Gula, vissna växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • staffans
    • April 2004
    • 7

    Gula, vissna växter

    Hej!

    Jag har problem med mina växter, de ser gula och vissna ut och inte alls så gröna och vitala som jag önskar. Jag har haft mitt akvarium i 6 månader ungefär och jag följer alla skötselråd (tror jag..) som ges på zoopet.se, inklusive veckovis vattenbyte. När jag startade akvariet tryckte jag även ner några växtnäringskulor som enligt beskrivningen skulle räcka för ett års drift. Tilläggas bör även att jag har ett litet algproblem, men även de växter som är fria från alger är gula och vissna.

    Vad kan det vara för fel? Har det med algerna att göra? Vad ska jag göra?

    hälsningar
    Staffan
    45 liter med 9 neontetror, 2 svärdbärare och 2 små malar
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Använder du någon näring ?
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      När jag startade akvariet tryckte jag även ner några växtnäringskulor som enligt beskrivningen skulle räcka för ett års drift.
      Om du konstant skulle stå och vattna en krukväxt, hur länge tror du då jorden skulle innehålla någon näring?

      Konvektionen genom substratet = konstant vattenbyte som för upp näringen i vattnet.

      Frekventa stora vattenbyten sveper därför effektivt bort gödnigen.

      Växtakvarister brukar lösa det på två olika sätt:
      1) Antingen skippa vattenbyten helt (bara ett vattenbyte var tredje-sjätte månad för att motverka saltuppbyggnad) och mata kraftig, stödgöd extremt försiktigt med pyttelite TMG när växterna blir bleka om nosen.
      2) Eller vid varje veckovattenbyte tillsätta allt växterna vill ha (TMG, KNO3 och KH2PO4 tillgodoser de största näringsbehoven utom kol).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • staffans
        • April 2004
        • 7

        #4
        Ok, jag prövar med fler näringskulor och ser vad som händer. Det konstiga är bara att algerna verkar trivas så bra, om akvariet var i det närmaste uttömt på näringsämnen borde väl algerna vara de som dör först, eller? Algerna tar ju bara näring från vattnet, medan växterna har rötter som förhoppningsvis kan hitta fram till den näring som fiskarna lämnat efter sig och som sjunkit ner i bottensanden.

        Jag menar, borde inte vattnet bli näringslöst och urlakat långt innan bottensedimentet blir det?

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Det är precis tvärt om. Har jag lärt mig av defdac.

          Algerna klarar av att växa o trivas med mycket lägre näringsinnehåll än växterna, och vattenväxter tar upp näring med bladen till största delen.
          Gör ett experiment en gång om du vill kolla själv : Klipp av toppen på en planta och låt den flyta, så kommer den att må alldeles utmärkt. Jag gör så ibland när jag rensat och har en massa "småskrafs" som flyter runt. Det får ligga där ett par veckor, sen har det börjat komma rötter o nya blad, och då kan man trycka ner de i gruset igen. Vilket torde bevisa teorin. Annars skulle de ju dö.

          Så det bästa sättet att hålla algerna i styr är att göda dina växter, så de blir fina o stora.

          Kommentar

          • staffans
            • April 2004
            • 7

            #6
            Kanon! Då får det bli omvänt recept från och med nu; mer gödning, mindre omfattande vattenbyten. Tack för tipset!

            Kommentar

            Arbetssätt...