Hjälp med fiskval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mateng
    • July 2004
    • 40

    Hjälp med fiskval

    Hej,

    Jag har haft igång mitt första akvarium på 200L i drygt en månad. Jag har för närvarande 20 neontetror 7 fläckiga pansarmalar och 2 ancistrus i karet. Jag hade tänkt köpa 10 neoner till plus en lite större fisk imorgon.

    Jag har varit inne på nyckelhålsciklider, men vad jag förstår så ligger mina tetror illa till då. Jag har inte hjärta att låta dem bli levande foder. Jag fick förslag i en annan tråd på Gurami. Jag har läst artbeskrivningen här på zoopet och tittat på Blå guramis i butikerna och de verkar idealiska. Väldigt vackra och fredliga.

    Men efter att jag har gjort en sökning har på forumet om Gurami och läst lite mer så är jag fundersam. Forumet är ju fullt med skräckhistorier om galna Guramis som stressar ihäl varandra och övriga fiskar i akvariet. Finns det något sätt att undvika detta? Det verkar som om det är väldigt individberoende från fisk till fisk.

    Vad jag förstår så vill de ha flyväxter för att trivas. Jag har långa valisneria som flyter uppe på ytan, men jag misstänker att det inte räcker. Jag har ganska bra rotation på vattenytan, finns det någon flyväxt som fungerar då?

    Ska jag köpa en hanne och två honor, eller kanske bara honor för att få fredliga fiskar?

    Finns det några andra alternativ på vackra fredliga tåliga fiskar som blir runt 10cm som någon kan rekommendera?

    Jag har en väldigt dålig bild (jag ska skaffa ny kamera) på min zoon av min inredning i akvariet:

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=252635&gid=252637

    Mattias
    200L
    30 Neontetror
    8 Fläckiga pansarmalar
    4 Nyckelhålsciklider
    2 Ancistrus
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    #2
    Gurami vill helst ha lite mer växter, men Laetacara curviceps( kurvciklid), Nannacara anomala( grön bågciklid), Dicrossus maculatus( Schackbrädesciklid), Laetacara dorsigera( Dorsigerus), Etroplus maculatus( Gul ciklid, indisk ciklid, tomatciklid) eller Pelvicachromis pulcher( Palettciklid) skulle nog kunna passa.

    Kommentar

    • mateng
      • July 2004
      • 40

      #3
      Tack för tipsen! Kommer de cikliderna att lämna neontetrorna ifred?

      Mattias
      200L
      30 Neontetror
      8 Fläckiga pansarmalar
      4 Nyckelhålsciklider
      2 Ancistrus

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        • March 2003
        • 826

        #4
        Förmodligen, men då fiskar är individer så kan man aldrig vara säker...

        Kommentar

        Arbetssätt...