SNÄLLA HJÄLP FORT!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saxen
    • September 2003
    • 190

    SNÄLLA HJÄLP FORT!!!!!

    När jag räknade mina neoner var det bara 13. Det ska vara 20! När jag öppnade pumpen hittade jag 2 döda där i. Men vart e resten?! Har nyckelhålciklider, kan dom vara bovarna?(kanske jagat dom in i pumen) el e det pumpen som e för stark? Resten av neonerna står bara och gömmer sig i växterna. Cikliderna verkar pigga. Bytte vatten igår. SNÄLLA HJÄLP vad ska ja göra?
    // Sandra
  • Ron
    • October 2004
    • 50

    #2
    Större ciklider kan äta neontetror, men nyckelhålsciklider är ju inte så stora. Å andra sidan är kanske dina neoner ganska små?
    Hu länge har du haft tetrorna?
    Är de kanske nyinköpta?
    Går dom i så fall i liknande vatten(hårdhet/ph, temperatur) som förut?
    Hur står är akvariet?
    Akvariets storlek och inredning har stor (tror jag underskattad) betydelse för vilka fiskar man kan hålla tillsammans.
    mvh
    Ron

    Kommentar

    • saxen
      • September 2003
      • 190

      #3
      Jag har haft tetrorna ett tag, dom e ganska stora. Jag vet inte vattentester för tillfället, har nyss beställt nya, ska komma snart.... Jag har ett 150L akvarium.
      Ska jag göra ett vattenbyte idag igen?
      // Sandra

      Kommentar

      • saxen
        • September 2003
        • 190

        #4
        Ska jag flytta cikliderna???????????
        // Sandra

        Kommentar

        • Ron
          • October 2004
          • 50

          #5
          Har du sett att Nyckelhålscikliderna har jagat neonerna?
          I så fall kan du sära på dom, om du har möjlighet. Annars är denna ciklid omskriven att vara ganska beskedlig (har aldrig hållit själv). Om fiskarna har varit tillsammans ett tag är det konstigt...
          Nu kom jag på en grej!
          Kan det vara så att cikliderna skall leka, eller har lekt?
          Kolla!
          Byt inte vatten om du inte är rätt säker på att detta är felet. Om neonerna är stressade, blir de inte mindre stressad av detta. Var det, föresten, i samband med vattenbytet igår som de började uppför sig annerlunda?
          Ron

          Kommentar

          • saxen
            • September 2003
            • 190

            #6
            borde inte cikliderna gräva lite?Lite jagar dom neonerna, iallafall verkar neonerna skrämmda av cikliderna. Igår o imorse var allt frid och fröjd, de e i eftermiddas det fattades fiskar....
            // Sandra

            Kommentar

            • fantasi
              • July 2004
              • 157

              #7
              Har samma problem, har dock inte hittat några i pumpen men har också nycklar men de är ju så fredliga. Kan inte tänka mig att de gjort något men hade vatt bra att veta vart de tar vägen.
              112L tanganyika,
              200L sydamerikanskt,
              30L yngelakvarium till Multisarna.
              http://www.thirdimension.se/blog/

              Kommentar

              • AndreasBK
                • December 2003
                • 374

                #8
                Ursprungligen skickat av fantasi
                Har samma problem, har dock inte hittat några i pumpen men har också nycklar men de är ju så fredliga. Kan inte tänka mig att de gjort något men hade vatt bra att veta vart de tar vägen.
                Mat är mat. Då spelar det ingen roll hur fredliga de är.
                Min hane spöar upp båda scalarerna för att komma åt deras romm, så om de får för sig att neontetror är mat så ser jag inga hinder för att de skulle vara bovarna.
                De ska ju kunna bli upp till 15 cm, det är inte så jättelitet.
                Andreas akvariesida

                Kommentar

                Arbetssätt...