renhållning i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • la_mica
    • August 2004
    • 16

    renhållning i karet?

    jag igen

    har så många frågor som jag kommer på emellan åt, hoppas ni är villiga att lära mig!

    kom att tänka på när ska jag rengöra mitt kar?
    har haft det i 5 dagar nu 95l.
    de sa på zooaffären att jag skulle ta bort allt vatten tills det bara var 1/4 kvar och då hälla på nytt kranvatten. inget mer...så nu undrar jag är det rätt? och fiskarna får vara kvar i karet. men hur ska jag ta upp allt vatten? jag köpte en sån där slamsugare tror jag det heter...som man kör ner i gruset och sen pumpar för hand, men det tar ju lååång tid kan jag tänka mig.
    har ni nå bättre förslag?
    och hur ofta brukar man rengöra ett innerfilt typ bara? 1 gång per vecka eller?

    jag kollar inte heller nå ph värde, borde man göra det? hur gör man ?
    jag vill inte att mina fiskar ska dö pga. vårdlöshet av mig
    tacksam för svar!

  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Om det är nystartat då ska du låta det stå så ett tag så bakteriekulturen kommer igång. Senare kan du nog byta ungefär 1/4 del.

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Du skall inte ta bort så mycket vatten att det bara är en fjärdedel kvar. Du skall snarare göra som shpend säger, byt en fjärdedel åt gången.

      En slamsugare fungerar oftast enligt hävertprincipen. Man sätter igång ett sug igenom slangen, och sedan rinner vattnet av sig själv genom slamsugaren och slangen ned i en hink eller vad man nu har.

      pH tycker jag inte att du behöver tänka på i nuläget. Stoppa inte i för många fiskar, så skall du se att det går bra.

      Kommentar

      • nikki
        • May 2004
        • 224

        #4
        Hej !

        Är själv nybörjare men så mycket vet jag att du inte ska rengöra innerfiltret så ofta som 1 gång i veckan, och när du gör ett delvattenbyte så räcker det om du byter ca 20 - 30 liter, inte mer.

        Katti

        Kommentar

        • spaceace
          • February 2003
          • 257

          #5
          Det som är viktigast att mäta i ett nystartat akvarium är att du inte får Nitrit i vattnet. Får du det (vilket är vanligt i nystartade kar) så bör du genast byta hälften av vattnet och sedan 20-30% varje dag i tills Nitrathalten stabiliseras. Om det inte är några problem med Nitrit så byter du bara 20-30% en gång i veckan. Filtret behöver bara rengöras när det blir tätt, hur ofta det blir beror på filtrets storlek, hur många fiskar du har och hur mycket du matar. Jag har inte gjort rent mitt på över ett år.
          Min zoon
          Mitt fotogalleri

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Till att börja med, det räcker med att bara byta 30% vatten i veckan. Fiskar och växter skall vara kvar i akvariumet. I början suger du inte rent i sanden med slamsugaren. Du kan försiktigt suga bort det slam och föroreningar som ligger ovanpå sanden. Detta för att nyttiga bakterier finns i sandens slam.
            Det viktigaste är att du byter vatten, för nitrit och annan förorening som du vill få ur akvariumet är vattenlösligt. Därför får man inte slarva med vattenbytena. Då kan du få "betala" med sjukare fiskar efter ett tag.
            Var försiktig med matningen i början (första veckorna). Mata hellre "för lite" än för mycket. Det tar ca en månad till fem veckor för ett nystartat akvarium att komma igång. Under den tiden skall man sakta öka fiskbeståndet tills man fått de fiskar man planerat. Tänk på rekomendationen 1 cm VUXEN fisk per liter vatten. Dvs även om fiskarna är små, planera för dem fullvuxna.

            Filtret rengör du när du märker att det inte pumpar lika mycket vatten som i början. Du bör inte rengöra filtret samtidigt som du byter vatten. De nyttiga bakterierna som finns i filtret och i akvariumet skall man vara rädd om. Så rengör filtervattnet i ljummet vatten. Det gör inget om det blir helt rent. Om du har blå filtermassa, så krama massan tills det slutar komma brunt vatten ur det.

            Lycka till med akvariumet.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            Arbetssätt...