Platy-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nattis
    • October 2004
    • 20

    Platy-yngel

    Min nyinköpta platy har visst varit ute och svirat när den bodde i djuraffären för den var tjock som tusan när jag haft den en vecka

    Hur som helst så tittade det fram ett yngel ur den tätaste växten i förrgår. Efter att förskräckt tittat på när pansarmalarna gjort mellanmåls-utflykter i växten så bestämde jag mig för att försöka få ner eventuellt överlevande yngel i en yngelkasse. Nu har jag hittat 6 stycken och är nästan säker på att det inte finns många fler i akvariet.

    Ok till frågorna
    Får platy inte fler eller är alla fiskarna mätta och glada nu?
    Vad har yngel i kasse för överlevnads-kvot? Det är en sån där nätvariant så det är massa cirkulation i det.
    Är de nöjda med bara kassen eller blir behöver de en flytväxt eller nåt?
    Vad vill de äta? Ger dem smulade flingor nu, vad ska jag ge dem mer?
    Två ser ut att vara nästan dubbelt så stora som de andra, varför?
    Hur stora måste de vara innan de går säkra bland de andra fiskarna? Jag har fläckiga pansarmalar, platys och att par guramisar som såldes som dvärgguramis men har samma teckning som fisken på bandgurami-bilden här och en sugmal som hette antennmal i affären men inte alls ser ut som antennmalen här... skum affär jag handlar i

    Tacksam för svar.
    -Nattis
  • yodi
    • March 2004
    • 79

    #2
    Det är jättesvårt att säga hur många yngel din hona fick
    det beror på många omständigheter, men du kan nog räkna med att några
    blev mellanmål.

    Skulle vilja påstå att dom klarar sig alldeles utmärkt i en yngelkasse tills dom börjar bli runt 1-1½cm och oftast kan man släppa tillbaka dom då även om jag personligen brukar ha dom i ett speciellt yngelkar ivarjefall tills dom är 3-4cm (beror ju lite på vad man har för fisk)

    Smulade flingor är bra, artemia är ännu bättre.. finfördelad räkmix är inte heller fel.

    Lycka till!

    /Micke

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Ursprungligen skickat av Nattis
      Min nyinköpta platy har visst varit ute och svirat när den bodde i djuraffären för den var tjock som tusan när jag haft den en vecka

      Hur som helst så tittade det fram ett yngel ur den tätaste växten i förrgår. Efter att förskräckt tittat på när pansarmalarna gjort mellanmåls-utflykter i växten så bestämde jag mig för att försöka få ner eventuellt överlevande yngel i en yngelkasse. Nu har jag hittat 6 stycken och är nästan säker på att det inte finns många fler i akvariet.

      Ok till frågorna
      Får platy inte fler eller är alla fiskarna mätta och glada nu? <font color="red">Förutsatt att dina platisar fattat tycke för varandra så borde det "trilla ned" lite yngel ungefär var 25-28:e dag.</font id="red">
      Vad har yngel i kasse för överlevnads-kvot? Det är en sån där nätvariant så det är massa cirkulation i det.
      <font color="red">De kommer kanske inte växa lika fort som om de hade fått simma fritt i akvariet men å andra sidan så kan jag tänka mig att de andra fiskarna gärna ser de små som föda.</font id="red">
      Är de nöjda med bara kassen eller blir behöver de en flytväxt eller nåt? <font color="red">De behöver nog all simyta de kan få så de behöver inga flytväxter. Faran med kasse är att man tar bort alla naturliga faror som lurar i akvariet. Utan kassen så hade de fått lärt sig att hellre fly än illa fäkta men då kanske de inte heller skulle levt så länge.</font id="red">
      Vad vill de äta? Ger dem smulade flingor nu, vad ska jag ge dem mer?
      <font color="red">Smulade flingor är tillräckligt nu i början. Anpassa maten efter deras munnar och vad de kan få in.</font id="red">
      Två ser ut att vara nästan dubbelt så stora som de andra, varför? <font color="red">De är säkert olika gamla. Det större ynglet har förmodligen simmat omkring längre utan att du sett det.</font id="red">
      Hur stora måste de vara innan de går säkra bland de andra fiskarna? <font color="red">När de är större än de andra fiskarnas munnar kan du lugnt sätta ut dem i akvariet igen, beror på hur fort de växer. I mitt akvarium tog det ca 3 månader men kassen var också väldigt liten. Under tiden föddes det nya yngel ute i akvariet som växte snabbare.</font id="red">
      Jag har fläckiga pansarmalar, platys och att par guramisar som såldes som dvärgguramis men har samma teckning som fisken på bandgurami-bilden här och en sugmal som hette antennmal i affären men inte alls ser ut som antennmalen här... skum affär jag handlar i
      <font color="red">Dvärgguramibilden här på zoopet är inte helt med sanning överensstämmande. Den vanligaste formen på dvärggurami har röda och blå ränder på kroppen, precis som bandgurami så dt är med all säkerhet dvärggurami du har. Jag har bilder på dvärggurami i mitt bildarkiv på zoonen som du kan jämföra med om du vill.</font id="red">

      Tacksam för svar.
      -Nattis
      Så tycker jag, är ingen akvarieexpert men har lyckats samla på mig lite erfarenheter.
      Lycka till, kul med yngel!!
      Mvh/Maria
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      Arbetssätt...