Att aktivera fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vega
    • July 2004
    • 90

    Att aktivera fiskarna?

    Häromdan när jag skulle mata min kampfisk med lite räka höll jag hans mat precis vid vattenytan, och när han simmade fram för att ta den flyttade jag på maten lite. Han blev aldeles till sig och simmade efter direkt. Min fråga är om den är bra eller dåligt att göra så? Det såg ganska kul ut, men jag vill ju inte utsätta honom för en massa hyss om det bara är jag som har roligt.

    Jag är van vid hundar och marsvin, djur som man hela tiden ska aktivera på olika sätt, så att de inte blir understimulerade. Hur är det då med fiskar? Om de får 'jaga' maten lite, är det då stimulerande för dom, eller blir de bara uppstressade?

    Jag har märkt att min kampfisk hellre äter mat som _faller_ ned i vattnet, än mat som flyter på ytan eller redan har skunkit till botten.

    Hoppas frågan inte låter allt för dum... *riktig nybörjare*
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    #2
    Det har jag också funderat över, ibland ser mina fiskar så uttråkade ut. Oftast så slänger de sig in i utblåset från pumpen och har kul en timme eller så, men kan/bör mn aktivera sina fiskar lite? Mina neontetror leker iallafall bara om jag stimulerar dem lite genom att göra oliga saker (opera är dessa krabater förtjusta i, helt otroligt...)
    Black Molly

    Kommentar

    • gogar
      • November 2003
      • 365

      #3
      Jag tror absolut inte det är någon fara att låta honom "jaga" sin mat!
      Om han har roligt eller inte det är svårt att svara på. Men i naturen så får han ju röra lite på sig för att få tag i mat. Kampfisk äter ju gärna levande föda - så det är nog därför han tycker mat som rör sig (sjunker) verkar mer aptitlig att ta än den som ligger stilla.
      Så kör på bara om du tycker det verkar bra. Om inte annat så är det ju bra att kunna se att han äter ordentligt.
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

      Kommentar

      • vega
        • July 2004
        • 90

        #4
        Kul att höra att det inte bara är jag som sitter och funderar på sånna här saker

        Tack för era svar! Jag tror nog jag fortsätter att låta honom jaga maten ibland. Han verkar uppskatta det iaf. Och precis som du skriver, gogar, så är det ju så det går till i villt tillstånd, så det kan nog inte skada.

        Kommentar

        Arbetssätt...