Hade inte en aning om att det var så komplicerat..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mugge_80
    • August 2004
    • 13

    Hade inte en aning om att det var så komplicerat..

    Hej!

    Detta är mitt första inlägg här...

    Det hela började med att min brors guldfisk dog och jag fick akvariet av honom, då han hade tappat intresset. Det är ett litet akvarium på (gissningsvis) en 25 liter.

    Jag hade från början tänkt att ha akvariet som prydnad och tog kontakt med en zoo-affär i malmö där de rekommenderade Tetror till mitt akvarium. Så jag köpte 6 fiskar som nu bor i mitt akvarium.

    Från början trodde jag att det bara var att hälla upp lite vatten och släppa i lite fiskar i vattnet så var det klart... hade inte en aning om att det var så komplicerat med akvarier..

    Nu vet jag att jag har 3 kardinaltetror och 3 neontetror. Jag har suttit hela dagen idag och läst om dessa fiska på internet och det var därigenom som jag hittade denna sida.

    Av det jag har läst mig till att dömma verkar mitt akvarium vara allt annat än bra för mina fiskar... jag har inget filter, ingen pump och ingen lampa... inte heller några växter.

    Jag har heller inte någon aning om vad jag har för PH i vattnet eller mängden salter och mineraler... det enda jag gjorde var att hälla upp vatten och låta det stå i 24h innan jag köpte fiskar.... Jag har kollat runt lite och jag har hittat ett akvarium på ca 60 med filter, lampa, pump mm för ca 600 kr på ZOO AB i malmö som jag tänkte köpa när pengarna trillar i nästa månad.

    Anledningen till att jag började forska i det hela med fiskarna var att jag upptäckte att en av mina kardinaltetror hade "tappat färgen" så att säga...

    Den blåa färgen är kvar men den röda är helt borta. av vad jag har läst mig till att döma så kan det vara Neonsjuka men jag är inte säker och jag har inte kunnat hitta tillräckligt med information om ämnet.

    Under natten upptäckte jag att alla fiskar hade blivit av med sina röda färg men i morse hade alla utom en fått tillbaka färgen. Ska det vara så?

    Hur kan man avgöra om fisken är sjuk? ska man göra ingenting och se vad som händer?

    Jag skulle vara tacksam för tips om hur jag ska göra för att mina fiskar ska må bra...

    Tack i förhand

    Mugge
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Om du vill ha maximal chans att lyckas så köp ett så stort akvarium som möjligt. Över 100 liter och lite vetgirighet så kommer du att lyckas !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • shpend
      • August 2002
      • 2010

      #3
      Du kan ju börja med att posta detta inlägg i sjukdomar. Jag tror att det är neonsjukan för att det drabbar kardinal tetrorna först och dom är känsligast. Det är väldigt svårt att bota neonsjukan, men du kan göra ett försök med Nifurpirinol men jag tror inte att det går att bota. Dom tål inte stora förändringar när det gäller vatten det är så sjukdomen uppkommer. Om du vill fortsätta med akvarier så säger jag som oveb köp minst 100liters kar.

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Neontetror och vissa andra fiskar tappar färgerna nattetid.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • shpend
          • August 2002
          • 2010

          #5
          Skicka bild om du har tillgång till digitalkamera.

          Kommentar

          • Kalle Anka
            • December 2002
            • 27

            #6
            under natten tappar dom helt den röda färgen. jag hade neonsjuka nu i veckorna och då försvann både den blå och röda färgen.
            Platy mannen

            Kommentar

            • Mugge_80
              • August 2004
              • 13

              #7
              Jag ska köpa ett så stort akvarium som ekonomin tillåter... ska titta lite efter begagnade kar också...

              Att tetrorna tappar färgen, beror det ljusförhållanden i rummet med akvariet eller beror det på fiskarnas dygnsrytm?

