Snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Atlantis
    • May 2004
    • 11

    Snäckor

    Det har börjat dyka upp en massa små snäckor i mitt akvarium. Har plockat bort hur många som helst, men det dyker bara upp nya hela tiden. Vart har de kommit ifrån och vad måste jag göra för att bli av med dem?
    Någon sa att jag var tvungen att koka allt i akvariet, men jag har bara växter och fiskar, inga figurer eller sådant + såklart sand.
    Snälla hjälp mig bli av med dessa små odjur!
    Tänk på att fiskar är levande varielser och vi vet egentligen inte hur de tänker.
    För den akvarist som inte sett "Hitta Nemo" - gör det! Rolig och vem vet - kanske är det så?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Det smarta svaret är - <b>vänj dej </b>
    De hör liksom till akvaristiken som växter, fiskar och vatten liksom
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • kramMiiis
      • August 2004
      • 106

      #3
      Atlantis du får väl skaffa en fisk som äter snäckor..

      Kommentar

      • Drakulla
        • July 2004
        • 403

        #4
        Jag märkte också några äckliga snäckor för ett par veckor sen. Dom kommer in i akvariet som rom på växter, så man märker inget förrän det är för sent. Nästan alla akvarister får såna. Jag skaffade 3 Zebrabotior, för dom ska tydligen gilla snäckor. Det ser ut som det har minskat lite i alla fall. Praktbotior funkar också om man har plats. Annars får man försöka plocka så många man har för hand. Det med att koka akvarievatten vet jag inget om.

        mvh Drakulla
        mvh Drakulla

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

        Kommentar

        • Atlantis
          • May 2004
          • 11

          #5
          De är inget som är skadligt då?
          Kan du ge något tips på någon bra fisk som kan äta dem? skulle vara toppen. Men den får inte vara för svår.
          Tänk på att fiskar är levande varielser och vi vet egentligen inte hur de tänker.
          För den akvarist som inte sett "Hitta Nemo" - gör det! Rolig och vem vet - kanske är det så?

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Det beror lite på storleken på ditt akvarium. Samtliga Botior äter snäckor eller deras rom. Den minsta Botia sidthimunki äter enbart rom, men efterhand kommer samtliga snäckor försvinna. Gå in på fiskar och Karpliknande fiskar (ej koi, guldfisk, barber, rasboror) så hittar du information om flera olika Botior.

            Guy
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • gogar
              • November 2003
              • 365

              #7
              Snäckor är absolut inte skadligt. De är till och med lite bra. De äter upp matrester och annat som man inte vill ha liggande i akvariet. Så farliga eller skadliga är de inte.
              Mvh Håkan
              - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Att koka alltid är ett rätt onödigt jobb, nästa gång du skaffar en ny växt så kan du få nya sniglar...

                Plocka bort dom du ser om du vill så kommer sniglarna successivt försvinna..

                Kommentar

                • mice_lord
                  • March 2004
                  • 62

                  #9
                  nice med snäckor hehe
                  Jag har aldrig fått några men det skulle va nice att få några nån gång.
                  Är de stora eller?? Är det nån som har nån bild på en sån där liten racare??
                  Shit happens to everyone

                  Kommentar

                  Arbetssätt...