Vilka nackdelar med sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xander_Drax
    • October 2004
    • 52

    Vilka nackdelar med sand?

    Jag tänkte ha sand i mitt 320 l kar.
    Vilka är nackdelarna med sand(biltemas blästrings sand) kontra småsten?

  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Jag har olika botten i alla kar jag har. Jag gillar verkligen BilTemas bläster, men ska jag skriva någon nackdel är det att den är väldigt ljus i färgen och virvlar runt en del. Fast jag tycker inte det egentligen är några nackdelar.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • monostump
      • April 2003
      • 34

      #3
      Det sägs att är det fin sand så kan risken vara att det går i pumparna och fördärvar.... *klurar* inget som jag upplevt egentligen...
      Dock är det himla coolt att se när snäcklekare håller på att möblera och fixa till sitt hål i denna sand. De håller emot med munnen mot en snäcka och sedan fladdrar de med alla fenorna och det blir ett riktigt moln. tufft!
      Monostump
      fd. leg. kabeltattare

      Kommentar

      • Mcoist
        • May 2003
        • 296

        #4


        Att man måste vara extremt försiktig när man skall skrapa rutorna från alger så inga gruskorn kommer imellan var inte så försiktig i början och fick en jätte repa i mitt helt nya akvarie efter ca 2 månader pågrund av sketet litet gruskorn annars är jag helt nöjd med sanden mycket snyggt.
        4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
        1st 540L som skall limmas och repareras.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

        Kommentar

        • Xander_Drax
          • October 2004
          • 52

          #5
          Tack för era synpunkter!

          Jag tror att jag kör på sand.

          Men först några frågor till...
          1. Är det någon nackdel att ha sand när man skall rengöra karet?

          2. Hur många kg sand behöver man till ett 320 l kar 140 * 55?

          3. Om jag köper ett filter med kapaciteten 1200 l/h blir vattenflödet så starkt då så att sanden virvlar upp hela tiden?

          4. Finns det fiskar som man inte kan ha när man har sand?

          Kommentar

          • Millie
            • August 2003
            • 293

            #6
            En sak att tänka på är också att sand inte ligger still på samma sätt som grus, utan att det blir sanddyner. Jag tycker i och för sig att det bara blir snyggare, och det ser ju mer naturligt ut. Men en del gillar det inte, och är man en sådan som vill att bottenmaterialet skall ligga platt och jämt fördelat över botten eller på något sätt som man själv bestämt fungerar det inte med sand.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Enligt det jag har läst är det en del fiskar som inte trivs med ljus botten. Tetror och andra fiskar som i naturen lever i något mörka vatten mår bättre av att bottenmaterialet är mörkare än vad vanlig sand brukar vara.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Xander_Drax
                • October 2004
                • 52

                #8
                Tack för era ytterligare synpunkter!

                Nu är jag helt övertygad på att ha sand.

                Kommentar

                • Dragge
                  • October 2004
                  • 229

                  #9
                  Lånar tråden lite och frågar hur växter etc. mår i Blästersand? Är det lugna gatan eller?

                  Kommentar

                  • Thomaslj
                    • May 2003
                    • 704

                    #10

                    mycket svårare att få växter att stanna kvar i sanden än att stanna i grus.. Om du hade tänkt dig ha några låga frontväxter med små rötter så tror jag att du borde välja grus.

                    stängselväxter i regel har mycket lättare att glida upp ur fin sand än ur grusbotten..
                    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                    Kommentar

                    • jorgen41
                      • December 2002
                      • 2087

                      #11
                      Kan inte hålla med Punko :-)

                      Mina stängelväxter sitter jätte bra i sand. Om dom åker upp så är det något annat som är fel eftersom dom skjuter ut rötter om dom trivs.

                      Mark täckare som text Glossostigma föredrar fin grus eller sand om jag inte minns helt fel.Min Glossostigma trivs utmärkt med sand i alla fall.
                      http://www.aquascapes.webhop.net
                      http://jorgensblog.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • malawi´n
                        • August 2003
                        • 1643

                        #12
                        Kan säga att jag har 40 kg sand i mitt 200 liters, vilket kanske kan ge en ledtråd.
                        Tycker personligen at grus är fult att ha, och gillar sanddynerna som bildas av de olika sorters grävande cikliderna som jag har

                        Mvh Malawi´n
                        Björn Forsberg

                        Kommentar

                        • Mcoist
                          • May 2003
                          • 296

                          #13


                          Det att sanden skulle flufa upp för 1200 liter i timmen i din pump behöver du inte oroa dig över jag har 2800L/H i mitt 375 och där flyger inte runt någon sand.

                          Däremot om det är ett ytterfilter bör du kapa insugningsröret lite så det inte är ännan nere i botten eferssom det lätt sugs in grus i pumpen när fiskarna gräver.

                          Jag tycker personligen karet ser mer levande ut med dyner i sanden vissa vill ju nästan ha sin grus lodad med vattenpas för att dom skall tycka det är snyggt dom skall inte ha sand det blir lite dyner här och var.
                          4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                          1st 540L som skall limmas och repareras.

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                          Kommentar

                          • janne dansk
                            • June 2004
                            • 1740

                            #14
                            jag kör med en blandning av biltema och sandlådasand i 1000 l med 2st 2500 l pumpar och der är inga problem med det .men du måste tänka hur du riktar utblås och vilken typ av utblås du har
                            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                            Kommentar

                            • Thomaslj
                              • May 2003
                              • 704

                              #15
                              Ursprungligen skickat av jorgen41
                              Kan inte hålla med Punko :-)

                              Mina stängelväxter sitter jätte bra i sand. Om dom åker upp så är det något annat som är fel eftersom dom skjuter ut rötter om dom trivs.

                              Mark täckare som text Glossostigma föredrar fin grus eller sand om jag inte minns helt fel.Min Glossostigma trivs utmärkt med sand i alla fall.
                              grejjen me sand som många redan sagt är att det lätt bildas sanddynor av diverse av fiskar som gillar att simma lite snabbt vid botten.
                              Och då blir det också gärna att botten ändras lite hela tiden.

                              Tyvärr så ändrar sig inte glosson efter botten=/ utan blir istället att den åker upp till ytan.

                              Dock så fungerar det säkert utmärkt om man inte har fiskar som är nere och gräver och ändrar om bottnen... men då får man inte heller dessa "sanddyner" som många här verkar gilla..
                              http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...