vad har hänt?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • la_mica
    • August 2004
    • 16

    vad har hänt?!

    Jag har som tidigare sagt att jag har 2 st guppy honor. hanen dog första dagen. Men nu verkar honorna osams. för den ena är inspäärad i ett hörn av karet och vågar sig inte därifrån, för då blir den direkt angripen av den andra guppy honan. vad ska jag göra?
    neontetrorna låter honan vara ifred.?!
    Så har jag köpt palettcikider en hona och en hane igår. de gömmer sig bara i växterna och går inte ens upp till ytan för att äta. hjälp kommer de dö snart? eller vad e det som e fel?
    tack för önskad hjälp!
  • simosaurus
    • July 2004
    • 373

    #2
    Har du mätt nitrit o pH i vattnet? Hur stort akvarium har du?
    bra o vetta detta för att kunna hjälpa till
    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

    Kommentar

    • la_mica
      • August 2004
      • 16

      #3
      hmm...har nitrit med fiskarnas beteende att göra?
      jag är helt oerfaren...
      jag har iaf aldrig mätt något nitrit, vet inte ens hur man gör.
      jag har haft mitt akvarium i 1 vecka nu. det är 95l eller 106 kommer inte ihåg.
      har 6 st små guppy yngel i en egen yngel låda i samma akvarium.
      vet vad mer du vill veta...
      la_mica

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Jag tycker du skall ta en skvätt vatten till Zoo-butiken i morgon och be dem mäta Nitrit och pH. Ibland är det gratis, ibland kostar det några tior. Nitrit är giftigt för fiskarna, och i ett nystartat akvarium är det lätt att få just nitrit. Och då mår fiskarna inte bra, utan gömmer sig, äter inte och ser allmänt hängiga ut.

        Nitrit kan avhjälpas med Nitrivec (ett ämne som innehåller de nyttiga bakterier man vill ha) och vid akuta fall vattenbyten. Mata heller inte så mycket, bara 1 flinga/fisk EN gång om dagen till en början.

        Fiskar klarar vanligen både en och två veckor utan mat om det skulle krisa, så dina palettciklider kommer inte dö av svält i alla fall.

        Det kan vara idé att investera i ett eget Nitrittest också.

        Kommentar

        • simosaurus
          • July 2004
          • 373

          #5
          Eftersom nitrit är direkt giftig i ganska små mängder för fiskarna så har det betydelse för fiskarnas beteende. Att fiskarna inte äter är ju ett tecken på att dom inte mår prima. En orsak kan vara att ditt pH, temp diffar för mycket med vad pH o temperaturen i affären var. En annan orsak kan vara nitrit. Jag rekomenderar att du så fort som möljigt köper ett test för pH o nitrit, t.ex. amtra multicheck 5 eller ett annat multitest. Du kan även testa att göra ett 30% vattenbyte så fort som möjligt. (detta gäller palettcikliderana)
          Angående guppisarna så borde det inte vara något problem eftersom ditt akvarium är stort. Om problemet håller i sig kan du testa att ge dina fiskar fler gömställen eller försöka att avgränsa akvariet. Men guppisar är inte kända för aggrisivitet så det borde inte vara ett problem.

          oj det blev långt. Hoppas det blir bättre!
          Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

          Kommentar

          • la_mica
            • August 2004
            • 16

            #6
            hej igen...nu simmar de lite mer paletterna alltså, och alla andra fiskar är hur bra som hellst på både simmandet och att äta...
            det oroar mig är den där guppyhonan som inte får lämna sitt lilla hörn pga. den andra honan som jagar henne då.

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Prova med ett gäng hannar då, 5-6 st. kanske, så att honorna blir distraherade.
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • brylepudding
                • August 2004
                • 38

                #8
                Man ska inte ha fler guppyhannar än honor, tvärtom! Annars kan de stressa ihjäl honorna när det är dags för lek. Gäller tydligen för ganska många olika sorters fiskar.
                3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

                54l
                7 guppy + yngel
                1 plecostomus
                2 ancistrus
                1 kuhlii

                130l
                8 leoparddanio
                20 neontetra
                2 mosaikgurami
                4 praktbotia

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Ibland tar de ett par dagar innan fiskar lär sig att "hitta" i sitt nya hem. Brukar gå över.Är nog bara en anpassningsfas. Dina paletter kommer säkert härja runt om ett tag!

                  Säkert inte nån nitritfara än men det är värt besväret att skaffa ett nitrittest och börja mäta just nitriten. Om jag får säga min mening så skaffa ett riktigt nitrittest istället, multistickor brukar ha väldigt stora felmarginaler enligt min erfarenhet. Ibland händer det att det kommer en nitrittopp när man satt igång ett nytt kar men det brukar inte gå så fort som bara på en vecka. Eller... Rätta mig om jag har fel.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...