Blanda malawi från de olika sjöarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    • September 2004
    • 83

    Blanda malawi från de olika sjöarna?

    Hej! Kan man blande olika malawis? Har tillbringat timmar framför fiskregistret och fastnat för cikliderna från malawi. Sedan undrar jag om malawicikliderna går att ha ihop med någon annan fiskart eller mal? Några malar jag fatta tycke för var dessa: zebra pleco (men den skall vara väldigt dyr har jag hört), jaguarmal,leopardmal,xingu-galaxias,vintergatans trådmal. Sedan gillar jag även black-ghost och tanganyikaålen också. Kollade mitt vatten i dag och så här såg det ut:
    NITRAT:0,5
    NITRIT:0
    DH:3
    KH:10
    PH:7,8
    Kan man ha malawis som nybörjare? Är dom väldigt dyra? Är även inne på att ha ett sällskapsakvarium och har inte riktigt bestämt mig än om det skall bli sällskap eller ciklider. Men malawicikliderna (iallfall många av dem) var så OTROLIGT snygga.
    Tacksam för proffsiga råd av er akvarister. MVH/Helena
    Flykt
  • jimel
    • August 2004
    • 253

    #2
    vanliga malawis brukar man få för 50 - 100 kr , vildfångade är lite dyrare, och ja man kan ha malawis som nybörjare, det har jag
    Här är min Zoonen

    Kommentar

    • Tricella
      • October 2002
      • 1052

      #3
      Du kan ha Malawi som nybörjare. Men ta in så mycket fakta som du kan om arter osv...

      Det enda som jag upplever kan vara lite marigt med Malawi är att mbunas har revirbeteenden vilket gör att man får tänka sig för lite vilka arter, och hur många, man skall skaffa.

      Fråga mycket på forumet här eller på www.ciklid.se så får du nog svar på det mesta man behöver veta innan man sätter igång.

      En bok om Malawi som jag tycker är väldigt prisvärd är "Back to Nature guide om Malawi - utgåva 2". Den kostar strax under 200kr, men innehåller i stort sett allt man behöver veta och sedan en hel del foton och beskrivningar på olika arter.
      Boken kostar 183kr exkl frakt på www.akvakompis.se eller 180kr exkl frakt hos www.pwss.nu .

      Kommentar

      Arbetssätt...