vilka fiskar kan ja ha tesamans me........

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teddy
    • August 2004
    • 9

    vilka fiskar kan ja ha tesamans me........

    tjena hejsan! har just köpt ett akvarium och har nu lite frågor. jag har en blå ciklid och en black ghost i ett 71L akvarium, kan jag ha andra fiskar som e mindre än cikliden lr måste dom va lika stora som cikliden? vilka fiskar går ihop me spöket?
    har en annan fråga oxå, måste man hålla på å kolla ph å sånt i ett litet akvarium ofta lr räcker det me nån gång ibland?
    ska man göra rent sand, växter osv vid varje delvatten byte lr ska det göra mer sällan? har läst att man ska göra del vatten byta varje vecka på små akvarier men det står inte hur ofta manska göra rent ordentligt.

    tacksam för svar, mvh/teddy
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2

    ska man göra rent sand, växter osv vid varje delvatten byte lr ska det göra mer sällan? har läst att man ska göra del vatten byta varje vecka på små akvarier men det står inte hur ofta manska göra rent ordentligt.

    tacksam för svar, mvh/teddy
    Vid ett delvattenbyte byter du bara en del av vattnet (Därav namnet delvatterbyte). Och det är bättre om du regelbundet byter 10 liter vatten, tillexempel varje lördag och onsdag, än om du byter upp emot 30 liter då och då. Alltså bättre med små täta vattenbyten än få stora!

    Du skall inte behöva rengöra sand och växter vid ett delvattenbyte. Ser sanden och växterna äckliga ut så har du andra problem du måste ta tag i.

    Stora rengöringar skall du förhoppningsvis inte behöva göra mer än en gång om året eller kanske en gång vartannat år. Det går inte att säga hur ofta en storrengöring måste göras. Det får bedömas från fall till fall.

    Du kan kanske köpa eller bygga en slamsugaranordning som du kan använda när du byter vatten. Med denna kan du "dammsuga" bort lösa smutspartiklar som ligger på bottnen. Ett par gånger om året kan du även suga med slamsugaren nere i sanden, då förhindrar du att bottnen blir för tät av skit.

    Kommentar

    • Chippen
      • July 2004
      • 12

      #3
      Black ghost blir väldit stridslystna som större och kräver bra mycke större kar en 71 l tror jag
      Tjo frääääääs

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Du kan inte ha några andra fiskar i akvariet, och inte heller de du har, eftersom de kommer att växa ur det... Mitt råd till dig, eftersom du förmodligen inte blivit upplyst om fiskarnas vuxna storlek när du köpte dem, är att du lämnar tillbaka dem och väljer fiskar efter ditt akvarium.
        Här kan du läsa om de fiskar du har...
        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=169
        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=371

        Vad gäller vattenbyten så är det viktigare i ett litet än i ett stort akvarium... Ett stort akvarium är oftast mycket mera lättskött än ett litet. Du behöver byta 30 % av vattnet en gång i veckan... och filtret behöver rengöras kanske varannan vecka... helst inte samtidigt som du byter vatten.
        Storstädningar behöver man inte göra om akvariet fungerar... så det är nog ditt minsta bekymmer just nu...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          De blir ca 50 cm stora rovdjur

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • Chippen
            • July 2004
            • 12

            #6
            joo de va d jag tänkte dom i min zooaffär sa att ja inte ens kunde ha black ghost i mitt 375 L kar tycker dom e frässiga
            Tjo frääääääs

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              Gå tillbaka till äffaren och byt dom mot andra fiskar.

              Kommentar

              • teddy
                • August 2004
                • 9

                #8
                tack för svaren! dom har varit till stor hjälp.
                jag har köpt 71L karet som fiskarna är i nu tesamans me ett 300L kar av en släkting som är bortrest nu så ja har inte kunnat frågat va d e för fiskar å vilka som passar tesamns me dom mm, hittade vilka d va här i fisk registret. tänkte sätta cikliden i 300L karet sen, trivs nog bättre där. ja ska byta in ghosten mot några andra "fredligare" fiskar, vilka rekomenderar ni? vill helst ha fiskar som ger yngel lätt och är roliga.

                Kommentar

                • ShadowDawn
                  • August 2003
                  • 313

                  #9
                  Först av allt innan du köper några fler fiskar tycker jag att du borde ta reda på vad det är för fiskar du har i 300an och berätta det för oss.
                  Det är ganska svårt att ge dig tips och råd annars, eller hur?
                  Fast du skulle ju kunna köpa ytterligare en blåciklid, för dessa är lättlekta fiskar om du bara har ett par.
                  Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #10
                    Fredliga lätt lekta fiskar, guppy, blackmolly och platy.

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Vad har du för vattenvärden i ditt kranvatten? Det är alltid lättare att sköta akvarier om man anpassar fiskarna efter pH värdet, i stället för att behöva anpassa pH värdet efter fiskarna...
                      Men som sagt, avvakta med fler fiskar tills du vet vad du har i 300 liters karet... det kan ju vara så att du har fiskar där som skulle må bättre av att flytta till 70 literskaret....
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • teddy
                        • August 2004
                        • 9

                        #12
                        i 300 karet har jag inga fiskar lr växter alls än, så där är det bara mycket roligt jobb framöver! ja vill helst ha fiskar som inte e allt för vanliga, fast ändå lätt skötta. har haft akvarium förut så ja kan lite om fiskar å så men kan behöva starta upp lite lugnt i början tills ja kan ordentligt.

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Nu förstår jag inte riktigt Teddy.... du skriver ju så här...
                          jag har köpt 71L karet som fiskarna är i nu tesamans me ett 300L kar av en släkting som är bortrest nu så ja har inte kunnat frågat va d e för fiskar å vilka som passar tesamns me dom mm
                          Ska man inte tolka det som att du inte har kunnat fråga vad det är för fiskar i det större karet, och vilka man kan ha tillsammans med dem???
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • gogar
                            • November 2003
                            • 365

                            #14
                            Det ska nog tolkas som så att han inte kan fråga sin släkting som är bortrest (och som han köpt akvariumen av) vad det är för fiskar han har. Lite otydligt kanske. Det framgår inte om fiskarna följde med 71L karet, eller om han köpt dem själv. ;D
                            Mvh Håkan
                            - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                            Kommentar

                            • mats41
                              • February 2004
                              • 593

                              #15
                              Ja både blåcikliden och blackgosten blir för stora för ett 72L akvarie,jag skulle föreslå ett par sajica och ett litet fint stimm av någon barb så du får färg i akvariet.
                              Önskar lycka till...Mats...
                              Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...