El & vatten......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    El & vatten......

    <font face="Comic Sans MS"><font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS"><font color="blue"></font id="blue">
    .....går ju inte så bra ihop.
    Jag har läst nånstans att eluttaget måste vara jordat när man använder det till akvariet (doppvärmare, filter, lysrör m.m.).</font id="Comic Sans MS"> <font face="Comic Sans MS">Jordade uttag finns bara i köket, ej i vardagsrummet. Hur gör jag då? Vad är en jordfelsbrytare?

    När man ska byta vatten och fylla på med nytt, kan man använda tempererat vatten direkt från kran eller ska vattnet stå i en hink och lufta i ett dygn först (fast då håller ju vattnet inte ca 25 grader...?)

    Jag har ganska hårt vatten och ett PH på 8-8,3. Om jag vill få ner det mellan 7-7,5 i PH, vilket sätt är bäst då?

    mvh Drakulla</font id="Comic Sans MS">
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Om du tar en vanlig doppvärmare eller pump, så har ju inte de jordade kontakter. Alltså är det ingen vits med jordade uttag.

    Man bör däremot dra ut alla kontakter till saker som är anslutna till akvariet innan man stoppar händerna i vattnet.

    Jag tar tempererat vatten direkt från kranen direkt till akvariet. Detta kanske inte fungerar för alla eftersom vi har olika vattenkvalitet på olika ställen i landet. Men med stor sannolikhet så kommer det fungera även för dig.
    Var noga med att kolla temperaturen när du fyller på!

    Det finns olika preparat för att sänka vattenhårdhet och pH. Man kan också använda sig av ett RO-filter. RO betyder Reverse Osmosis, och det är ett sätt att minska mängden oönskade ämnen i vattnet som tillexempel kalk.

    Läs gärna följande:
    http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=195

    Kommentar

    • gogar
      • November 2003
      • 365

      #3
      Jag har också endast jordat i köket. Strömmen är densamma men en jordfelsbrytare till varje grej (alltså en till filtret, en till belysningen, en till doppvärmaren osv.) är en billig och bra säkerhetsgrej. Även om den bästa är att alltid koppla ur elen om du ska ner och mickla i akvariet! Man kan säga att jordfelsbrytaren är en manick som känner av om strömmen går in i något annat än det den ska (mycket enkelt uttryckt) och då kopplar den i från så man inte blir stekt.

      Ljummet kranvatten kan du visst använda (använd vattenberedningsmedel om du vill). Om du vill lufta ur det i ett dygn så blir det ju rumsvarmt ändå. Fiskarna tål lite kallare vatten en stund också. De är tuffa våra vänner.

      pH och dH korrigeringar är det säkert andra som är bättre på. Jag har märkt att mitt vatten stabiliserar sig i akvariet trots att kranvattnet har andra värden.
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Hej
        Köp en jordfelsbrytare så är du på den säkra sida.Som föregående talare skrev så har inte jordfelsbrytare något att göra med jordade uttag även om dom brukar vara av jordat utförande.Ett tips är att kolla på en med 0 spänningsutlösare (finns på Clas Ohlson för 7+ spänn).Den startar inte själv efter ett strömavbrott.Man kan ju även använda den som huvudströmbrytare för alla akvarieateraljer.
        Fredrik

        Kommentar

        Arbetssätt...