinner
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


    Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

    Kommentar

    • Heman
      • October 2004
      • 17

      #3
      Tack för snabbt svar!
      Du menar alltså att man ska suga bort luften för att skapa vakum i slangarna?
      Har prövat att suga så mycket så att hela utslangen är fylld med vatten, då går den igång för en sekund, men sen när den inte suger mer så slutar den..

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        #4
        Du har troligen luft i filtret, prove luta det, skaka lite samt stoppa i och plugga in sladden ett par gånger.

        annars hjälper bara att suga i slangen så filtret fylls med vatten
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          • March 2003
          • 826

          #5
          Töm filtret, och fyll det genom "sugmetoden" så bör det starta igen. Det får ej förekomma luft i nån slang eller själva filtret...

          Kommentar

          • sammy
            • March 2004
            • 282

            #6
            annars göra ett vattenbyte där du vid påfyllningen pressar slangen med vatten från kranen mot insugsslangen till filtret... har funkat för mig... man kan säga att akvariet fylls på genom filtret...
            240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
            270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
            54 l. Fiskhotell

            Kommentar

            • Heman
              • October 2004
              • 17

              #7
              Tack för alla bra tips, det löste sig till slut!

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Bra att det löste sig. Har själv ett JBL 150.
                Det kan vara lite knepigt att få ut all luft, men när man lyckas så går filtret väldigt tyst.

                Jag brukar suga igång en hävert genom att ha returslangen utanför och nedanför akvariet. Sedan låter jag vattnet rinna genom filtret en liten stund tills jag inte ser några bubblor i slangarna längre.

                Kommentar

                Arbetssätt...