Panik i vattnet !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mickan
    • June 2004
    • 38

    Panik i vattnet !

    Har köpt ett beg. 100 liters där det följde med alldeles för mycket fisk. Bl a 6 palettciklider , 24 tetror, 4 kuhli samt 2 praktbotia. Snacka om fisksoppa. Samtliga fiskar håller till i nedre sektionen. Cikliderna har börjat att bli väldigt aggresiva mot varandra och de andra nu. Jag måste hitta en lösning !

    Jag har ett 54 liters kar med guppys samt två räkor också.

    Kan jag på något sätt "mixa" ihop detta så alla mår bra?

    Kan jag inreda akvariet på något bra sätt så de trivs ihop?

  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Det är nog dags att du försöker sälja eller skänka lite fisk.

    Hur många av Paletterna är hannar? Hur stora är Botiorna?

    Kommentar

    • Mickan
      • June 2004
      • 38

      #3
      Paletterna....hm...jag tror att det är 3 hanar och 3 honor. Honorna är mindre och röda på magen. Praktbotiorna är cirka 7-8 cm skulle jag tippa.

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Jag tror att Paletterna är ditt största problem just nu.
        Såsmåningom kommer Botiorna att växa ur ditt akvarium, men det dröjer nog ett tag.

        Jag tycker att du skall ha högst ett palettpar per akvarium. Det fungerar nog med ett par i 54-liters burken, men räkna med att övriga fiskar får ta en del stryk när hannen försvarar revir och yngel.

        Kommentar

        • Mickan
          • June 2004
          • 38

          #5
          Jag får kolla om någon är intresserad av paletter här i närheten då !

          Tack för snabbt svar !

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Försök att reducera antalet Paletter som sagt... gärna till ett par...
            Vad är det för tetror??? Finns ju allt från de som blir 4 cm och upp till pirayor och andra bjässar
            Botiorna och Kuhliiålarna konkurrerar både om platsen på botten och om fodret... jag skulle redan nu försöka finna ett hem Botiorna. Jag får för mig att det borde vara lätt om man får tag i någon som har Botior i ett stort kar... som vill utöka sitt stim. Jag skulle lätt ta emot dem...
            Med ett par Paletter, ett stim tetror och Kuhiisarna som håller efter på botten så har du ju en skaplig sammansättning.... saknas bara någon fisk som äter alger....
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Mickan
              • June 2004
              • 38

              #7
              Har precis varit förbi min lokala zoohandlare. Jag ska ta med mina ciklider dit i morgon. Eventuellt kan han placera ut dem åt mig. Känns bra !

              Ska jag lägga alla 6 i en plastpåse eller dela upp dem ??

              Sedan undrar jag om jag kan ha guppys tillsammans med Praktbotia??

              .....tur att ni står ut med mina knasiga frågor !

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Skall du inte ens behålla ett palettpar?

                Du kan ha alla 6 i samma påse om du inte har för långt till affären. Fiskarna kommer troligen få simma tillsammans i Zoobutiken iallafall.

                Kommentar

                • Mickan
                  • June 2004
                  • 38

                  #9
                  Nej, jag behåller inget par alls. Jag tutar på med mina guppys. Det känns mer som en fisk som passar oss just nu. Har ju massor av yngel som ska ha någonstans att bo =))

                  Det kommer bli guppys, svarta neontetror, kardinaltetror, praktbotia, kuhli, mal

                  Tack för hjälpen !

                  Kommentar

                  Arbetssätt...