Hur kraftigt filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xander_Drax
    • October 2004
    • 52

    Hur kraftigt filter?

    Hur kraftigt(l/timme) filter rekommenderar ni till mitt 320L kar?

    Skall jag ha ett kraftigt eller två mindre kraftiga filter?

    Hur skall man resonera?
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Detta är helt omöjligt att svara på eftersom det helt är beroende av vilka fiskar du tänker ha. Läs om filter här på Zoopet så får du mer information. 1:a sidan och klicka på filter i menyn.

    Guy
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Xander_Drax
      • October 2004
      • 52

      #3
      Jag har läst om filter, men jag tycker inte riktigt att man blir klokare vad gäller hur man skall resonera kring filter storlek.

      Det står ju precis som du säger att det beror på antal/typ av växter och fiskar, men inte mer.

      Låt oss säga att jag har ett 320 l kar med en del växter och 3 lite större (rätt "smutsiga") fiskar och några mindre fiskar.

      Behöver jag ett filter som pumpar 700 l/h, 1000 l/h eller kanske ännu mer?

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Cirkulationshastigheten beror på var dina fiskar kommer ifrån inte hur skitiga dom är.

        Har du skitiga fiskar skall du satsa på väl tilltagen filtervolym.

        Cirkulationen beror på fiskarnas ursprung, när det gäller filtervolym så gäller att störst är bäst alltid.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Sofia H
          • April 2003
          • 25

          #5
          Hej igen!

          Du ska få höra hur jag har det i mitt kar, så får du en uppfattning om hur man KAN göra (men det är inte säkert att du kan göra precis likadant). I mitt 375-liters har jag ett Eheim 2226, som pumpar 950 liter i timmen, om jag minns rätt. Där har jag 4 ungfiskar av H. nicaraguense, samt 4 skäggmunsmalar. Det innebär att när alla fiskarna är fullvuxna kan det bli bortemot 150 cm fisk om jag behåller alla (och de uppnår max storlek). Många skulle nog säga att jag borde ha ett kraftigare filter.

          Mina ciklider lever i naturen i en sjö, och inte i strömmande vatten. Om jag hade flodlevande fiskar som ville ha starkare ström, då hade jag fått komplettera med ett till filter eller en pump för att sätta snurr på vattnet. De malar jag har skulle nog vilja ha mer cirkulation i vattnet, men jag har en pump som jag kan sätta in senare om det behövs.

          Om du tvekar, så köp ett filter som har en lite högre effekt än vad du tror dig behöva. Ofta blir skillnaden inte så stor i pris./Sofia.

          Kommentar

          • Xander_Drax
            • October 2004
            • 52

            #6
            Tropfrog: Ok, då förstår jag lite bättre, tack för hjälpen!

            Hej Sofia, tack för din beskrivning av ditt filter/kar/fisk - förhållande. Nu förstår jag hur skall resonera i mitt val av filter och eventuellt pump.
            Det är verkligen ovärderlig hjälp jag får här. Jag tackar så mycket!

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              #7
              I mitt 375l har jag en Eheim som pumpar 2250l/h + ett litet innerfilter som pumpar ca 300l/h. Tillsammans runt 2500l/h på 375l alltså.
              Mina malawiciklider verkar trivas utmärkt, de vill ha bra snurr på vattnet. Men som nämnts ovan, det beror på vilka fiskar du har planerat.
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • Mcoist
                • May 2003
                • 296

                #8

                Alltså

                Köp det största filtret du har råd med större desto bättre men det skall minst pumpa 1000 l/H annars orkar det inte trycka runt möget som isåfall lägger si på bottnen i karet vilket det inte skall det skall ju in i filtret.

                Sen större bättre . har du möjlighet att använda tex ett innerfilter eller 2 ytterfilter så är ju det bra.

                Jag kör med 2 ytterfilter i mitt ena 375 och i mitt andra kör jag ett ytterfilter och filter gömd bak min bakgrund med 2st powerhead pumpar.
                4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                1st 540L som skall limmas och repareras.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                • Xander_Drax
                  • October 2004
                  • 52

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Mcoist

                  Alltså

                  Köp det största filtret du har råd med större desto bättre men det skall minst pumpa 1000 l/H annars orkar det inte trycka runt möget som isåfall lägger si på bottnen i karet vilket det inte skall det skall ju in i filtret.

                  Sen större bättre . har du möjlighet att använda tex ett innerfilter eller 2 ytterfilter så är ju det bra.

                  Jag kör med 2 ytterfilter i mitt ena 375 och i mitt andra kör jag ett ytterfilter och filter gömd bak min bakgrund med 2st powerhead pumpar.
                  Vad kapaciteten på de två ytterfilter till ditt 375 kar.

                  Låt oss säga att jag behöver filter med kapacitet med 1000 l/h. Skulle jag istället kunna ha två filter med 500 l/h med samma effekt.

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Om det är 1000 liter i timmen du eftersträvar så går det lika bra med 2*500 liter. Om det är bra filterkapacitet du eftersträvar så är 1*10 liter det samma som 2*5 liter.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Mcoist
                      • May 2003
                      • 296

                      #11


                      Jag kör med ett fluval filter på 800 L/H vilket har en filtervolym på ca 5 liter.

                      Och ett Am-Pro filter på 1000L/H med ca 6,5 liters filter volym.

                      Summa ca 1800 L/H och 11.5 liter filter.

                      I det andra karet har jag

                      Ett fluval 404 1300l/H har för mig att det är ca 8 liter filter inte säker.

                      1 powerhead på 1000 L/H och 1 powerhead på 500 L/H och filter matta bakom bakgrund ytterliggare några liter filter.

                      så cirka 2800 L/H och 10 liter filter.



                      Fiskarna jag har är malawi och tanganyika ciklider. Det karet som nämndes först har lite dålig vatten cirkulation där skulle jag nog kunna tänka mig en powerhead på 1000L/h enbart för cirkulationens skull.
                      4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                      1st 540L som skall limmas och repareras.

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                      Kommentar

                      • Xander_Drax
                        • October 2004
                        • 52

                        #12
                        Det låter som många av er har bra tryck i pumparna/filter.

                        Jag får fundera ett tag till, men om man köper ett filter som man sedan inte tycker räcker då är det ju bara att köpa ett till.

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #13
                          Man måste tänka på om man har bra snurr i karet att en del fiskar ej trivs. t.ex. de med långa fenor och även de som trivs vid ytan, platy, guppy, kampfisk och slöjstärt. Mina guppy far i väg med strömmen om de kommer ivägen för utsprutet.
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          • Mcoist
                            • May 2003
                            • 296

                            #14


                            aldelles riktigt det som skrivs att alla fiskar gillar kanske inte detta observera att jag har MAlawi ciklider i mina kar.
                            4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                            1st 540L som skall limmas och repareras.

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                            Kommentar

                            • Xander_Drax
                              • October 2004
                              • 52

                              #15
                              Okej, jag förstår! Man måste ta hänsyn till vilka fiskar man har.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...