              Jag har ingen digitalkamera för närvarande men jag har en webcam... ska se om det går att ordna en bild.

              Kan man ta vatten från kranen som man låter stå i 24h och sedan hälla i akvariet eller måste man ha tillsatsmedel i för att PH mm ska komma i rätt nivå?

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Att tetrorna tappar färgen, beror det ljusförhållanden i rummet med akvariet eller beror det på fiskarnas dygnsrytm?
                De tappar färgen när de sover och sover gör de när det är mörkt. Så svaret är väl både och.
                Kan man ta vatten från kranen som man låter stå i 24h och sedan hälla i akvariet eller måste man ha tillsatsmedel i för att PH mm ska komma i rätt nivå?
                Rådet till nybörjare är att alltid använda kranvatten och aldrig mixtra med pH-värdet. Det rådet lever jag fortfarande efter och anpassar fiskinköpet efter mitt vatten istället. Oftast är det helt onödigt att låta vattnet stå i 24h också, det är bara om det är starkt klorerat och det är ovanligt i Sverige.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Däremot temperaturanpassas vattnet om man låter det stå ett dygn - förutsatt att du tar kallvatten förståss vilket nog är bättre än att blanda med varmt. En del av gasöverskottet som finns i kallt vatten hinner också att justeras...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Millie
                    • August 2003
                    • 293

                    #10
                    Har du läst på hela dagen har du säkert också sett att neontetror och kardinaler är stimfiskar. Är de för få blir de osäkra vilket också kan påverka deras färg. Glada och trygga fiskar färgar ut på ett helt annat sätt än rädda och ensamma!

                    Kommentar

                    • Mugge_80
                      • August 2004
                      • 13

                      #11
                      Kolla på bilden i denna länk:

                      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1663

                      den ena kardinaltetran är saknar den röda färgen, det är nämligen precis så en av mina fiskar ser ut.

                      Är det neonsjuka eller måste även den blå färgen försvinna?

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Om man tittar närma på fisken, så ser man ofta något "luddigt" och en svullnad där färgen saknas. Om det inte gör det, så är det inte neonsjukan. Neonsjukan tar även på det blå bandet. Jag rekomenderar att de drabbade fiskarn tas bort.
                        Men jag tror faktiskt inte att du har neonsjukan på dina fiskar. Du har nog drabbats av "noja" efter att läst lite för mycket om fisksjukdommar. Det brukar även jag drabbas av .

                        Jag tycker de ser friska ut alla kardinalerna på bilden.

                        Jag tycker att du först och främst skall skaffa några växter och belysning till akvariumet (en taklampa några dm ovan akvariumet eller en lampa ställd brevid akvariumet så att ljuset kommer ovanifrån). 20 Watt borde räcka (gärna energilampa eller lysrör). Har du en bakgrund till akvariumet? Det gör fiskarna lite säkrare, och de färgar ut bättre.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • Messier
                          • January 2004
                          • 187

                          #13
                          Jag har alltid använt mig av vattenberedningsmedel vid nyinstallation och vattenbyte.Inget problem då...
                          Får oxå hålla med föregående att köp så stort kar du kan. 100-150l .Mitt första var på 133l för 30 år sedan.Idag har jag 2 på 275-360l samt 1 100l oktagon kar samt 2 på 40-45l..man fär aldrig nog...*blink*...Jan
                          Mvh Jan

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

                          Kommentar

                          • Mugge_80
                            • August 2004
                            • 13

                            #14
                            Hur mycket jag än kollar så kan jag inte någon svullnad... så det är förmodligen inte neonsjukan.

                            Idag verkar den ha lite mer röd färg än tidigare även om den inte ser ut som de övriga fiskarna...

                            jag kommer köpa nytt akvarium... bara en ekonomisk fråga just nu... studiemedlet kommer snart och då får det bli ett så stort kar som möjligt.

                            Tackar för alla svar

                            Kommentar

                            Arbetssätt...