Rengöra akvarium innan uppstart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davidvpt
    • October 2004
    • 33

    Rengöra akvarium innan uppstart?

    Jaha, då var man med fisktank då. Mitt första akvarium står tomt sånär som på en bottensug och en påse med filter och doppvärmare i på vardagsrumsgolvet. Modellen är nog ett 112-liters Aqua-el med nåt år på nacken och tillbehören är nog det som följde med i kitet från början. Lite sten och några rötter ingick också. En kollega sålde det billigt till mig men det har tyvärr inte blivit rengjort ordentligt efter att det tömdes senast så nu är jag lite tveksam hur jag enklast rengör tanken.

    Lysrörsrampen är avmonterad från locket och själva locket har jag rengjort med diskmedel och sedan sköjlt rikligt. Lysrörsrampen blir väl till att försöka rengöra med en trasa eller liknande men det borde inte vara några svårigheter.

    Svårigheten är att veta vad man ska rengöra tanken med utan att man lämnar rester som skadar fisk och växter. Är det bara varmt vatten som gäller eller finns det lämpliga rengöringsmedel som hjälper mig på traven.

    Rengöringen av filter och pump kan också vara bra att få tips om.

    Tanken är att jag ska ha vinterförvaring åt min pappas dammfiskar då han har en tendens att vara lite sen med doppvärmaren när isen lägger sig. Fiskarna är kanske lite i största laget för tanken, men å andra sidan har de nog mindre vattenvolym att röra sig i när isen närmar sig botten i dammen.
  • Black Molle
    • August 2004
    • 15

    #2
    Bra akvarium! Jag skulle nog akta mig för lösningsmedel eftersom det sedan alltid kan finnas rester kvar. Varmt vatten och en borste räcker väl?

    Vad är det för fiskar som ska i? Kommer du inte att sakna dem när våren kommer och de flyttar ut?

    Lycka till!

    Black Molle

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Diskmedel=fiskdöd! Skölj locket ännu en gång!

      Allt nedan gäller om det inte varit diskmedel i närheten!

      Fyll lite vatten i akvariet, våta ner rutorna, skrapa dem rena med en algskrapa. Häll ut vattnet. Det blir helt tillräckligt rent.

      Spola av stenen och roten i duschen lite.

      Rengöring av pump filter: Skölj under rinnande vatten, det behöver inte bli speciellt rent.

      All lös smuts kommer att fastna i filtret när akvariet kommer igång, inget är speciellt kritiskt.

      Kommentar

      • Morpheus
        • February 2003
        • 673

        #4
        Jag läste i en bok att när man har köpt ett begagnat akvarium så ska man rengöra det och det är ju nästan självakrivet. Men det som jag läste sedan var följande;

        Ha en hink med varmt vatten sm helst ska vara ny och endast användas till akvariet i fortsättningen. Sedan ska man blöta rutorna och ha på vanligt bordssalt i hela karet och gnugga en stund. Skölj sedan noga med vatten och torka med papper eller ren handuk. Saltet dödar bakterier som kan finnas i glasets små mikrorepor.
        Mvh Anders

        Kommentar

        • davidvpt
          • October 2004
          • 33

          #5
          Tackar för tipsen, locket spolas av ett par gånger till alltså. Filtret och filterbehållaren har jag bara spolat under kranen med rätt så varmt vatten och det borde nog räcka, det såg rent och fint ut och kändes inte slemmigt som det gör med alger.

          Fiskarna som ska vara i tanken är nog vanliga guldfiskar. Tar efter inrådan ungefär 50 liter dammvatten med dem in i tanken och låter resten vara nytt vatten. Givetvis kommer jag inte att värma vattnet under tiden jag har dammfiskarna i tanken. Till våren vet jag om akvarium är något att fortsätta med och då kommer jag förhoppningsvis att bygga ett "riktigt" akvarium med lite skojigare fisk.

          Kommentar

          Arbetssätt...