Vart tog mina fiskar vägen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hellund
    • October 2004
    • 10

    Vart tog mina fiskar vägen

    Jag köpte 2 molly fiskar, en dog under mystiska omständigheter och den andre hoppade ut men eftersom jag såg de så peta jag ner den igen å satte gladpack över, men sen på morgonen va den ändå borta utan några spår. Så jag köpte nya fiskar denna gång 4 dalmatiner. De blev samma sak med dom, en av dom försvann ganska fort helt konstigt och utan förvarning medan de 2 andra bara försvann under en natt och jag kan inte hitta dom, vare sig på golvet eller i pumpen eller akvariumet, ingenstans. Så nu har jag en dalmatin kvar och jag tänker inte köpa flera eftersom dom försvinner. vad gör jag för fel? Hur kan 1 molly + 2 dalmatiner försvinna spårlöst (har sökt överallt) och en molly och en dalmatin bara dö inom 1 månad. Har även 10 neontetror som är snälla å glada och hade 5 andra tetror men nu är dom bara 4 för en försvann i förgår.
    Ni kanske tänker, ta bort katten, men jag har ingen katt inge småbarn.
    Kan ni rekomendera några bra nybörjar fiskar som inte försvinner inom 1 månad.
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Du får berätta mer om ditt akvarium - storlek, hur mycket växter du har, om din pump sitter i karet eller utanpå, om du har någon 3D-bakgrund osv..

    Dessutom, har du någon annan fisk som kan tänkas äta dom andra?

    Kommentar

    • hellund
      • October 2004
      • 10

      #3
      Akvariumet är på 60 liter och jag har 2,5 växter i det (en växt håller på att dö eftersom fiskarna ryckte upp den hela tiden)
      Har en helblå bakrund och pumpen sitter i akvariumet, men fiskarna kan omöjligt komma in i den.
      I glasskivan på akvariumet finns ett hål som vi matar fiskarna ifrån å den är väll på de största stället ca:3 cm.
      Jag har en liten liten mal, kanske 1 cm. Men jag tror knappast att den skulle hinna sätta i sig 2 fiskar under en natt utan att lämna några rester efter sig.
      Har även en liten rot men de finns inget hål eller dyl som fiskarna kan simma in i.

      Kommentar

      • AndreasBK
        • December 2003
        • 374

        #4
        Ursprungligen skickat av hellund
        Akvariumet är på 60 liter och jag har 2,5 växter i det (en växt håller på att dö eftersom fiskarna ryckte upp den hela tiden)
        Har en helblå bakrund och pumpen sitter i akvariumet, men fiskarna kan omöjligt komma in i den.
        I glasskivan på akvariumet finns ett hål som vi matar fiskarna ifrån å den är väll på de största stället ca:3 cm.
        Jag har en liten liten mal, kanske 1 cm. Men jag tror knappast att den skulle hinna sätta i sig 2 fiskar under en natt utan att lämna några rester efter sig.
        Har även en liten rot men de finns inget hål eller dyl som fiskarna kan simma in i.
        Har du sett hitta Nemo?
        Kanske ska leta efter akvariepåsar nedanför ditt fönster.

        Det låter lite skumt att de bara försvinner jag tänkte gissa på pumpen, du har öppnat den och tittat eller?
        Andreas akvariesida

        Kommentar

        • hellund
          • October 2004
          • 10

          #5
          Jo, jag har tittat i pumpen, och där fanns dom inte, tyvärr kanske jag får säga för då hade jag ju en lösning på mitt mysterium.

          Kommentar

          • Tant Ingrid
            • August 2004
            • 36

            #6
            Min kompis har varit med om att en fisk försvunnit. Den dog antagligen och blev uppäten av de andra. Men att så många fiskar försvinner hos dig verkar underligt.
            Får väl sätta upp kamerabevakning. haha

            Kommentar

            • hellund
              • October 2004
              • 10

              #7
              Nu ha 3 fiskar till bara försvunnit + att 1 fisk ha dött, tro ja bli tokig.

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                Jag tror att de hoppar ut ur akvariet genom matninshålet, pröva att täck över det om du inte redan har gjort det. Annars är det nog så att de har dött och därefter blivit uppätna.. hoppas det löser sig.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • MrFisk
                  • June 2004
                  • 250

                  #9
                  Tänker man logiskt så är det sä här: Du har letat noga efter dom inne i akvariet och inte hittat nåt + att du inte har nån fisk som skulle kunna äta så många fiskar på så kort tid. Detta resulterar i att fiskarna har på nåt sätt hoppat ut ur akvariet kanske genom matninghålet. Leta efter liken (eller det som finns kvar) i närheten runt akvariet. Kanske har dom hamnat under nån möbel eller nåt. Det brukar ju lukta en del med döda fiskar.
                  Experience is the thing that you get just after you needed it.
                  Zoonen

                  Kommentar

                  • hellund
                    • October 2004
                    • 10

                    #10
                    Grejen är den att jag har letat både i och utanför akvariumet till och me i blommorna som står en bit ifrån, men men, akvariumet lever vidare me andra fiskar. Tack för era svar.

                    Kommentar

                    • soleroi
                      • September 2004
                      • 85

                      #11
                      Inte för att det är omöjligt att så många fiskar har hoppat ut genom ett hål på tre centimeter men det låter skumt att alla fiskar lyckas hoppa ut på samma ställe.

                      Radio sändare kan vara en lösning .

                      Kommentar

                      Arbetssätt...