Pansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjosan
    • January 2004
    • 75

    Pansarmal

    Hej,
    Jag har planerat att ha pansarmal i mitt akvarium. Detta sa jag i zooaffären när jag köpte gruset, pga att jag läst att man inte ska ha vasst grus till pansarmalen. Nu känner jag mig jätteosäker om jag kan ha dem eller inte. Mitt grus är inte av typen med runda släta korn, utan ett svart med ganska små korn som är ganska kantiga. Hjälp, vad tror ni? Kan jag ha pansarmalar?

    /Tjosan
  • Kalle Anka
    • December 2002
    • 27

    #2
    jag har runda 3 mm sten och det går jätte bra med pansarmal. Köp fin sten för det har man ju hela tiden fiskar kommer och går dom dör ofta när man startar upp nytt.
    Platy mannen

    Kommentar

    • peyman
      • May 2002
      • 416

      #3
      Tycker inte att du ska använda det om det känns vasst. Själv använder jag sand (marsvin- eller hamstersand!) och det funkar bra för dem.
      Peyman Zehtab-Fard
      Uppsala

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        Om du inte ska ha växter i akvariet då kan du lägga in finkornig sand.

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Skall du ha växter i karet kan du också lägga i finkornig sand. Vi har det och växterna växer! Å vi har pansarmalar! Vi har gjort ett öppet parti med bara sand, längs kanterna och planteringarna har vi lagt lite större småstenar för att vi tycker det är dekorativt.
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Tjosan
            • January 2004
            • 75

            #6
            Detta kanske är en fråga jag borde ställt tidigare. Blir nog lite svårt att lägga i sand nu när växter, stenar och fiskar redan är på plats. Men dum som man är så litar man ju på att zooaffären ger en grus som fungerar med pansarmal när man verkligen betonar att man vill ha den fisken.... :-(

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              Tjosan: Du kan nog lägga i pansarmalarna, tror inte att det blir några problem.

              Kommentar

              • Haplo
                • November 2002
                • 126

                #8
                Jag har engelsk sjösten. Funkar det för pansarmalar eller börjar dom må dåligt av det?? Jag är lite osäker om jag tycker den e vass men den är då inte heller särskilt rund.
                JÅJä

                Kommentar

                • Tjosan
                  • January 2004
                  • 75

                  #9
                  Jag har frågat i ytterligare en zooaffär om hurvida jag kan ha pansarmalar eller inte. Killen där hade aldrig hört talas om att det skulle vara någon fara med gruset. Lite märkligt tycker jag.. det står ju i varenda artbeskrivning.. Tilläggas kan ju också att han tydligen har hela lägenheten full med akvarier, så han borde ju vara rättså insatt i ämnet.

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #10
                    Haplo: Ja, det funkar med engelsksjösten jag hade metallpansarmalar och det var inga problem alls.

                    Tjosan: Jag tror inte det blir några problem om du köper pansarmal.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...