När kan man köpa fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nika
    • August 2004
    • 5

    När kan man köpa fler fiskar?

    Hej!

    Vi köpte ett 200 liters akvarium för några veckor sen och lät det sen stå ungefär en vecka med växter och filter innan vi köpte fiskar. För två veckor sen köpte vi de första fiskarna, 4 nätbarber och 4 praktbarber. Nu undrar jag hur länge jag måste vänta innan vi kan köpa fler fiskar. Skulle gärna vilja ha en mal som kan äta lite alger t.ex. Har ni några rekommendationer på en snäll, bra mal som inte blir alldeles för stor?

    Mvh Nika
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Man brukar säga att akvariet skall stå ett par veckor (14 dar eller så) med vatten innan man köper fiskar.

    Sedan kan man köpa fiskar. Så jag ser inget hinder för att du inte skall kunna köpa fler fiskar nu.

    Det skulle dock vara bra om du hade ett karantänakvarium där du kunde stoppa fiskar som är nya för att se så att de inte blir sjuka.

    Jag rekommenderar ancistrus den blir ca 13 cm och är snäll och äter mycket alger. Den är även billig. du skulle kunna ha typ tre stycken i ditt akvarium

    Annars är vanliga siamesiska algätare roliga.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Tjosan
      • January 2004
      • 75

      #3
      Finns det inte en massa olika typer av ancistrus? Som därmed också borde blir olika stora, eller?

      När man kan sätta i fiskar finns det lika många åsikter om som akvarister har jag märkt. Jag har ställt samma fråga och fått så många svar att jag var bara blev ännu mer förvirrad än vad jag var innan. Mitt råd är att observera fiskarna, så att de mår bra. Själv har jag nog råkat stoppa i lite för mycket fisk lite för fort, om man ska göra det efter konstens alla regler. Men alla är pigga, äter och mår bra - så att det gått lite fort kan väl inte varit så farligt. Å andra sidan kunde jag satt i fiskarna ännu fortare om jag lyssnat på zooaffären....

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        När man säger ancistrus då brukar man oftast mena L144.

        Kommentar

        • Drakulla
          • July 2004
          • 403

          #5
          Jag rekomenderar några Otocinclus (pygmémal). Dom är ganska små och väldigt effektiva. Har bara en än så länge, men ska köpa 2-3 till.

          mvh Drakulla
          mvh Drakulla

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

          Kommentar

          • cactuzz88
            • September 2002
            • 468

            #6
            om man matar sparsamt så ska det inte vara några problem...
            å man ska inte vänta med att stoppa i fisk iom. att du får ingen biologisk balans innan du har fått i fiskar i vattnet = skit etc. mata sparsamt i början bara..
            Tänk bara på att ha ett bra filter så du får en bra biologisk balans, jag kör endast med blå filtermatta ppi 10 (funkar hur bra som helst).. alla sköna slemmiga bakterier sätter ju sig i filtret..
            Kör på va faan..
            Ja la i 18 rödzebror i ett av mina malawi kar första dagen med vatten å det funkar hur bra som helst.. ingen nitrit.. bara man matar sparsamt!
            //Cactuzz88
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94433
            http://hem.passagen.se/gaf1/
            http://www.akvarie.sidan.nu

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Jag har inte någon jätteerfarenhet av barber, så rätta mig om jag har fel, men är inte de en stimfisk??? Isåfall vore det läge att köpa till så att de blir 10 av varje sort, annars blir de lätt stressade...
              Jag rekommenderar också Ancistrus... L-144a, du kan ha två i det karet... får du en av varje kön så har du snart massor av algätare :-)
              Du kan släppa i mera fisk nu... hur många är svårt att säga, men i alla fall lika många som förra gången. Känner du dig osäker så är det alltid bra att köra på med bakterier i flaska... typ Nitrivec, det hjälper bakteriefloran igång...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • mats41
                • February 2004
                • 593

                #8
                Hej du kan lugnt fylla på med lite ny fisk,anicistrus är en duktig algätare(finns i några olika arter) den man ser mest i butikerna ligger runt 45-55:- för små och 75-100:- vuxna är lätta att se skilnad på könen vid halvvuxna exp hanarna får musche på nosen sedan någon corydoras skulle jag rekomendera som bottenstädare.

                Lycka till...
                Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                Kommentar

                Arbetssätt...