Vaffö gö di på detta vise???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    • September 2004
    • 83

    Vaffö gö di på detta vise???

    Hej! Har fem torpedbarber (puntius denisonii). I bland så simmar några av dom ner och upp, upp och ner längs sidorutan som om dom letade en väg ut. De kan göra detta i ½timme medans nån eller några av dom andra simmar lungt omkring som ingenting. Nu i kväll var de tre stycken som höll på med detta hela tiden. Varför gör dom så? Trivs dom inte? Vill de ha större akvarium? Har 375l med ett par kakadua ciklider, 2räkor, 2 kuhliiålar, 4 långsträkta pansarmalar och 2 leveretts botia. Ingen annan invånare gör så. Annars så verkar torpederna må bra. Simmar och stimmar, god aptit och rör sig graciöst. Får känslan av att de skulle behöva minst ett tre meter lång akvarium, så de får simma ordentligt. De är ju otroligt snabba simmare. Jätteglad för svar. Vill ju verkligen att de skall trivas.
    MVH/Helena
    Min zoon: http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
    Flykt
  • spaceace
    • February 2003
    • 257

    #2
    Brukar vara ett tecken på stress hos nyinfyttade fiskar. Håller dom på även när ljuset är släckt?
    Min zoon
    Mitt fotogalleri

    Kommentar

    • Flykt
      • September 2004
      • 83

      #3
      Just nu är de lugna och det är släckt. När de inte "försöker fly" så ser dom ut att trivas bra. De är lunga och fina. Emellanåt simmar nån ensam och några tillsammans. De är i alla vattenskikt, i bland simmar de även in i grottorna och i bland stimmar dom så fint. När det är matdags så äter dom som utsvultna pirayor. Har inte gjort mitt första vattenbyte än (startade den 12/10). Nu vet jag inte om jag vågar, men måste nog för vattnet ser lite gröngrumligt ut. Kanske jag borde kolla upp ph. För det var 7,8 från början och i förra veckan hade det sjunkit till 6,5. Kh hade sjunkit från 10 till 1. Är ju rädd om fiskarna och vill ju verkligen att de skall trivas. Tror du de skulle må bättre om de blev 10? Står ju om dem att de trivs i större stim. Jag köpte fem först på inrådan av mitt zoo, och att jag skulle köpa de andra senare. Nu vet jag inte hur jag skall göra. Dom är ju inte billiga heller. Mitt akvarium är 1,50 meter, men jag får känslan av att dessa utmärkta simmare inte får utlopp för sitt "simmeri" i karet. Men, vad vet jag, det kanske är vanligt med stimfiskar som lever i strömmande vatten. Kanske det skulle kännas för litet med ett 1000liters också.
      MVH/Helena
      http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
      Flykt

      Kommentar

      • haggan
        • October 2004
        • 246

        #4
        Oj, så där gör mina fiskar också... betyder det att de är stressade?
        Jag trodde att de såg sin spegelbild och trodde att det var en annan fisk. Jag har tre små guldfiskar, en som är "sarasa" och två shubunkin.
        Jag är nybörjare och har haft dem ute i dammen i somras. Kanske dom tycker att akvariet känns för litet??
        Fortfarande en dum nybörjare
        http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

        Kommentar

        • spaceace
          • February 2003
          • 257

          #5
          Har själv aldrig haft torpedbarber men det är aldrig bra med ett så lågt kh. Råkar veta att du har en jätterot så det borde inte vara några problem att stabilisera ph med bikarbonat. Kanske vill dom ha bättre genomströmning på vattnet.
          Min zoon
          Mitt fotogalleri

          Kommentar

          • Pippilott
            • August 2004
            • 21

            #6
            Ursprungligen skickat av haggan
            Oj, så där gör mina fiskar också... betyder det att de är stressade?
            Jag trodde att de såg sin spegelbild och trodde att det var en annan fisk. Jag har tre små guldfiskar, en som är "sarasa" och två shubunkin.
            Jag är nybörjare och har haft dem ute i dammen i somras. Kanske dom tycker att akvariet känns för litet??
            Testa att stoppa ner ditt huvud i akvariet. Ser du din spegelbild då?
            NEPP, det gör du icke serru. Varför tror folk att firrarna ser sin spegelbild? Är det för att vi ser fiskens spegelbild på ena glasrutan då vi kika IGENOM ETT glas??
            *skrattar* Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta.. Det är väl för 17 inte spegelglas du har i akvariet, eller?

            Kommentar

            • haggan
              • October 2004
              • 246

              #7
              Jag har ingen möjlighet att ta reda på hur fiskar uppfattar sin omgivning, jag är ingen fisk ooch jag kan inte ens simma. Men jag är intresserad av att lära mig, jag är som sagt var nybörjare. Jag är här på forumet för att ställa frågor och lära mig, men man får tydligen vara glad om man får nåt svar överhuvud taget. Jag kommer inte att rekommendera detta forum till någon.
              Fortfarande en dum nybörjare
              http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

              Kommentar

              • Möllergren
                • October 2004
                • 145

                #8
                Ursprungligen skickat av Pippilott

                Testa att stoppa ner ditt huvud i akvariet. Ser du din spegelbild då?
                NEPP, det gör du icke serru. Varför tror folk att firrarna ser sin spegelbild? Är det för att vi ser fiskens spegelbild på ena glasrutan då vi kika IGENOM ETT glas??
                *skrattar* Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta.. Det är väl för 17 inte spegelglas du har i akvariet, eller?
                Sådana här påhopp är väl onödiga! Hon har ju påpekat att hon är ny på det här, och det har vi väl alla varit, jag är det fortfarande, trots ett år med fiskar.
                Även ett sånt "allvetande proffs" som du har saknat kunskap om huruvida fiskarna ser sin spegelbild eller ej i glaset. Kanske hånade folk dig när dom upptäckte att du inte hade kunskaper om det, och det är därför du måste se ner på andra som ställer samma fråga som du en gång har ställt dig.

