För klent lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    För klent lysrör?

    Hej
    Nu har mitt akvarium varit igång sedan onsdag 29/9. Jag har engelsk sjösten i botten, och lite självplock av stenar från Bohuslän. Dom är blötlagda och diskade för hand och i maskin och för hand igen och skrubbade med nagelborste så jag hoppas att dom är rena och någorlunda avsaltade.

    Nu till min fråga. Jag har satt i lite växter och sparkat igång det gamla(?) lysrör som hängde med akvariet när jag köpte det. Röret är ett Sylvana Grolux 30W och ca 90cm långt. Det är ett lite gråsvart band kanske fem cm långt och runtom i ena änden av röret, nära själva kontakten eller vad det kan heta på ett lysrör. När jag köpte växter i affären och förhörde mig lite om lysrör, sa försäljaren att om röret var mörkt i kanterna så sjunger det på sista versen och måste bytas för att inte växterna ska dö.

    Stämmer detta? Hur snabbt kolavippar mina växter, jag har försökt hitta ett Philips Aquarelle i sta'n, men inte fått något napp ännu. Kan jag köra på mitt gamla Grolux tills lampaffären fått hem ett Aquarelle, eller är mina växter dödsdömda redan nu?

    Växterna:
    Javamossa, Skruvvallisneria, Något som mycket liknar tusenblad, och som försäljaren bara slarvade förbi det latinska namnet på samtidigt som han kallade för vattenpest; men det är det inte. Samt en rödskiftande växt som jag inte har kunnat hitta på Zoopet [uppdatering: Har nu sett den i en annan djuraffär, och där hette den Bacopa (tjockblad)]; den liknar något "Liten tjockbladsväxt", men som sagt lite rödbrun i färgen.

    Inga fiskar ännu. Men Florapol i bottengruset och ett Fluval 3+ som nästan blåser loss tusenbladet. Så jag får nog skruva ner effekten
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    Grolux är inte ett bra växtrör och speciellt inte om det är gammalt men jag skulle uppskatta att du har en 90% sanorlikhet att röret INTE kommer slockna inom 2-3veckor då man kan se dessa svarta missfärgningar flera månader innan röret slocknar även om det betydligt försämmrar kvaliten på ljuset ... men om det slocknar för dig borde du skaffa någon form av belysning hyggligt snabbt några dag eller så om du tillför lite extra ljus med lampor i rummet på dagen ... eller ta alla lampor du har rikta på akvariet på dagen om du vill förlänga det några dagar till jag tror att dina växter kommer att överleva även om dom inte kommer bli fina och välmående
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #3
      Hej. Nä det är inte tal om att jag ska ha det röret för gott. Vet ju ingenting om dess livslängd. Det är väl mest en fråga om överlevnad tills ett nytt rör finns på plats. Men... skulle inte Grolux vara bra för just växter? Även om Aquarelle uppenbarligen är bäst på allt...
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • drifter
        • June 2004
        • 133

        #4
        hmm jag var på akvarieleasing i sumpan och frågade lite. Då fick jag rådet att köra med grolux + ett annat rör. och den kobinationen skulle vara bäst. De hade tydligen funkar bäst för dem i deras uthyrda akvarium.

        Kommentar

        • Labeth
          • September 2004
          • 533

          #5
          Jag kanske ska förtydliga mig jag menade inte att det var genomuselt bara att det inte är ett av dom bästa... det funkar säkert speciellt i kombination med andra rör även om det finns bättre iaf enligt min mening ...
          Men den är rätt bra på att ta fram röda färger om jag inte missminner mig ... detta betyder att den inte är så bra om du vill ha röda växter då dom reflekterar det mesta av denna våglängd ... så det är ett helt oki rör om man bara har gröna växter...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

          Kommentar

          • joad
            • August 2004
            • 242

            #6
            Ja, jag har bara plats för ett lysrör i min ramp. Så för min del får jag göra det bästa av den situationen. Det lutar åt Philips Aquarelle. Eller så får jag försöka bygga om hela rampen, som förmodligen är ett hemmabygge från första början. Måste säga att jag tycker att Grolux verkar ge en lite "overklig" färg i akvariet.
            130L
            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

            Kommentar

            Arbetssätt...