Mina första fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Mina första fiskar!

    Igår köpte jag de sista tillbehören till mitt akvarium. Tänkte vänta med fiskar, men säljaren sa att det var ok bara man använder Nitrivec, Aquatan och fodrar efter ca 3 dagar sparsamt. Så jag klippte till med 5 Platys och en Otocinclus. Dom är pigga och nyfikna. Ibland går dom upp till ytan och snappar luft. Kan det bero på att det är lite varmt? Tempen ligger på 26 grader om jag läst rätt. Har en påklistrad termometer och man går väl efter det mörkblå?
    Behöver man göra delvattenbyte ofta i början eller räcker det med en gång i veckan ca 30% av vattnet?
    PH värdet ligger mellan 7,5-8. Hade tänkt att sänka det något, men säljaren la i fel produkt i påsen...
    Hur ofta mäter jag nitritvärdet och PH?

    Framöver tänkte jag köpa en kampfiskhane och ett stim neontetror.
    That´s it!

    En mycket stolt fiskägare!
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Det är inte ovanligt att fiskarna går upp i ytan. Det kommer de göra även när temperaturen är svalare.

    Du behöver inte göra vattenbyte oftare nu i början. Du skall snarare göra vattenbyte mer sällan. Detta för att de nyttiga nedbrytningsbakterier som behövs i ett akvarium lättare skall kunna bildas.

    Om du mäter nitritvärdet regelbundet, så ser du om du behöver göra vattenbyten. Om nitritvärdet håller sig nära noll så kan du vänta några veckor innan du gör det första vattenbytet.

    Lycka till med fiskarna!

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      • May 2003
      • 1831

      #3
      Hej!
      Så trevligt att du har börjat med akvarium =)
      Varför de snappar efter luft är nog att det är för varmt. Jag skulle säga att 24-25 grader är lagom. Gör 1 gång i veckan vattenbyte, då kommer dina fiskar må bra!!
      Jag tycker du inte behöver ändra på ph värdet nu . Dina fiskar kommer att må bra i det ph:t.

      //Alex

      Med vänlig hälsning
      Alexander

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        • May 2003
        • 1831

        #4
        Holmby: 3 sekunder försent
        Med vänlig hälsning
        Alexander

        Kommentar

        • gogar
          • November 2003
          • 365

          #5
          Platys är alltid uppe och letar mat (glupska rackare). Så det behöver du nog inte oroa dig för. Jag har 26 grader hos mina och de beter sig helt normalt. (dvs massor med yngel)!!

          Grattis till dina första fiskar! Och - våga fråga!!
          Mvh Håkan
          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

          Kommentar

          • Holmby
            • February 2004
            • 1118

            #6
            <center></center>

            Kommentar

            • Turbo
              • April 2004
              • 330

              #7
              platys är trevliga rackare
              60 liter -personligt projekt
              150 liter -sällskap

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

              Kommentar

              • shpend
                • August 2002
                • 2010

                #8
                Snart har du nog massa platy yngel

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen skickat av shpend
                  Snart har du nog massa platy yngel
                  Enligt mångas erfarenheter är det fel - jag har idag summa 70 platyyngel födda vid två tillfällen genom rigorös bevakning och användadet av födkassar. Av de tre kullar som föddes utan bevakning blev inte ens ett enda yngel kvar.
                  Den grymma sanningen...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #10
                    erikthur: Om du har mycket växter och mossa då klarar sej dom flesta. Vad har du för andra fiskar?

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      <b>En </b>platyhona föder mellan 20-80 yngel var 24-30 dag normalt (källa fishbase)
                      Dvs <b>minst 240 yngel </b>per år...
                      <b>Upp till 1200 yngel</b> per per år vid <b>optimala </b>betingelser...
                      Jag tror nog du behöver en hel del javamossa för att skydda dem...
                      Man kan börja se könskillnader optimalt vid 2 månader maximalt 6 månader. Om vi bara räknar pessimistiskt dvs med 10 fertila nya honor efter ett halvår så skulle du få minst 1200 yngel undet det andra halvåret. (10*20*6)
                      Summa <b>nästan 1500 yngel </b>från den ursprungliga honan enligt den <b>pessimistiska </b>beräkningen. Mycket javamossa blir det...

                      EDIT: korrigerat matematiken

                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • shpend
                        • August 2002
                        • 2010

                        #12
                        Jag går bara efter det jag lärt mej. Alltså mitt kar var överbefolkat efter ett halvår. Hade ungefär 50-100platy räknar inte med ynglen. Samma sak med mitt guppy kar. Kan också seja att jag köpte 1 väldigt fet och stor platy hona samma sak med guppyhonan.

                        Kommentar

                        • swetrot
                          • April 2003
                          • 966

                          #13
                          Det är väl just det faktum att levandefödare föder så tätt som gör att med en överlevnad på bara 10% så ökar fiskantalet dramatiskt på ett år. Om vi utgår från ett enda par och antar att endast 2 yngel överlever av varje kull, en hona och en hane, samt att de blir könsmogna (vuxna) vid sex månaders ålder så har man efter 12 månader 16 vuxna fiskar och och 54 yngel. Efter 2 år har man 206 vuxna fiskar, och 1066 yngel, eller ungefär så att man kan kraftigt överbefolka ett 1000l-akvarium. Och det om endast 2 yngel överlever, varav en är hona...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...