                Jag hoppas att du inte blev helt avskräckt från detta forumet, haggan. Det finns ju till här för att man ska kunna ställa frågor, förhoppningsvis utan att bli utskrattad.
                veckansfoto.se

                Kommentar

                • Lenita
                  • June 2003
                  • 850

                  #9
                  Tycker nog att du ska göra vattenbyte snabbast möjligt. När fiskarna far upp och ner i karet kan det vara tecken på förgiftning. Kolla nitrit och ammoniakvärdena. Kliar de sig dessutom så är det säkert nitriten.

                  Jag har ingen möjlighet att ta reda på hur fiskar uppfattar sin omgivning, jag är ingen fisk ooch jag kan inte ens simma. Men jag är intresserad av att lära mig, jag är som sagt var nybörjare. Jag är här på forumet för att ställa frågor och lära mig, men man får tydligen vara glad om man får nåt svar överhuvud taget. Jag kommer inte att rekommendera detta forum till någon.
                  Tycker inte du ska ge upp så lätt haggan. Visst kan man få en del dryga svar här på forumet, det gäller att ha en del skinn på näsan. Men jag antar att det är som samhället i stort - det finns alltid typer som försöker sätta sig på en vid första bästa tillfälle. Det är lätt att glömma att vi alla har varit barn i början. Sen tror jag i och för sig att Pippilotts svar inte var så illa menat. Hoppas jag iallafall...
                  ____________________________________
                  Pax vobiscum!

                  Kommentar

                  • haggan
                    • October 2004
                    • 246

                    #10
                    Tack för den vänliga kommentaren
                    Men det verkar som om alla mina trådar slutar med att jag svarar mig själv. Kanske det beror på att jag har guldfiskar, de är inte så populära.
                    Fortfarande en dum nybörjare
                    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                    Kommentar

                    • Gardener
                      • October 2004
                      • 136

                      #11
                      Vad jag har förstått lever torpeder i strömmande vatten på ganska hög höjd. Så de skulle kanske vilja ha ett strömstråk att simma i. Jag har daniosar som också är simmdårar. De älskar utblåset när det är på som värst. De står och väntar på att det ska börja strömma och sen simmar de som pajasar när det kommer .(intervallfilter)

                      Haggan!
                      Ta inte illa upp av dumdryga påhopp! Det händer här på forumet ibland att man får såna svar, men de är definitivt i minoritet. Allra oftast blir man trevligt och förstående bemött. Det är oftast de som precis börjat lära sig som är dummast;-) De har inte lärt sig tillräckligt ännu för att veta att de inte kan allt;-)

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen skickat av haggan
                        Tack för den vänliga kommentaren
                        Men det verkar som om alla mina trådar slutar med att jag svarar mig själv. Kanske det beror på att jag har guldfiskar, de är inte så populära.
                        Hmm, jag tycker snarare att guldfiskar är för populära för sitt eget bästa. Det är många som skaffar sig guldfiskar utan att veta att de kan bli hela 35-40 cm långa i vuxen ålder. Att akvarier mindre än 250L är helt olämpliga att ha guldfiskar i (själv anser jag att man borde ha ett 1000L om man vill ha guldfiskar). Och att de kan bli 30 år gamla (har tom läst en artikel där det står att deras normala livslängd är 60 år).

                        Vill inte med detta inlägg anklaga någon, men jag tycker det är riktigt olyckligt att det finns så lite kunskaper om guldfiskar bland människor som har just guldfiskar.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • haggan
                          • October 2004
                          • 246

                          #13
                          Hej. Jag menar att det kanske inte är så populärt att man har guldfiskar! Det är riktiga guldfiskar, ej slöjstjärtar, som jag har, och de får vara utomhus i en stor damm på sommaren.
                          Fortfarande en dum nybörjare
                          http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Själv tycker jag att karparna är riktigt trevliga och har inget emot att människor ger dem ett bra karpliv
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Hej Helena!
                              För att komma tillbaka till själva frågan så undrar jag om det inte är dags för ett vattenbyte? Andra barber vet jag föredrar lite lägre pH i sin naturliga miljö så jag tror inte det är problemet. Däremot har jag "kört in" mig på att byta vatten en gång i veckan, nästan oavsett vilken storlek på kar jag har. Om kH är så lågt så kan väl pH-värdet bli lite instabilt och svaja litegrann? Är det inte så? Lite tätare vattenbyten kan nog hålla det på en bättre nivå.

                              Tror ju också att du känner dina fiskar bra och att du vet när de beter sig lite konstigt så kanske dags att kolla lite fler värden? Nitrit? Nitrat?

                              Lycka till
                              Maria
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...