Sand och sten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xander_Drax
    • October 2004
    • 52

    Sand och sten?

    I mitt akvarium tänkte jag ha växter. Vad ska du botten bestå av?

    Räcker det med småsten på hela botten eller måste jag ha sand för att växterna skall trivas?

  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Ta det du tycker är finast. Växterna är inte så nogräknade. De flesta tar upp näringen med bladen, och behöver bara gruset att hålla sig fast med.

    En trend som jag tycker mig sett här på Zoopet (inkl mig själv) är att folk börjar med lite grövre grus, för att till sist sluta med sand.

    Köp bara inte "vass" grus, i synerhet inte om du ska ha pansarmalar. De kan skada sig. Förmodar att det gäller alla grävande fiskar också, men sådana vet jag ingenting om.

    Kommentar

    • Xander_Drax
      • October 2004
      • 52

      #3
      Tack för ett klargörande svar.

      Vad finns det för för och nack-delar med att ha enbart sand resp. enbart sten?

      Kommentar

      • martin_skytt
        • August 2004
        • 84

        #4
        Är det inte så också att växterna inte tycker om allt för grovt grus? Det har åtminstone jag fått höra.
        /Martin

        Kommentar

        • Fehlerfrei
          • October 2004
          • 4

          #5
          Jag vet inte om jag kan hålla med om att det inte är så noga med bottenlagret. Min erfarenhet är att det påverkar växternas trivsel ganska mycket. Mina växter växer avsevärt bättre sedan jag bytte ut bottenlagret (engelsk sjösten 5-8 mm) mot fint rådagrus (1-3 mm). Gruslagret bör hålla sig runt 7-8 cm i tjocklek.

          En annan sak att ha i åtanke är färgen på gruset. Många fiskar uppskattar mörka bottenfärger.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag vet inte om jag kan hålla med om att det inte är så noga med bottenlagret. Min erfarenhet är att det påverkar växternas trivsel ganska mycket. Mina växter växer avsevärt bättre sedan jag bytte ut bottenlagret (engelsk sjösten 5-8 mm) mot fint rådagrus (1-3 mm).
            Det är lätt att gömma bort andra mycket viktigare parametrar. Du har konstaterat en skillnad i tillväxt med en annan typ av bottensubstrat och du drar slutsatsen att det är grovleken som gör skillnaden. Det är fel. Anledningen till att du fått bättre tillväxt är att du bytt ut ett kalkhaltigt material mot ett icke kalkhaltigt. Prova att byta mellan olika grovlekar av icke kalkhaltigt material så kommer du att ise att det inte spelar någon rollo.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Blunder90
              • July 2003
              • 155

              #7
              Själv använder jag Biltemas Blästersand, dock inte den finkornigaste utan den andra. Den är bra och växterna jag har gillar den, dessutom är den fiin inte för ljus eller för mörk. Kostar inte mycket heller, kostar runt 50lappen för 25kg.
              Mitt namn är Linn och jag är 15år

              Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.

              Kommentar

              Arbetssätt...