"Dimma"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillan95
    • October 2004
    • 22

    "Dimma"?

    Mitt akvarievatten är "dimmigt" "rökigt".
    Jag gör jämna vatten byten och ordentliga städningar.
    Vad är det som är fel?
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Det kan vara lite olika saker, men vanligast är nog s.k. kalkgrumling. Oftast går det över om man låter bli vattenbyten några veckor. Det kan även vara en lerhaltig botten som grumlar.

    Kommentar

    • ozric
      • March 2004
      • 31

      #3
      Eller infusorier!!

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Nej, det osannolikt att det är infusorier som grumlar vattnet om det inte ligger något större och ruttnar i akvariet. Infusoriegrumling är numera med moderna filter nästan bara en internetskröna.

        Kommentar

        • lillan95
          • October 2004
          • 22

          #5
          Jag har sand botten. Hur städar jag bort ev. lerhaltig botten? om det nu är det?

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Ursprungligen skickat av lillan95
            ...Hur städar jag bort ev. lerhaltig botten?...
            Det är bara ett problem om du själv har tagit sanden i naturen eller inte alls tvättat den. I så fall: byt sand.

            Har du sökt på forumet om kalkgrumling? Sådant får jag alltid när jag byter mycket vatten trots att jag inte har kalkrikt vatten. Bästa botemedlet mot just det är att byta mindre vatten.

            Kommentar

            • ica78
              • October 2004
              • 1

              #7
              det kan vara infusorier.. jag fick det för ett tag sen. jag hade inget som låg o ruttnade ! dom bara dök upp helt utan förvarning. låt bli o byta vatten ett par gånger. jag gjorde då o plötsligt försvann dom!!

              Kommentar

              Arbetssätt...