Avlivning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohannesBengtsson
    • October 2004
    • 17

    Avlivning

    Hej alla

    Skriver mitt första inlägg här. Upptäckte Zoopet igår och sidan är ju lysande (hoppas den inte blir betalsida). Igår skaffade jag också akvarium för andra gången i mitt liv. Ett ganska litet på 54 liter. Invånarna är än så länge ett gäng guppyer, en siamesisk algätare och en kuhlii-ål. Hittills går det finfint. Förra gången jag hade akvarium var när jag gick på gymnasiet, men eftersom det var några år sedan räknar jag mig ändå som nybörjare.

    Nu till ämnet. Det kanske låter lite konstigt att göra sitt första inlägg om avlivning, men jag stod och funderade på det i duschen nyss. Förra gången jag hade akvarium hade jag ett par guppyer med ryggar som skulle göra Ringaren i Notre Dame avis och som uppenbart inte mådde bra av det. I såna lägen måste det ju vara bra för dem att bli avlivade och slippa sitt lidande.

    Hur avlivar man en fisk på "humanast" sätt?
    Dina fiskar vill att vi ska ha en folkomröstning om EU:s konstitution!
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Hej Johannes
    Välkommen till forumet. Som du nog förstår så har detta varit uppe tidigar. Mitt råd till dig blir att läsa denna sidan så får du svar på dina frågor.
    http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=779

    Guy
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Det där med Quasimodo-ryggar är rätt vanligt på hårt odlade fiskar som guppy och platy, tyvärr..

      Kul att du har tagit upp en gammal hoppy igen! Jag gjorde precis likadant!

      Kommentar

      • Baggen
        • July 2004
        • 340

        #4
        fisken behöver dock inte avlivas om den inte
        verkar "lida" av sin missbildning , dock bör det
        ALLDRIG ske avel med deformerade fiskar.

        /Baggen

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Eftersom du är ny här i forumet så kan jag tipsa dig om att använda sök-funktionen här i forumet då får man oftast svar på en fråga efetrson nästan alltid har dikuterats någon gång tuidigare i forumet.
          Nu sökte jag på "Avlivning" och fick då bl.a. upp detta utmärkta inlägg av Ola Svensson om hur man på bästa sätt skall avliva en fisk.


          Jag har grävt rätt djupt i den här frågan den senaste tiden och ny forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:

          Godkända sätt:
          1. Kapa huvudet
          2. Hårt slag i huvudet. Sedan kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!
          3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod
          4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)

          Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.

          Ej godkända sätt
          1. Kokning
          2. Frysning
          3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)

          Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fsta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena.

          Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens.

          Mvh. Ola
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • JohannesBengtsson
            • October 2004
            • 17

            #6
            Hej alla och tack för svaren.

            Jodå jag har hittat sökfunktionen tidigare, är en vad datoranvändare, men jag misslyckades med att hitta vad jag ville ha ändå av någon anledning.

            Ska ta fasta på det där med "halshuggning" då, när det blir aktuellt.
            Dina fiskar vill att vi ska ha en folkomröstning om EU:s konstitution!

            Kommentar

            • Tascha
              • September 2002
              • 231

              #7
              Jag avlivar alltid mina fiskar genom att klippa av huvudet med en sax.
              /Roger

              Kommentar

              • hanna69
                • March 2006
                • 1

                #8
                hej...

                letat på nätet och hittat samma som du skrev... men vad gör man om man inte klarar av att ta död på fisken på ngt av dom sätt som nämdes, har en fisk som inte mår bra men klarar ej av detta ...
                Mvh hanna


                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Eftersom du är ny här i forumet så kan jag tipsa dig om att använda sök-funktionen här i forumet då får man oftast svar på en fråga efetrson nästan alltid har dikuterats någon gång tuidigare i forumet.
                Nu sökte jag på "Avlivning" och fick då bl.a. upp detta utmärkta inlägg av Ola Svensson om hur man på bästa sätt skall avliva en fisk.

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #9
                  Ursprungligen postat av hanna69
                  letat på nätet och hittat samma som du skrev... men vad gör man om man inte klarar av att ta död på fisken på ngt av dom sätt som nämdes, har en fisk som inte mår bra men klarar ej av detta ...
                  Mvh hanna
                  Be om hjälp av någon som klarar av det. Eller stålsätt dig, är det bättre att låta fisken lida?
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av hanna69
                    letat på nätet och hittat samma som du skrev... men vad gör man om man inte klarar av att ta död på fisken på ngt av dom sätt som nämdes, har en fisk som inte mår bra men klarar ej av detta ...
                    Mvh hanna
                    På vilket sätt mår fisken dåligt? Är du säker på att det inte är nånting som går att bota?

                    Hur stor är fisken? När jag varit tvungen att ge dödssjuka fiskar dödshjälp har det alltid rört sig om små fiskar. Då har jag fångat upp fisken med håven och lagt den i ett mjukt tyg. Sen snabbt utdelat ett välriktat och hårt hammarslag mot hela kroppen. Det må låta brutalt och kladdigt, men det går väldigt fort och man slipper se fisken.

                    Det är väldigt jobbigt jag vet. Jag har alltid mått dåligt när jag varit tvungen att göra det. Men för fiskens skull gäller det att koppla bort hjärnan och göra det bara.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Tintomara
                      • November 2005
                      • 47

                      #11
                      Kanske en idiotfråga, men varför är kokning inte tillåtet? Det är ju så man avlivar skaldjur som ska ätas. För pyttesmå akvariefiskar måste väl detta vara lika snabbt som att bankas ihjäl eller?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tintomara
                        Kanske en idiotfråga, men varför är kokning inte tillåtet? Det är ju så man avlivar skaldjur som ska ätas. För pyttesmå akvariefiskar måste väl detta vara lika snabbt som att bankas ihjäl eller?
                        Och du tror inte att det är plågsamt för skaldjuren? Sen är det så att ju större fisken än desto längre tid tar det för den att dö en sån död och desto längre fisken hinner lpågas.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Tintomara
                          • November 2005
                          • 47

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Och du tror inte att det är plågsamt för skaldjuren? Sen är det så att ju större fisken än desto längre tid tar det för den att dö en sån död och desto längre fisken hinner lpågas.
                          Det är ju det jag undrar. Och jag pratar inte om att det skulle vara ok att koka stora fiskar utan jag nämnde just pyttesmå akvariefiskar.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tintomara
                            Det är ju det jag undrar. Och jag pratar inte om att det skulle vara ok att koka stora fiskar utan jag nämnde just pyttesmå akvariefiskar.
                            Jag är inte hjärnforskare men vad jag förstått så verkar en kraftig smäll bedövande i några sekunder. Jag antar att sänkning i kokande vatten däremot orsakar stor om än kort smärta. Sen är det nog svårt att bedöma var storleksgränsen går.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Watermelon
                              • November 2005
                              • 140

                              #15
                              Ursprungligen postat av hanna69
                              letat på nätet och hittat samma som du skrev... men vad gör man om man inte klarar av att ta död på fisken på ngt av dom sätt som nämdes, har en fisk som inte mår bra men klarar ej av detta ...
                              Mvh hanna
                              Jag hade en liten döende pansarmal som låg uppochner och flämtade, blödig som jag är så klarade jag inte av att klippa skallen på den utan lade den i en plastpåse (insvept i toapapper så jag skulle slippa se eländet) och dunkade HÅRT med en tung bok flera gånger.
                              110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                              Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                              20 Liters Räkkar
                              Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...