Kardilaltetror i 50 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perta
    • September 2004
    • 49

    Kardilaltetror i 50 liters kar

    Jag har ett 50 liters kar som är 6 kantigt. Karet är i princip 40 cm brett överallt och 40 cm högt.

    Frågan är: kan man hålla kardinaltetror i ett sådant kar, och i så fall hur många? Jag har bara tänkt mig en fiskart i karet.

    MVH Per
    all your base (^_^)
  • mattias89
    • December 2003
    • 316

    #2
    hmmm... kanske 20-30 st vore lagom.
    Mvh Mattias Nordfeldt

    Kommentar

    • Perta
      • September 2004
      • 49

      #3
      Så många? Jag trodde att det max gick med 15. Det var positivt. Fast det kanske finns någon med en annan åsikt?

      Skulle man kunna ha svarta khuuli ålar i samma kar. Typ 2 stycken. Jag har iof engelsk finkornig sjösten i botten så det kanske inte funkar...
      all your base (^_^)

      Kommentar

      • Perta
        • September 2004
        • 49

        #4
        Ingen som vet?
        all your base (^_^)

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Om jag var som du så hade jag bara haft max 10 st i. Det går ju lite yta bort pga av grus, växter, pump och annan inredning.

          Lycka till!
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hej. 20-30 blir nog lite för mycket. kanske 10-15 kardinaltetror och 4-6 kuhli? kuhli är stimfiskar och väldigt söta! (de gillar algtabletter)
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Perta
              • September 2004
              • 49

              #7
              kuhli är stimfiskar
              I artbeskrivningen stå det att de är enstöringar och bör hållas för sig själva. Vad stämmer?
              all your base (^_^)

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                hej igen. har läst nånstans att de är stimfiskar, fast när jag kollar upp det i mitt Akvariets Lexikon står det "ensamlevande". minns inte var jag läst att det är stimfiskar. jag har iofs bara 4 men har haft flera och tycker nog att man ska ha några stycken...
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • nikki
                  • May 2004
                  • 224

                  #9
                  Har 3 stycken kuhlii ålar och dom verkar trivas bättre när dom är fler. Jag började med 2 och då var dom framme rätt mycket och verkade trivas sen dog den ena och då höll sig den andra gömd hela dagarna och man såg den aldrig. Jag bestämmde mig då för att köpa 2 kompisar åt den och då började den visa sig framme igen och nu bor dom i en grotta alla tre och kommer fram rätt ofta och simmar omkring tillsammans , jättesöta.
                  Katti

                  Kommentar

                  • maanda
                    • September 2004
                    • 423

                    #10
                    jag har engelsk sjösten 3-5 mm och har haft khuli. det har gått bra =)
                    10-15 kardinaltetror är nog lämpligt.

                    Kommentar

                    • heljis

                      • June 2003
                      • 1150

                      #11
                      Du kan ju använda dig av en(1)-cm-fisk-per-liter-vatten-regeln som riktmärke. En kardinaltetra blir ca 5 cm, kuhliålar blir runt 10 har jag för mig. 40/5=8 kardinaler, sen är det "fullt". Ska du ha in två-tre kuhli blir det inte mycket plats kvar för tetrorna.

                      Dock tycker jag man ska ta alla regler det pratas om för akvarier med en nypa salt, själv skulle jag satsat på runt 12 tetror och 3 kuhli. Du kommer få byta vatten ofta (2-3ggr/vecka), men med vattenbyten och ett väl tilltaget filter tror jag det ska fungera!
                      Martin Heljedal

                      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                      Kommentar

                      • Perta
                        • September 2004
                        • 49

                        #12
                        Skulle kunna släppa i 10 tetror först och kolla hur vattenvärdena blir efter ett par veckor och om det verkar stabilt testa med två khuli. har tänkt mig svart khuli som inte blir så stora.
                        all your base (^_^)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...