Vad är det för yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nattis
    • October 2004
    • 20

    Vad är det för yngel?

    Idag hittade jag två konstiga yngel i mitt akvarium. De är ca 0,5 cm långa har stort huvud och liten svans, ser ut som spermier faktiskt, även när de simmar. De är ganska mörka men har tre (eller fler kanske men tre tydliga iaf) ljusa prickar på huvudet och när jag tittade noga på dem såg jag små, små genomskilniga bröstfenor. De verkar vara (eller bli iaf) bredare än vad de är höga (som malar).
    I mitt akvarium (som det bara bott fiskar i i tre veckor) finns det:
    4 platy (men platy är det inte för såna yngel har jag också fått)
    5 fläckiga pansarmalar
    1 sugmal som jag inte kommit på vad det är för sort än och
    1 dvärggurami, hane (honans död i helgen är också ett mysterium)

    Så vad jag undrar är vad är det för yngel? pansarmalar? hur då, de har väl inte redan bestämt sig för att det trivs så bra att lek kommer på fråga och i affären sa det att det är väldigt liten risk att de leker, iaf i sällskapsakvarier. Hur har de överlevt så länge, de är väl pyttesmå när de kläcks och vill äta speciellt foder? Vad ska jag ge dem nu? Det är ju säkert fler som gömmer sig i akvariet, hur ska jag öka deras chanser för överlevnad?

    Tacksam för svar.
    -Nattis
  • Baggen
    • July 2004
    • 340

    #2
    mata med artemia så märker du var det är
    för fisk i fall den överlever. spännande!

    /Baggen

    Kommentar

    • Nattis
      • October 2004
      • 20

      #3
      Ja så kan man ju också göra Då har jag en dum fråga till, vad är artemia?

      Kommentar

      • susanne
        • June 2003
        • 60

        #4
        Att expediten sa att risken var liten att de skulle leka, är inte korrekt. Leker gör dom om dom trivs, men hon menade säkert att det inte är så stor chans att man lyckas få rom/yngel att överleva attackerna från övriga fiskar...Men jag tror att du har lyckats få pansarmalsyngel. Dom är först väldigt ljusa men blir tydligt fläckiga med tiden. Hoppas att dom klarar sig!!!
        Sann Akvarienörd med 170, 152, 100, 64, 60, 50 och 18 liters..

        Kommentar

        • zero
          • October 2004
          • 18

          #5
          det är svårt att avgöra vad det är för fisk när dom är yngel så köp en yngelkorg och sera micron(yngel foder)






          LYCKA TILL /zero

          Kommentar

          • Black_666
            • October 2003
            • 475

            #6
            Jag kan avslöja att det ÄR pansarmalar. Det tycks inte finnas en rimmlig förklaring till något annat. Om guramiparet hade lekt hade du garanterat märkt det, platy säger du ju själv att det itne kan vara, och beskrivningen av yngelna talar också för att det är något annat. EN sugmal kan inte fortplanta sig, och 5 pansarmalar, ett "rent" akvarium och inga tetror (som älskar romkornen, vilket jag med stor fasa upptäckte! Noteras bör att platy snabbt utvecklar såväl smak för romen som teknik att få loss dem från rutan!) är som paradiset för pansarmalarna.

            Själv har jag 15 vuxna metallpansarmalar och 11 yngel (minst!) Ynglena går i ett yngelkar på 20L och växer så det knakar! Det är en underbar upplevelse att se de små liven göra samma saker som sina föräldrar

            Lycka till med malbebisarna!
            Black Molly

            Kommentar

            • Nattis
              • October 2004
              • 20

              #7
              Tack för alla svar. Jag har suttit och stirrat på dem ett bra tag nu och tycker att de ser lite pansarmaliga ut
              Ska åka och handla yngelmat imorgon, hoppas att de klarar sig så länge. Sen ska jag leta igenom den täta yngel-gömmar-växten och se om det inte finns fler

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Håller sig ynglen bara på botten? Om det är pansarmalar så ska du kunna se pyttesmå "morrhår" på dom redan som frisimmande. Beskrivningen stämmer annars väldigt bra på pansarmalar och paleatusen, den fläckiga, är en av de mer lättlekta. Dom leker gärna nu under höst/vinter.

                En sak till. Rota inte runt för mycket nu. Om du skrämmer fram dom, om det är fler, så kan dom bli uppätna rätt lätt.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Nattis
                  • October 2004
                  • 20

                  #9
                  Jag ser dem inte så jättetydligt, svårt att se genom yngelkasse-nätet men de blir väl förhoppningsvis större och då ska jag titta efter morrhår.

                  Jag skrev väl lite fel, jag menade inte leta igenom. Jag tänkte göra som jag gjorde när jag fick tag på platy-ynglen som bodde i växten (borjade oroa mig för att pansarmalarna gjorde mellanmååls-utflykter i den stackars växten). Då tog jag nätet från en yngelkasse och trädde över växten, sen skakade jag ur den samtidigt som jag drog bort den ur nätet och så hade jag alla yngel i nätet Naturligtvis vill jag inte störa ynglena en massa men jag inbillar mig att det blir mycket lättare att mata dem om alla är på samma ställe. Och så kan jag slå vad om att pansarmalarna är på yngeljakt igen, hemskingarna.

                  Och så måste jag undra, ska jag köpa sera micron eller artemia eller både och eller nåt annat? Känns som att man vill ha lite koll när man shoppar i akvarieaffären

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Åh, det där med mat till pansarmalsyngel är krångligt. Jag, personligen, har inte haft tur med artemia och pansarmalar. Det blir oftast lite skal kvar och ynglen tål inte det. En annan sak som inte funkat för mig är LiquiFry. Det är ett flytande yngelfoder.
                    Jag brukar mata med något som heter mikromask, det är levande små "maskar" som man odlar i lätt jäst havregrynsgröt. jag matar också med något som heter BabyStar nr IV. Bägge dom här är inte lätta att hitta. Mikromask brukar ibland säljas på akvarieauktioner eller i Akvarieföreningar. BabyStar har "min" akvariebutik precis tagit in och den är rätt dyr. Men jag brukar också mata med väldigt söndersmulat torrfoder som t ex tabletter för just pansarmalar som jag mosar i ett théfat med baksidan på en sked. Jag brukar också mosa sönder lite, lite upptinad räkmix mellan fingrarna och mata med.
                    Hoppas du får fler svar så du har mer ideér att välja bland.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Black_666
                      • October 2003
                      • 475

                      #11
                      Om man bor i sthlm så finns babystar på akvarielagret *tipsar* Kostar runt 50kr (inte full koll här, 45 eller 55 tror jag...)

                      Lycka till!
                      Black Molly

                      Kommentar

                      Arbetssätt...