Några riktigt dumma frågor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Några riktigt dumma frågor?

    Men det lär ju inte ska finnas några sådana, så:

    1. Vad är det för små små små dammkornsliknande prickar som mina nyinförskaffade lykttetror verkar äta? Jag har försökt att följa alla råd i alla riktningar här på Zoopet och från djuraffärerna, så de har inte fått nå'n mat. Fyra små pigga gynnare som verkar stimma med sin egen spegelbild på kortsidan av akvariet, när de inte surfar på utflödet från pumpen eller bara velar omkring planlöst och undersöker sitt nya hem.

    2. Man ska kunna skilja på könen lätt, eftersom de är delvis genomskinliga, genom formen på simblåsan. Men var sitter den på mina tetror?

    3. I affärer sa de att man skulle ha nät i botten om man skulle lyckas med att föröka tetror, eftersom de är romrövare. Måste man täcka hela bottnen med nät då, eller räcker det med nå'n typ av nät över en del av bottnen? Grabben har en plastgrunka som kom med hans Spidermangubbe, omkring någon decimeter i diameter, nätliknande, och med mindre hål i än vad mina tetror är stora. Skulle tetra-mamsen fatta att det är där hon ska lägga rommen?

    4. Eftersom jag inte har något täckglas ännu, och blivit litet byxis av att det droppat vatten från lysröret, så har jag gjort lite eget täckglas av en gammal slaktad tavla. Det rör sig om den allra billigaste typen av Konsum-ram med "plastglas" någon mm tjockt - kanske 1.5. Det bågnar av sin egen vikt ned mot vattenytan och ligger tom an mot ytan på något eller några ställen. Jag har känt flera gånger, och det verkar hålla vattnets temperatur.

    Där glaset ligger an mot vattenytan blir det precis som med ett cyklop eller en flatbottnad båt, helt genomskinligt. Ljuset kommer ner till växterna precis som om där inte satt något glas. Frågan är, blir det för tätt. Kommer fiskarna att dö av brist på någonting. Det är glapp mellan glasen här och där, och där pumpen sitter (Fluval 3+) dras det in luft så att det riktigt bubblar på vattenytan. Alltså, lösningen känns riktigt smart i väntan på glas. Något okrossbart som skydd när jag ändå kommer att fara upp och ner i karet vid vattenbyten, fiskintroduktioner, återfästning av mina rymningsbenägna små skruvvallisnerior (får nog skruva ner pumpen ännu mer) och Gud förbjude medicinering mod ditt och datt.
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    1. Vet ej, kan vara vad som helst.
    2. Lite framför mitten i kroppen, som just lite avlång luftbubbla, lång som 1/4 av fisken, hög som 1/4 av den.
    3. När de leker hamnar äggen där föräldrarna råkar leka, så nej inte egentligen. Men välj en annan fisk för första odlingsförsök, tetror kommer bara att göra dig besviken. Min första tetraodling var 11:e fiskarten jag odlade.
    4. Oroa dig inte.

    Lycka till!

    Kommentar

    • gogar
      • November 2003
      • 365

      #3
      I värsta fall: Staga upp "glaset" med ett par smala växtpinnar (helst i plast, så slipper de ruttna) över akvariet så ligger det inte an mot vattnet.
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

      Kommentar

      • joad
        • August 2004
        • 242

        #4
        Heh. Appropå tetrorna så gläder det mig fortfarande att de lever, så det där med förökning ... ja nåja ...

        Mig stör det inte att "glaset" ligger an lite mot vattnet. Verkar snarare hjälpa till att få ner ljus till växterna. Men det får ju inte ta kål på mina lyktor. Dgqlof:s "Oroa dig inte" känns betryggande.
        130L
        För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

        Kommentar

        • Pippilott
          • August 2004
          • 21

          #5
          Testa att stoppa ner ditt huvud i akvariet. Ser du din spegelbild då?
          NEPP, det gör du icke serru. Varför tror folk att firrarna ser sin spegelbild? Är det för att vi ser fiskens spegelbild på ena glasrutan då vi kika IGENOM ETT glas??
          *skrattar* Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta.. Det är väl för 17 inte spegelglas du har i akvariet, eller?

          Kommentar

          • MrFisk
            • June 2004
            • 250

            #6
            Ursprungligen skickat av Pippilott
            Testa att stoppa ner ditt huvud i akvariet. Ser du din spegelbild då?
            NEPP, det gör du icke serru. Varför tror folk att firrarna ser sin spegelbild? Är det för att vi ser fiskens spegelbild på ena glasrutan då vi kika IGENOM ETT glas??
            *skrattar* Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta.. Det är väl för 17 inte spegelglas du har i akvariet, eller?
            En glasskiva kan fungera som en "spegel" om det är mycket ljusare på ena sidan av skivan än på den andra. Jämför att du står och tittar ut genom fönstret en kväll och du har det tänt inne vad ser du då?
            I akvariet är det lite annolunda då det är ett annat medium(vatten) men jag tror att en viss reflektion uppstår iaf.
            Experience is the thing that you get just after you needed it.
            Zoonen

            Kommentar

            • joad
              • August 2004
              • 242

              #7
              Ja. Då vet vi åtminstone var Pippilott har haft sitt huvud den senaste månaden, så jag tror att du får böja dig för ren och skär empiri MrFisk.
              130L
              För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Det har inte med ljust och mörkt att göra, att det kan upplevas som en spegel är de olika brytningsindexen i materialen.

                http://www.susning.nu/Totalreflektion
                http://www.susning.nu/Brytningsindex

                Hittade en länk som kanske är bättre:

                http://sv.wikipedia.org/wiki/Snells_lag
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                Arbetssätt...