Ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pippilott
    • August 2004
    • 21

    Ciklid

    Köpte mig en hona för ca 1 vecka sedan. Tyvärr dog hennes tilltänkta partner så jag köpte mig en annan hane i fredags!
    Direkt när jag släppte ner honom i akvariet simmade han och lade sig under en rot. Han låg där 2 dygn innan jag såg honom simma utanför denna rot. Då var det mest sticka ut huvudet och kolla läget.
    När honan närmar sig så reser båda på sina ryggfenor och "skakar" med kroppen.
    Nu har jag dom senaste 2 dagarna sett att hanen plockar bort stenar under roten. Dom lägger han utanför "husknuten".
    Är det så att dom leker så tidigt eller är detta ett vanligt beteénde? Bygger dom alltid bon att leva i eller är detta endast något som ingår i lek?

    Hoppas någon har erfarenhet av detta.
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    #2
    Ja, om du sa vad det var för ciklid så skulle det underlätta litegran. Det finns tusentals olika ciklider.
    Med vänlig hälsning
    Alexander

    Kommentar

    • wolrath
      • August 2004
      • 29

      #3
      Ja du att han simmade och lade sig under en rot var nog bara för att han var ovan med vattenkvaliteten eller liknande.
      Att dom reser ryggfenor och skakar när dom närmar varandra kan säkert vara att dom håller på att bli ett par.
      Och att hanen plockar bort stenar under roten kan säkert vara att han håller på att bygga ett bo som ska bli deras romplats sen.
      Men det behöver inte alls vara så. Det beror helt på vilken sorts ciklid det handlar om. Det finns ju så många olika sorter som gör olika. Men är det en parbildande ciklid så kan det säkert vara så.
      MVH JW

      Kommentar

      • LiPP
        • May 2004
        • 63

        #4
        Sorry.. glömde skriva att det gäller Kumba funge
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=203882

        Kommentar

        • Pippilott
          • August 2004
          • 21

          #5
          Kumba Funge gäller det.

          Kommentar

          Arbetssätt...