En fråga om delvattenbyte.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gneta
    • June 2004
    • 44

    En fråga om delvattenbyte.

    Funkar det lika bra att byta 1/4 två gånger i veckan som att byta 1/2 av vattnet en gång i veckan som jag brukar göra. Akvariet är på 56 liter. Mina Kilfläcksrasboror verkar känsliga för stora vattenbyten, så jag undrar om jag kan göra så istället?
    Gneta
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Det går säkert bra!! Jag byter ca 1/3 en gång i veckan i mitt 54-liters.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Labeth
      • September 2004
      • 533

      #3
      det är precis samma sak ... du kan få en maxhalt av ämmen på den nivån du stoppar i på 2veckor om inget av ämnet förbrukas ...

      formeln för maxhalt är (mängd ämne du stoppar i mellan vattenbytena)/(vattenbytes mängd)

      så om du stoppar i 2 enheter mat på 1 vecka stoppar du i 1 enheter mat på en halv och 2/(1/2) = 1/(1/4) = 4 så det kan max bli 4 enheter av ämnet i ditt akvarievatten under dessa omständigheter... altså max du kan få är denn mängd du stoppa i på 2 veckor oberoende av vilken metod du väljer...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Ursprungligen skickat av gneta
        Funkar det lika bra att byta 1/4 två gånger i veckan som att byta 1/2 av vattnet en gång i veckan som jag brukar göra. Akvariet är på 56 liter. Mina Kilfläcksrasboror verkar känsliga för stora vattenbyten, så jag undrar om jag kan göra så istället?
        Det är bättre att göra som du gör, då blir förändringen för fiskarna så liten som möjligt. De flesta (inkl jag) byter ca 30% en gång i veckan, vissa byter mer och då mer sällan. Ju längre man väntar desto mer "skit"(tex nitratnivåerna) hinner byggas upp i vattnet, sedan när fiskarna får nytt vatten blir det en stor omställning för dem.

        Det ultimata är ju förstås att ha automatiskt vattenbyte på 5-10% av akvarievolymen/dygn.
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        Arbetssätt...