hmm....vart ska jag börja....guppysar och tetror..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • la_mica
    • August 2004
    • 16

    hmm....vart ska jag börja....guppysar och tetror..

    Hej
    jag har köpt mitt första akvarium 95 l.
    köpte efter 2 dagar 13 neontetror och 2 honguppysar och 1 hanguppy.
    på andra dagen dog min guppyhane som var väldigt dålig från början, han simmade bara på botten och åt inget alls.
    Honorna och tetrorna mår alldeles utmärkt.
    en hona ynglade av sig på andra dagen och fick 9 st guppy yngel.
    jag fångade in 6 st (jobbigt) men visste inte vart jag skulle ha dem, så jag tog det första jag kom på...en vanlig 2l plastpåse, som jag gjorde små hål i och låter ligga i akvariet fasttejpat vid kanten, påsen är öppen. så nu simmar de för fullt i den. Ger dem vanligt fiskfoder och häller på akvarievatten från akvariet lite då och då.
    de andra ynglen är borta säkert uppätna eller döda någonstans på botten, vad vet jag, som ni märker är jag inte alls erfaren.
    ska jag gå å köpa ett nytt litet akvarium eller kan jag göra så som jag gör nu? kommer de att överleva överhuvudtaget, hur stor chans?
    snälla ge mig råd!
    tack!
  • Fiskpinnen
    • January 2004
    • 89

    #2
    Köp en yngelkasse. Fungerar ungefär som en plastpåse fast bättre. Inte alls så dyrt. Finns i plast och i tyg.

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Om man har mycket flytväxter brukar ynglen kunna gömma sig där.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Hej
        I mitt lilla 25 liters guppy kar så köpte jag också 3 st från början.Det föds yngel hej vilt.Jag skulle låta dom gå kvar hos mor.Gyppyna är inte några jätte yngelrövare
        Fredrik

        Kommentar

        • Black_666
          • October 2003
          • 475

          #5
          åk till IKEA och köp en plastlåda på 10L, eller ta en större skål tills vidare, byt lite vatten varje dag till ynglena blir lite större. Chansen är relativt stor att de klarar sig, åtminstånde 4-5st av de 6. Dessutom kommer du nästan garanterat att få en omgång till om 3-5veckor!

          Lycka till!
          Black Molly

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Håller med om att Guppys inte är så farliga på att äta yngel, men neontetror är det däremot. Antingen kan du köpa en yngelkasse eller så sätter du en plastlåda i akvariet där du kan ha dem och sköta dem som nu... tills de blivit så stora att du tror att de klarar neonerna.
            Du kan köpa några kvistar vattenpest eller spikblad som du låter flyta i akvariet sedan...då kommer följande yngelkullar att klara sig... i alla fall tillräckligt många... Tro mig, du har snart en Guppyfarm i karet... Honorna kan föda flera kullar efter en befruktning... så de kommer nog att få yngel ända tills något av dina yngel blivit en könsmogen hanne...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • peyman
              • May 2002
              • 416

              #7
              Hej och välkommen till akvarievärlden. ville bara påpeka att du köpte lite för många fisk, lite för tidig. men gjort är gjort....
              Du borde göra delvattenbyte varje dag och låt bli att rengöra filtret. ,mata sparsamt och har du möjlighet köp lite bakteriekultur. Förhoppningsvis förlorar du inte flera fiskar. och gör som tant nancy säger sätt i lite snabbväxande växter. Fast vattenpest kanske inte klarar sig när det är så varmt. men det är ju en ganska billigt växt, så man kan ju alltid prova.
              Peyman Zehtab-Fard
              Uppsala

              Kommentar

              Arbetssätt...