Frågor om vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Frågor om vattenbyte

    Jag har ett 150L akvarium. Fiskbelastningen ser ni i sidfoten. Jag har varit snål med matningen, bara gett fiskarna mat var 3:e dag, och då motsvarande en flinga var.

    Fiskarna introducerades om fyra stycken var 3:e dag, de 4 första fick sin första portion mat innan jag släppte i de fyra sista. Efter 3 dagar fick alla 8 mat och efter den matningen introducerades 5 amanoräkor, och de äter ju allt möjligt hela tiden. Jag börjar nästan bli orolig för min lilla, lilla tuva javamossa. I måndags fick så alla individer i akvariet varsin flinga foder, och igår föll jag till föga och slängde i en ärta till några av räkorna som for runt som stollar i akvariet och stirrade upp mina lyktisar. Ärtan försvann i ett nafs. Dessutom har jag testat vattnet två gånger, senast igår, 0 nitrit.

    1. När ska jag byta vatten första gången. Jag har sökt här på Zoopet, och tycker mig få lite olika besked i olika trådar. Min gissning är, väldigt snart. Som ni ser har det ju redan gått närmare två veckor. Ingenting har dött ännu. Börjar mina nitrifikationsbakterier gro tro?

    2. Hur mycket vatten ska jag byta. 10%, 20%, 30%... Åter igen. Buden är flera.
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    #2
    Tror att om du ökar gradvis upp till 2veckor så borde det inte vara nått problem, men du,, vad har du för växtlighet?
    My internet should be readonly.

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Hade jag varit du så hade jag bytt vatten i morgon sedan en gång i veckan ca 30%. Det kan ta upp till ett par månader att få bra nitrifikationsbalans i karet.

      Lycka till!
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • jolon
        • December 2002
        • 1075

        #4
        Sorry missade frågan, Marie_J har helt rätt, jag tänkte mer på matningen,, men frågan om växtlighet är fortfarande befogad
        My internet should be readonly.

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Det finns inga regler för vattenbyten. Börja med något och se hur det går.

          Det viktigaste är att vattenbytet går smidigt och inte upplevs som en stor belastning så att du drar dig för att göra det.


          Kommentar

          • joad
            • August 2004
            • 242

            #6
            Snart ingen javamossa Några små skruvvallisnerior, någonting svåridentifierat som mest liknar tusenblad eller kanske hornsärv eller cabomba när man tittar här på Zoopet, och någonting annat som jag skulle vilja kalla för Bacopa. Jag fick lite luddiga svar när jag handlade. Ta en titt i min zoon, inte mycket bilder är jag rädd. Men kanske blir du klokare än jag.

            Oj, många på tråden. Mitt svar är riktat till jolons första fråga. Måste sova nu, natti.
            130L
            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

            Kommentar

            • joad
              • August 2004
              • 242

              #7
              Jupp. Då har jag bytt 20%, 30 liter i mitt 150L-kar. Slarvade väl lite för det yrde upp lite bottengojs, men det verkar redan ha börjat lägga sig och resten tar väl filtret hand om i natt hoppas jag. Vet inte om det var vettigt, men jag värmde några liter vatten och spädde kranvattnet med, så att det höll kanske 20 grader när jag hinkade i det i akvariet. Förhoppningsvis fryser väl inte firrarna om fenorna. Dessutom skvätte jag i tre kapsyler Aquabon i den första hinken. Måste inverstera i en lite större dunk och en grövre slang/hävert. Det var tidsödande att jobba med så små grejor som jag hade nu.
              130L
              För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

              Kommentar

              • mice_lord
                • March 2004
                • 62

                #8
                Hur tusan byter ni människor vatten??
                Jag tycker nog att det skulle finnas ett snabbare och lättare sätt än att ta en stor hink med vatten och bara hälla i det i karet, Det brukar bara bli skit för mig när jag försöker byta.
                Shit happens to everyone

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  • March 2003
                  • 826

                  #9
                  Lång slang och gardena-kopplingar..

                  Kommentar

                  • mice_lord
                    • March 2004
                    • 62

                    #10
                    det säger inte mig *nybörjare* så värst mycket.
                    Shit happens to everyone

                    Kommentar

                    • Holmby
                      • February 2004
                      • 1118

                      #11
                      Mattias använder troligen en trädgårdsslang som räcker från akvariet till golvbrunnen eller liknande i badrummet. Sedan suger han nog ut vattnet genom slangen genom hävertprincipen.

                      Han fyller troligen på vatten igen genom att koppla slangen till duschkranen eller liknande, sedan öppnar han bara kranen och visslar medan han väntar.

                      Gardenakopplingar är snabbkopplingar som passar på trädgårdsslangen. Dessa används för att slippa krångla med slangklämmor.

                      Kommentar

                      • mice_lord
                        • March 2004
                        • 62

                        #12
                        Hmmm, får nog ta och börja klura lite på det där.
                        Det måste vara hur mycket smidigare som helst istället för att hålla på med hinkar och skit.
                        Shit happens to everyone

                        Kommentar

                        • robban
                          • February 2003
                          • 322

                          #13
                          "Sedan suger han nog ut vattnet genom slangen genom hävertprincipen." akvarievatten är äckligt så fyll slangen med vatten håll tummen för och ner med slangen i burken pluppa loss i andra änden... tada

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            • September 2004
                            • 8

                            #14
                            20 - 30%
                            <font face="Comic Sans MS"><font color="limegreen">Jag har 2st Slöjsjärtar i en 20L Guldfiskskål </font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

                            <font color="orange">//Mattias från Södertälje</font id="orange">

                            Kommentar

                            Arbetssätt...