Slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lulu
    • September 2004
    • 6

    #16
    Ursprungligen skickat av elinor
    <font color="blue">Hej Lulu.</font id="blue">
    Tänkte jag skulle försöka mig på lite "amatör"hjälp utifrån egna erfarenheter när det gäller slöjstjärtar. För några år sedan hade jag några vackra slöjstjärtar i ett kar och en vacker dag så fick jag se att de lade rom i min "mossa".

    Hur ser man skillnad på hane och hona?
    Honan är något rundare än hannen och när hannen är leksugen så bildas sk vårtor på gällocken och vid huvudet.
    Kan man ha hanen och honan tillsammans hela året?
    Ja
    När parar de sig?
    Mina slöjstjärtar kom igång när jag höjde temperaturen i karet. De är ju inte i behov av en värmare i karet men då jag för tillfället hade lite andra fiskar i så höjde jag värmen till 25 grader. Kan inte vara säker på att detta stämmer men temeraturhöjningen var för mig det som triggade i gång leken.
    Hur vet man när de ska lägga rom?
    Hannen föjer efter honan rätt så mycket och stryker och puffar på henne. Helt enkelt så ser det ut som de leker tafatt.
    Hur ska man göra när rommen kommit?
    Är du på plats när det händer och du ser att hannen lägger sin mjölke över äggen så kan du ju alltid försöka fånga upp dem. I mitt fall så hade jag ganska mycket mossa i karet och det gjorde att jag kunde plocka upp äggen där de redan låg, dvs i mossan. Kan hända att man kan ha större stenar i karet (har tom hört talas om puttekulor i glas) och då faller äggen ner där emellan.
    Är det svårt med sånt här?
    Skulle nog kunna tro det *ler* Mina små slöjstjärtsyngel dog tyvaärr efter några dagar eftersom jag då inte hade en aning om hur man skulle mata dem och vilken sorts mat de skulle ha. Det bästa med forumet på Zoopet är just att man kan kika runt bland alla diskussioner och därifrån få tips om allt möjligt.

    Hoppas att du har fått lite svar på dina frågor. Jag påstår inte att jag är nån expert när det gäller slöjstjärtar, det finns det andra som är, men jag har svarat dig utifrån en egen upplevelse.

    Lycka till!

    Jätte snällt av dig att svara så! Ja jag har fått mycket nytta av det men man kan ju aldrig få nog med att veta mer.
    Det finns alltid nåt mer att lära.
    Jätte mycket tips och råd har jag fått!

    Tack!
    Jag har nu blivit med Slöjstjärtar.
    Är nån väldigt kunnig om dessa kontakta mig för jag har lite frågor om dom.

    Kommentar

    • Lulu
      • September 2004
      • 6

      #17
      Ett jätte tack till elinor. Jag fick massa tips och råd!

      Hoppas det fortfarande går bra för dig!
      Jag har nu blivit med Slöjstjärtar.
      Är nån väldigt kunnig om dessa kontakta mig för jag har lite frågor om dom.

      Kommentar

      • elinor
        • February 2003
        • 1323

        #18
        Va bra att du fick lite tips. Måste bara poängtera att jag gett dig tips utifrån egna erfarenheter. Det finns garanterat dem som har expertkunskaper.

        Tja, det där med slöjstjärtar har jag lagt ner för ett bra tag sedan. Kände att det blev lite för lite fisk att ha i mitt kar. *ler*

        Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

        Kommentar

        • Amanda321
          • February 2007
          • 587

          #19
          ska kanske okså fixa sjöjsjärtar!! det var bra med faktan! tack! (Lulu jag är okså 11 år! )
          30 L - 60 L - 150 L
          //Amanda

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #20
            Lulu är nog 14 nu eftersom tråden är tre år gammal.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            Arbetssätt...