Vad passar med Mosaikgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blurr
    • August 2004
    • 47

    Vad passar med Mosaikgurami?


    Jag har just blivigt ägare till 4 Mosaikgurami (söta men väldigt fega) och funderar nu på vad jag mer ska ha för fiskar.

    Jag hade tänkt att ha ett par skalarer och möjligtvis lite "stora" tetror men så såg jag Kakusa ciklider (gul labidochromis) i affären.....

    Går det att blanda blanda Kakusan med Gurami och möjligen skalarer eller blir det helt fel?

    Jag vet att jag håller på att blanda ihop en riktig fisksoppa men "Kakusorna" var verkligen söta.

    Karet är på 180 liter
    180 liter:
    3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor
  • malawi_voodoo
    • October 2003
    • 209

    #2
    nej nej nej inte golden (labidochromis kakusa) med "vanliga" fiskar.

    skalarer går inte med gurami, de spöar guramina och så är 180 liter för litet akvarium för scalarer.
    Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Blurr
      • August 2004
      • 47

      #3
      Några förslag på lämpliga fiskar med mina Mosaikgurami... Jag vill gärna ha några i samma storlek ungefär (inte allt för smått alltså)?
      180 liter:
      3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

      Kommentar

      • Rebecka
        • September 2003
        • 561

        #4
        jag har mina tillsammans med scalarer, nyckelhålciklider och ett otaligt antal dolksticktetror + några malar... Detta har jag i ett 350 liters akvarium och det funkar bra. (ska dock flytta guramisarna ur det akvariet för jag inte tycker det är snyggt att blanda fiskar från olika breddgrader. Dom passar inte riktigt in i utseende och beteende, iaf inte i mitt kar)
        Men 180 liter är i minsta laget för scalarer... Kanske något trevligt stim barber, regnbågsfiskar eller någon annan fisk i samma storlek och lite lugnare temperament, ja det finns i stort sett hur mycket som helst att välja mellan...
        Varför inte någon trevlig mal?
        http://underwatergarden.blogspot.com


        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

        Kommentar

        • Tixe
          • January 2003
          • 114

          #5
          Jag har mosaikgurami tillsammans med svart fantomtetra nu. Det fungerar jättebra men blir väldigt lugnt, nästan tråkigt. Förut hade jag platy, och det var en jättebra kombination tycker jag. Platyn är ju fredliga men ändå så pass livliga att de lockar fram guramina också.

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            Du får nog köpa en lugn fisk som inte är fenbitare.

            Kommentar

            • Lubbe
              • February 2004
              • 677

              #7
              Ursprungligen skickat av Blurr
              Några förslag på lämpliga fiskar med mina Mosaikgurami... Jag vill gärna ha några i samma storlek ungefär (inte allt för smått alltså)?
              Du skulle kunna ha ett litet stim fembandsbarber! De är pigga och "busiga" men rör inte guramiernas fenor. Jag har själv 5 st tillsammans med två dvärgguramier. De står aldrig still utan simmar runt i gruppen och "busar" med varandra.
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

              Kommentar

              Arbetssätt...